- Nazwa przedmiotu:
- Badania pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Makowski, mgr inż. Janusz Pokorski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MBNPO-IZP-0322
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 35, w tym:
a) wykład - 20 godz.;
b) laboratorium - 10 godz.;
c) konsultacje – 5 godz.,;
2) Praca własna studenta – 70 godz., w tym:
a) 20 godz. – studia literaturowe,
b) 20 godz. – przygotowywanie się do 1 kolokwium z wykładów i przygotowanie 1 prezentacji,
c) 20 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych,
d) 10 godz. – opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych,
3) RAZEM – 105 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - 35, w tym:
a) wykład - 20 godz.;
b) laboratorium - 10 godz.;
c) konsultacje – 5 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 punktu ECTS - 60 godz., w tym:
1) 10 godz. - ćwiczenia laboratoryjne,
2) 20 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych,
3) 10 godz. – opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań,
4) 20 godz. – przygotowanie do sprawdzianu i prezentacji;.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika, Teoria Drgań, Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki, Pojazdy.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Poznanie specyfiki badań pojazdów z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń pomiarowych. Zdobycie wiedzy o współczesnych metodach i urządzeniach do badań pojazdów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej. Umiejętność prowadzenia badań wybranych elementów pojazdu oraz umiejętność zaplanowania procesu badawczego z wykorzystaniem współczesnych urządzeń pomiarowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wiadomości wstępne z uwzględnieniem zasad prowadzenia badań pojazdów.
2. Omówienie i klasyfikacja sygnałów pomiarowych stosowanych w badaniach pojazdów.
3. Układy pomiarowo-sterujące do badań trakcyjnych zainstalowanych w pojazdach.
4. Podstawy układów mikroprocesorowych systemów pomiarowych spełniających wymogi badań trakcyjnych.
5. Typowe czujniki pomiarowe przystosowane do specyfiki badań pojazdów.
6. Przegląd współczesnych systemów kontrolno-pomiarowych stosowanych w seryjnych pojazdach samochodowych.
7. Stanowiska badawcze do wyznaczania sztywności giętnej i skrętnej nadwozia pojazdu samochodowego.
8. Omówienie podstawowych elementów struktury nośnej pojazdu.
9. Przedstawienie podstawowych badań zderzeniowych oraz omówienie specyfiki badań z zakresu zderzeń pojazdów.
10. Wiadomości wstępne z zakresu badań drgań i hałasu nadwozi pojazdów.
11. Praca kontrolna.
12. Prezentacje studenckie.
Laboratorium:
1. Geometria płyty podłogowej pojazdu samochodowego.
2. Badanie sztywności skrętnej nadwozia pojazdu samochodowego.
3. Badanie hałasu wewnątrz pojazdu podczas jazdy.
4. Charakterystyka statyczna zawieszenia.
5. Badania dynamiczne sił działających w zawieszeniu pojazdu.
- Metody oceny:
- Wykład - 1 kolokwium (sprawdzian pisemny), 1 prezentacja studencka z zakresu tematyki wykładu.
Laboratorium: zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdania i sprawdzianu pisemnego/ustnego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Badania samochodów - Ćwiczenia laboratoryjne. Praca zbiorowa pod redakcją S. Orzełowskiego, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1989.
2. Orzełowski S. Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów, WKiŁ Warszawa 1995
3. Osiecki J., Gromadowski T., Stępiński B.: Badania pojazdów samochodowych i ich zespołów na symulacyjnych stanowiskach badawczych, WITE, Radom 2006,
4. Kamiński E., Pokorski J.: Dynamika zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 1983.
5. Lesiak P., Świsulski D.: Komputerowa technika Pomiarowa. AWP, Warszawa 2002.
6. Gajek A., Juda Z.: Mechatronika Samochodowa – Czujniki. WKŁ, Warszawa 2008.
7. Lozia Z.: Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MBNPO-IZP-0322_W01
- Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą badań pojazdów. Zna podstawowe etapy i techniki badań pojazdów
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
- Efekt 1150-MBNPO-IZP-0322_W02
- Posiada wiedzę o współczesnych metodach i urządzeniach do badań pojazdów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MBNPO-IZP-0322_U01
- Potrafi prowadzić badania wybranych elementów pojazdu. Potrafi zaplanować proces badawczy z wykorzystaniem współczesnych urządzeń pomiarowych, ocenić przydatność i zinterpretować uzyskane wyniki badań
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MBNPO-IZP-0322_K01
- Ma świadomość wagi dokładności przeprowadzonych badań i uzyskanych wyników
Weryfikacja: Sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, InzA_K01