Nazwa przedmiotu:
Systemy ochrony atmosfery i meteorologia techniczna
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Lech Łobocki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
"Zaliczone przedmioty: Ochrona powietrza, Meteorologia, Klimatologia - w zakresie wykładanym na I stopniu studiów dziennych na kierunku Ochrona Środowiska, prowadzonym przez Wydział Inżynierii Środowiska; Fizyka Środowiska"
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
"Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: Ocena stanu jakości powietrza atmosferycznego wg zaleceń UE i prawa polskiego wraz z oceną możliwości zmniejszenia przekroczeń poziomów dopuszczalnych/ utrzymania standardów jakości powietrza; ocena przyczyn i skutków jakości powietrza w strefach, przedstawienie diagnozy co do konieczności wdrażania programów ochrony powietrza. Zaznajomienie z dostępną informację meteorologiczną i metodami jej wykorzystania do wyznaczania wskaźników agrometeorologicznych, warunków transportu i przemian zanieczyszczeń powietrza, unosu z wysypisk i hałd, warunków pracy farm wiatrowych, w ocenie ryzyka pogodowego i szacunkach ubezpieczeniowych. Opanowanie umiejętności doboru, pozyskiwania i wykorzystywania informacji meteorologicznej w celu praktycznego jej zastosowania. Opanowanie umiejętności wyznaczania wskaźników agrometeorologicznych, obliczania warunków transportu i przemian zanieczyszczeń powietrza, pracy farm wiatrowych, szacowania unosu z wysypisk i hałd, i oceniania ryzyka pogodowego. "
Treści kształcenia:
Wiadomości wstępne. Systemy Oceny i Zarządzania Jakością Powietrza (SOZJP) na świecie i w EU. Cele, budowa, i zadania bloków składowych SOZJP. Budowa i zasady działania SOJP w Polsce. Podstawowe definicje i miary używane w ocenie i zarządzaniu jakością powietrza. Wymagania formalno-prawne związane z SOZJP. Strumienie emisji i wskaźniki emisji. Automatyczne systemy do pomiaru stężeń zanieczyszczeń w powietrzu: wymagania lokalizacyjne i aparaturowe stacji pomiarowych, metodyki referencyjne, zasady zapewnienia jakości i wiarygodności danych. Modelowanie jakości powietrza: skale problemu, budowa modeli, cele i zadania modelowania dla potrzeb SOZJP, klasyfikacja modeli, nowoczesne systemy modelowania, zasady weryfikacji wyników. Przykłady modeli do stosowania w ramach SOJP, strategia i schemat modelowania. Wyniki rocznych ocen jakości powietrza w strefach w Polsce i EU. Zasady sporządzania i procedura wykonywania Programów Ochrony Powietrza w strefach. Modelowanie zintegrowane w ochronie atmosfery. Możliwe działania naprawcze dla poszczególnych kategorii źródeł. "Wyznaczanie wskaźników agrometeorologicznych Ryzyko pogodowe Analiza mikrometeorologiczna w problemach praktycznych Identyfikacja warstwy mieszania Lokalizacja farm wiatrowych" Ćwiczenia komputerowe są prowadzone jako zajęcia wspomagające wykład. Służą do rozszerzenia, ugruntowania i sprawdzenia stopnia opanowania materiału wykładowego. Realizowane są 2 projekty: (1) Zasady budowy i funkcjonowania nowoczesnych SOZJP w krajach wysoko rozwiniętych; (2) SOJP w Polsce: wykonanie klasyfikacji stref pod kątem ochrony zdrowia i ochrony roślinności w zadanym okresie i województwie.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
"1. M. Markiewicz: Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004. 2. Ustawa Prawo Ochrony Środowiska, dział II, Ochrona Powietrza (Dz. U. 2008 Nr 25, poz. 150 – tekst jednolity, z późn. zm.). 3. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu 4. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu 5. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza 6. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza 7. Bac S., Koźmiński C., Rojek M: Agrometeorologia. PWN, Warszawa, 1999 8. Biecek R.: Przewodnik po pakiecie R. Wyd. 2. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2011. 9. Burton T., D. Sharpe, N. Jenkins, E. Bossanyi: Wind Energy Handbook. J.Wiley & Sons, 2001. 10. Flaga A.: Inżynieria wiatrowa. Arkady 2008. 11. Górecki T.: Podstawy statystyki z przykładami w R. Wydawnictwo BTC, Legionowo 2011. 12. Pramod J.: Wind energy engineering. McGraw-Hill, 2010, 330 str. 13. Preś J: Zarządzanie Ryzykiem Pogodowym, Wydawnictwo CEDEWU, 2007 14. Stull R. B.: An introduction to boundary layer meteorology. Springer, 1988. 15. Sorbjan Z.: Structure of the atmospheric boundary layer. Prentice-Hall, New Jersey, 1989, 317 str"
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę na temat budowy i funkcjonowania nowoczesnych systemów oceny i zarządzania jakością powietrza Zna dostępną informację meteorologiczną i metody jej wykorzystania do wyznaczania wskaźników agrometeorologicznych, warunków transportu i przemian zanieczyszczeń powietrza, unosu z wysypisk i hałd, warunków pracy farm wiatrowych, w ocenie ryzyka pogodowego i szacunkach ubezpieczeniowych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi ocenić stan jakości powietrza w strefach i jego możliwe skutki Potrafi wskazać konieczne działania w ramach programów ochrony powietrza, dla różnych kategorii źródeł emisji Potrafi dobrać, pozyskać i wykorzystać informację meteorologiczną w celu praktycznego jej zastosowania Potrafi wyznaczać wskaźniki agrometeorologiczne, obliczać warunki transportu i przemian zanieczyszczeń powietrza, pracy farm wiatrowych, szacować unos z wysypisk i hałd, oceniać ryzyko pogodowe
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi formułować problemy dotyczące przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i możliwości poprawy jego stanu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: