- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia ekosystemów lądowych
- Koordynator przedmiotu:
- -
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie rozumienia zasad funkcjonowania lądowych biocenoz w różnym stopniu przekształconych przez człowieka jak również nabycie umiejętności analizowania czynników wpływających na kształtowanie struktury ekosystemów lądowych
- Treści kształcenia:
- brak
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu Egzamin - test Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów przy wykorzystaniu literatury fachowej i najnowszych publikacji z zakresu ekologii Ocena zintegrowana =0,6* OW + 0,4* OC
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red): Kompendium wiedzy o ekologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001 Zimny H.: Ekologia miasta. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005 Kurantowska A.: Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź, 2002 Andrzejewski R., Weigle A.(red.):Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993 Andrzejewski R., Weigle A.(red.): Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa 2003 Poradnik ochrony siedlisk i gatunków NATURA 2000- poradnik metodyczny. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2003 Czasopisma naukowe
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna zespoły leśne jako lądowe zbiorowiska roślinne w formie naturalnej lub półnaturalnej ; roślinność zastępczą jako zbiorowiska powstałe w miejscu zespołów naturalnych w wyniku działalności człowieka (łąki, pastwiska, pola uprawne, murawy); rolnictwo integrowane i ekologiczne Zna ekologię miasta - jego strefę abiotyczną i biotyczną, procesy synantropizacji flory i fauny, zbiorowiska roślinne segetalne i ruderalne oraz zwierzęta synurbijne
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację w języku polskim dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ekologii lądowych zbiorowisk roślinnych półnaturalnych i naturalnych w niewielkim stopniu przekształconych przez człowieka a także dotyczącą ekologii miasta z uwzględnieniem jego strefy biotycznej; potrafi zrealizować proste zadanie badawcze lub inżynierskie pod kierunkiem opiekuna naukowego Posiada umiejętność interpretacji i krytycznej dyskusji wyników przeprowadzonych badań siedlisk, a także jest zdolny do wyciągania wniosków w celu modyfikacji wcześniej przyjętych założeń W oparciu o wiedzę ogólną w zakresie ochrony przyrody lub wykorzystując pomiary i dane empiryczne potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane ze zmniejszaniem się różnorodności siedlisk
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko przyrodnicze i społeczne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzj
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: