Nazwa przedmiotu:
Elektroniczna aparatura medyczna
Koordynator przedmiotu:
Tomasz OLSZEWSKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
EAME
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczenie przedmiotów: Fizyka ogólna (FOG) i układy elektroniczne (ELIU)
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania i przewodzenia biopotencjałów i elektrostymulacji tkanek - Zapoznanie studentów z technicznymi podstawami przetwarzania sygnałów biologicznych (biopotencjałów) - Zapoznanie studentów z fizycznymi i technicznymi podstawami rentgenowskiej, ultrasonograficznej i izotopowej diagnostyki obrazowej - Zapoznanie studentów z normami na aparaturę elektromedyczną w zakresie bezpieczeństwa i w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej oraz z aspektami praktycznego stosowania tych norm - Przygotowanie studentów do projektowania aparatury eklektromedycznej zgodnie z obowiązującymi normami i do testowania aparatury w zakresie spełniania tych norm Celem laboratorium jest zapoznanie studentów studentów z wybranymi podstawowymi urządzeniami elektronicznymi stosowanymi w medycynie. Szczególny nacisk położony jest na zagadnienia związane z rejestracją sygnałów bioelektrycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu Wstęp; zastosowania elektroniki w medycynie, aparatura do badań in vitro i in vivo, aparatura diagnostyczna i terapeutyczna, pętle diagnostyczno-terapeutyczne, nazewnictwo (2h). Odbiór i przetwarzanie sygnałów bioelektrycznych; powstawanie potencjałów czynnościowych i elektrody. Stopnie wejściowe i ich szumy, zabezpieczenie wejść. Przenikanie zakłóceń do toru pomiarowego, sposoby zwiększania odporności na zakłócenia. Rozwiązania układowe wzmacniaczy, metody rejestracji i prezentacji sygnałów bioelektrycznych, specyfika aparatury do intensywnego nadzoru. Zagadnienia bezpieczeństwa, klasy ochronności, normy, techniki poprawy bezpieczeństwa: bariery izolacyjne, ekwipotencjalizacja, sieć symetryczna (12h). Stymulacja elektryczna tkanek; podstawy stymulacji, reobaza i chronaksja, impuls dodatni i ujemny, defibrylacja i kardiowersja, typowa aparatura. Stymulacja protezująca - długoczasowa: minimalizacja elektrochemicznej destrukcji tkanek, rozwiązania układowe stymulatorów, metody programowania parametrów impulsu w stymulatorach implantowanych (6h). Diagnostyka rentgenowska; generacja promieniowania X, lampa rentgenowska, jej zasilanie i sterowanie. Metody obrazowania, czynniki techniczne warunkujące jakość zobrazowania, korekcje dawki, nowoczesny aparat rentgenowski, rozwiązania układowe. Zarys zagadnień bezpieczeństwa i ochrony przed promieniowaniem 10h).
Metody oceny:
egzamin pisemny, laboratorium
Egzamin:
Literatura:
1) DAVID PRUTCHI, MICHAEL NORRIS DESIGN AND DEVELOPMENT OF MEDICAL ELECTRONIC INSTRUMENTATION 2) Keller J i inni, Elektronika medyczna, WKŁ, Warszawa 1974. 3) J. G. Webster, E. P. Jacobson, Medicine and clinical engineering, Prentice Hall, 1977. 4) J. G. Webster, Medical instrumentation - application and design, Houghton Miffin, Boston 1978. 5) Problemy Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej, t.2 Biopomiary, WKiŁ, Warszawa, 1990.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt
Student nabywa umiejętności testowania aparatury na spełnianie obowiazujących norm
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania prądu elektrycznego z organizmem ludzkim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
potrafi............
Weryfikacja: sprawozdanie z laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Świadomość odpowiedzialności związanej z projektowaniem i eksploatacją aparatury, od której zależy ludzkie zdrowie i życie
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02