Nazwa przedmiotu:
Alternatywne źródła energii
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż Paweł Popielski, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
1110-ISZWS-MSP-1301
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
ćwiczenia audytoryjne - 15 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przedmiotem zajęć są podstawowe zagadnienia dotyczące alternatywnych źródeł energii z uwzględnieniem ich roli w rozwoju cywilizacji. Celem zajęć jest uzyskanie zrozumienia znaczenia źródeł odnawialnych i możliwości racjonalnego przetwarzania energii z uwzględnieniem strategii ekologicznych i ekonomii.
Treści kształcenia:
Program ćwiczeń audytoryjnych: Klasyfikacja i ogólna charakterystyka źródeł energii - konwencjonalnej, odnawialnej i niekonwencjonalnej - pod kątem zasobów i oddziaływania na środowisko przyrodnicze. Korzyści ekologiczne i straty ekologiczne. Aspekty ekonomiczne wykorzystania alternatywnych źródeł energii. Koszty zewnętrzne. Internalizacja kosztów zewnętrznych. Bezpośrednie i pośrednie sposoby wykorzystania energii. Charakterystyka pierwotnych źródeł energii odnawialnej. Energia wody. Energia geotermalna. Pompy ciepła. Energia wiatru i techniki jej wykorzystania. Energia słoneczna i techniki jej wykorzystania. Energia biomasy. Wykorzystanie drewna, słomy, odchodów zwierzęcych. Wierzba energetyczna. Biopaliwa. Biogaz ze składowisk odpadów komunalnych. Niekonwencjonalne źródła energii. Wodór jako paliwo. Ogniwa paliwowe. Magazynowanie energii. Aspekty ekonomiczne wykorzystania alternatywnych źródeł energii.
Metody oceny:
Ocena z ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
Raziemska E: Odnawialne źródła energii – przykłady obliczeń, OWPG, Gdańsk 2006. Lewandowski W. M: Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa 2007. Jastrzębska G: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa 2007. Materiały konferencyjne z II edycji seminarium Energy Finance 2007 - Inwestycje w Sektorze Energetycznym, Warszawa – Gdańsk 2007. REMAP 2030 Perspektywy rozwoju energii odnawialnej w Polsce; Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej 2015 Tytko R.: Urządzenia i systemy energetyki odnawialnej; Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Polsce, 2017.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma ogólną wiedzę o alternatywnych źródłach energii, aspektach technicznych, ekologicznych i ekonomicznych ich wykorzystania
Weryfikacja: sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wykonać obliczenia związane z wyborem lokalizacji, szacowaniem potencjału i opłacalności przykładowych instalacji energetyki odnawialnej
Weryfikacja: sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U11, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt U02
Rozumie potrzebę i odpowiedzialność przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
Weryfikacja: ustna dyskusja w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07