Nazwa przedmiotu:
Oceny jakości powietrza
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
obieralne
Kod przedmiotu:
1110-ISGOD-ISP-7403
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład - 15 godzin; Zajęcia projektowe - 15 godzin; Przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin; Zapoznanie z literaturą - 10 godzin; Przygotowanie i obrona projektu - 20 godzin; Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 20 godzin; Razem - 90 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy ochrony atmosfery w gospodarce odpadami, Technologie i urządzenia oczyszczania gazów odlotowych
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Ocena stanu jakości powietrza atmosferycznego wg zaleceń UE i prawa polskiego wraz z oceną możliwości zmniejszenia przekroczeń poziomów dopuszczalnych/utrzymania standardów jakości powietrza; ocena przyczyn i skutków jakości powietrza w strefach, przedstawienie diagnozy co do konieczności wdrażania programów ochrony powietrza.
Treści kształcenia:
Wiadomości wstępne. Aktualne prawodawstwo dotyczące wymaganej jakości powietrza atmosferycznego. Podstawowe definicje i określenia używane w ocenie i zarządzaniu jakością powietrza. Systemy Oceny Jakości Powietrza (SOJP). Cele, budowa, bloki składowe. Cechy i zadania bloków składowych. Funkcjonowanie SOJP w Polsce. Modelowanie jakości powietrza. Modele Gaussowskie drugiej generacji. Model CALMET-CALPUFF. Automatyczne systemy do pomiaru stężeń zanieczyszczeń w powietrzu. Zasady sporządzania Programów Ochrony Powietrza w strefach. Modelowanie zintegrowane. Możliwe działania naprawcze dla poszczególnych kategorii źródeł emisji. Ćwiczenia komputerowe są prowadzone jako zajęcia wspomagające wykład. Służą do rozszerzenia, ugruntowania i sprawdzenia stopnia opanowania materiału wykładowego. Realizowane są 2 projekty: Klasyfikacja stref pod kątem ochrony zdrowia i ochrony roślinności w zadanym okresie i województwie; Modelowanie jakości powietrza dla zadanej strefy.
Metody oceny:
Kolokwium zaliczające wykład (pytania otwarte). Wymagane min. 50% punktów. Zaliczenie ćwiczeń komputerowych - 1 kolokwium i obrona projektu. Wymagane min. 50% punktów. Ocena zintegrowana złożona w 60% z zaliczenia wykładu i 40% z zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. K. Juda-Rezler: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 2. M. Markiewicz: Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004. 3. Ustawa Prawo Ochrony Środowiska, dział II, Ochrona Powietrza (Dz. U. 2008 Nr 25, poz. 150 – tekst jednolity, z późn. zm.). 4. Rozporządzenia MŚ związane z jakością powietrza atmosferycznego. 5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (2008/50/WE). 6. K. Juda-Rezler, B. Toczko: Pyły drobne w atmosferze. Kompendium wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza pyłem zawieszonym w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 2016.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę na temat budowy i funkcjonowania nowoczesnych systemów oceny i zarządzania jakością powietrza
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi ocenić stan jakości powietrza w strefach i jego możliwe skutki.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U15, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07
Efekt U02
Potrafi wskazać konieczne działania w ramach programów ochrony powietrza, dla różnych kategorii źródeł emisji
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U15, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K04
Efekt K02
Potrafi ocenić jakość powietrza atmosferycznego oraz jej wpływ na zdrowie i środowisko; w przypadku złej jakości powietrza, potrafi zaproponować działania naprawcze.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02, IS_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K07