- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona środowiska w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Artur Badyda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej oddziaływania środków transportu i infrastruktury transportowej na środowisko. Zaprezentowane zostaną sposoby przeciwdziałania i minimalizowania wpływu transportu na różne komponenty środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i społecznego. Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat prawidłowego projektowania infrastruktury transportowej, sposobów jej lokalizowania i uwzględniania wymogów ochrony środowiska w fazie projektowania, budowy i eksploatacji. Szczególny nacisk zostanie położony na aspekty związane z infrastrukturą drogową, a zwłaszcza z dużymi przedsięwzięciami drogowymi, jak autostrady i drogi ekspresowe. Przedstawione zostaną również informacje dotyczące transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. Omówi się także kwestie związane z transportem w dużych aglomeracjach miejskich, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ochrony środowiska społecznego.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do problemów oddziaływania infrastruktury i środków transportu na środowisko przyrodnicze i społeczne
Lokalizowanie infrastruktury drogowej – sposoby prawidłowego lokalizowania ciągów komunikacyjnych, unikanie lokalizacji kontrowersyjnych, minimalizowanie konfliktów ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym, uwzględnianie potrzeb obszarów wrażliwych społecznie i ekologicznie, terenów chronionych, w tym obszarów NATURA 2000
Technologie stosowane w budowie infrastruktury drogowej – podstawowe sposoby ograniczania wpływu infrastruktury drogowej na środowisko poprzez stosowanie odpowiednich technologii konstrukcji drogi (np. estakada, tunel, wykop) i technologii budowy
Środki ograniczające niekorzystne oddziaływanie infrastruktury drogowej na środowisko – sposoby zmniejszania wpływu dróg na środowisko w fazie eksploatacji, stosowanie odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej (m.in. systemy ochrony środowiska wodnego i glebowego, instalacje ochrony przed hałasem, przeciwdziałanie fragmentacji, ograniczaniu i hamowaniu migracji zwierząt)
Pojazdy ekologiczne – nowoczesne rozwiązania w konstrukcji pojazdów, ograniczające ich wpływ na środowisko, przeciwdziałanie emisji zanieczyszczeń i hałasu (biopaliwa, silniki hybrydowe, ogniwa paliwowe)
Koszty ochrony środowiska w transporcie
Ochrona środowiska w aglomeracjach miejskich w aspekcie transportu – powstawanie kongestii komunikacyjnych, wpływ na zdrowie mieszkańców miast, straty czasu i straty finansowe
Podstawowe informacje o oddziaływaniu transportu lotniczego na środowisko – lokalizacja portów lotniczych, emisje zanieczyszczeń i hałasu jako skutki operacji lotniczych
Podstawowe informacje o oddziaływaniu transportu kolejowego na środowisko
Podstawowe informacje o oddziaływaniu transportu wodnego na środowisko
Instalacje ochrony środowiska wodnego i glebowego przed zanieczyszczeniami z infrastruktury drogowej
Instalacje ochrony przed hałasem komunikacyjnym
Instalacje służące ochronie środowiska przyrodniczego
Projekt instalacji ochrony środowiska dla nowoprojektowanej lub istniejącej drogi
- Metody oceny:
- średnia arytmetyczna ocen z końcowego testu sprawdzającego, projektu oraz z kolokwium zaliczeniowego – zaokrąglana do oceny wyższej.
- Egzamin:
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu oddziaływania infrastruktury i środków transportu na środowisko przyrodnicze i społeczne Posiada wiedzę w zakresie sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko Posiada podstawową wiedzę w zakresie doboru urządzeń ograniczających niekorzystny wpływ transportu drogowego na środowisko
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu różnych aktywności związanych z realizowaniem i funkcjonowaniem infrastruktury transportowej na środowisko Posiada umiejętności w zakresie doboru podstawowych urządzeń i instalacji ochrony środowiska przed zagrożeniami związanymi z budową i eksploatacją infrastruktury transportowej, w szczególności infrastruktury transportu drogowego
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość zdobytej wiedzy i doświadczenia, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz realizować proces samokształcenia w zakresie związanym z oceną wpływu transportu na środowisko, potrafi przekazywać zdobytą wiedzę w sposób zrozumiały dla osób nie mających przygotowania merytorycznego w zakresie ochrony środowiska Potrafi formułować problemy, skłaniające do pogłębiania określonych zagadnień związanych z oddziaływaniem transportu na środowisko oraz metodami ochrony tego środowiska przez niekorzystnym wpływem, pracując zarówno w grupie, jak i samodzielnie
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: