- Nazwa przedmiotu:
- Systemy wodnogospodarcze
- Koordynator przedmiotu:
- -
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się z podstawami teoretycznymi oraz ćwiczenia projektowe w zakresie sporządzania bilansów wodnogospodarczych oraz opracowywania warunków korzystania z wód regionu wodnego i zlewni rzecznych w świetle wymagań Ramowej Dyrektywy Wodnej. Zapoznanie się z podstawami teoretycznymi ochrony przed powodzią w świetle Dyrektywy powodziowej. Zapoznanie się z narzędziami zarządzania zasobami wodnymi (pozwolenia wodnoprawne, systemy opłat za korzystanie z wód, kataster wodny
- Treści kształcenia:
- brak
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu: Kolokwium zaliczeniowe Zaliczenie ćwiczeń projektowych:Zaliczenie zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektów. Z = 0.5*W + 0.5*P
- Egzamin:
- Literatura:
- Słota H, 1997: Zarządzanie systemami gospodarki wodnej, Wydawnictwa IMGW, Warszawa Słota H i in., 2000: Zarządzanie gospodarką wodną w Polsce, Wydawnictwa IMGW, Kraków. Loucks D.P., Beek E., 2005: Water Resources Systems Planning and Management Podręczniki Unii Europejskiej dotyczące wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej i Dyrektywy Powodziowej. Metodyka opracowywania bilansów wodnogospodarczych, Hydroprojekt,1992 oraz RZGW Kraków, 2009) Metodyka opracowywania warunków korzystania z wód regionu wodnego i zlewni rzecznych, PRO-WODA, 2008). Metodyka obliczania przepływów nienaruszalnych, IMGW, 2008
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- W01 - Posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę z niektórych działów matematyki stosowanej w tym m.in. statystyki, metod optymalizacji i analizy systemowej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarowania zasobami wodnymi oraz ochrony ekosystemów wodnych i od wód zależnych - Egzamin, poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu W02 - Posiada wiedzę na temat zasad zrównoważonego rozwoju oraz strategii, polityki i prawodawstwa w zakresie kształtowania i wykorzystania zasobów wodnych - Egzamin, poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu W03 - Zna i rozumie złożone zjawiska i procesy naturalne i antropogeniczne wpływające na zmiany stanu zasobów wodnych w skali lokalnej, regionalnej lub globalnej oraz potrafi ocenić rozmiar tych zmian - Egzamin, poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, T2A_W01, T2A_W02, P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, T2A_W01, P2A_W01, P2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- U01 - Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi oraz programami komputerowymi wspomagającymi realizację zadań inżynierskich z zakresu gospodarowania zasobami wodnymi i ochrony przed powodzią, w tym również zbierania i interpretacji danych empirycznych, modelowania i prognozowania - Poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu U02 - Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania badań eksperymentalnych, formułowania i testowania hipotez oraz realizacji zadań inżynierskich i prostych zadań badawczych związanych z kształtowaniem i wykorzystywaniem zasobów wodnych - Egzamin, poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu U03 - Posiada umiejętność interpretacji i krytycznej dyskusji wyników prowadzonych badań, a także jest zdolny do wyciągania wniosków w celu modyfikacji wcześniej przyjętych założeń - Poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu U04 -Potrafi przeprowadzić analizy symulacyjne związane z transformacją fali powodziowej przez zbiornik retencyjny dla potrzeb przygotownia zaleceń do instrukcji gospodarowania wodą - Egzamin, poprawne wykonanie 3 zadań obliczeniowych, wykonanie i obrona projektu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U10, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U07, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, P1A_U10, P2A_U08, P2A_U12, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U06, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U09, P2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- K01 - Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i społeczne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - Egzamin, obrona projektu K02 - Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę popularyzacji osiągnięć techniki i technologii, w tym w szczególności dotyczących ochrony środowiska oraz podejmuje starania aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców bez przygotowania technicznego - Egzamin, obrona projektu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, P2A_K04, T2A_K02, T2A_K05, P2A_K04