- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy programowania (I)
- Koordynator przedmiotu:
- Henryk DOBROWOLSKI
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PRI
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godz. wykładu
15 godz. ćwiczeń
30 godz. przygotowanie do sprawdzianów
30 godz. laboratorium
45 godz. przygotowania do laboratorium
w sumie 150 godz. co daje 6 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godz. wykładu
15 godz. ćwiczeń
30 godz. laboratorium
w sumie 75 godz. co daje 3 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 15 godz. ćwiczeń
15 godz. przygotowanie do sprawdzianów
30 godz. laboratorium
45 godz. przygotowania do laboratorium
w sumie 105 godz. co daje 4 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak - przedmiot I semestru
- Limit liczby studentów:
- przedmiot obowiązkowy dla kierunku informatyki
- Cel przedmiotu:
- • Nauczenie podstaw algorytmizacji problemów
• Zapoznanie z techniką programowania strukturalnego
• Wprowadzenie do programowania w językach wysokiego poziomu
• Praktyczna nauka podstaw programowania w oparciu o język C
• Zapoznanie z wybranymi algorytmami i konstrukcjami danych w oparciu o reprezentację składniową języka C (z odniesieniami do C++ i Pascal’a)
• Wprowadzenie do podstawowych pojęć inżynierii oprogramowania – specyfikacja, dokumentacja, testowanie i pielęgnacja oprogramowania
- Treści kształcenia:
- Pojęcia podstawowe (algorytm, program, proces. Reprezentowanie algorytmów. Translacja. Kompilacja i konsolidacja programu. Biblioteki. Środowisko kodowania i uruchamiania programów – edytor, kompilator, debuger).
Podstawy algorytmizacji (Dekompozycja problemu. Podejście strukturalne do projektowania algorytmów. Konstruowanie prostych algorytmów. Iteracja i rekursja. Ocena jakości algorytmu. Testowanie algorytmu; dobór danych wejściowych, badanie przypadków granicznych i wyjątków. Sprawność i złożoność algorytmu).
Języki programowania (Przegląd – od maszynowo zorientowanych do proceduralnych. Syntaktyka i sposoby jej opisu – diagramy syntaktyczne, notacja BNF. Semantyka. Typy instrukcji/operacji – składnia dla języka C. Struktura programu ).
Elementy języka C (Pojęcia podstawowe - deklaracje i definicje; struktury danych i funkcje. Funkcja main. Symbole i komentarze. Liczbowe typy danych. Wyrażenia arytmetyczne i logiczne - operatory; priorytety i łączność. Instrukcje, ich klasyfikacja, składnia i semantyka. Funkcje - budowa, parametry, wartości zwracane itd. Agregaty danych - tablice i struktury. Wejście/wyjście w C)
Przegląd wybranych algorytmów (Elementarne algorytmy iteracyjne. Manipulacje na tekstach, algorytmy sortowania itd. Iteracja a rekurencja. Algorytmy z powrotami. Dynamiczne struktury danych – algorytmy dla list i drzew. Wyszukiwanie)
Elementy wstępu do inżynierii oprogramowania (Paradygmaty programowania. Modele - kaskadowy, spiralny. Testowanie. Cykl życia oprogramowania).
- Metody oceny:
- Na ocenę składają się elementy:
1. oceny z kolokwiów wykładowych (2 kolokwia)
2. ocena z ćwiczeń audytoryjnych
3. oceny z zadań laboratoryjnych (w ciągu semestrui - 4 indywidualne zadania o sukcesywnie wzrastającym stopniu złożoności)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa
- B.W.Kernighan, D.M.Ritchie Język ANSI C
Do samodzielnej nauki:
- S.Prata Szkoła Programowania – Język C
- H.Schildt Programowanie C (ale tłumaczenie wydania amerykańskiego z 2000 roku – uwzględnia standard C99)
Dla zaawansowanych:
- Aho – Ullman Wykłady z informatyki z przykładami w języku C
- B.W,Kernighan, R.Pike Lekcja programowania
- Witryna www przedmiotu:
- http://studia.elka.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot jest pierwszym z ciągu poświęconego programowaniu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PRI_W01
- Znajomość podstaw algorytmizacji
Weryfikacja: Ćwiczenia, zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt PRI_W02
- Znajomość podstaw strukturalizacji rozwiązywania problemów
Weryfikacja: Ćwiczenia, zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt PRI_W03
- Znajomość języka C na poziomie umożliwiającym projektowanie względnie prostych aplikacji
Weryfikacja: Ćwiczenia, zadania laboratoryjne, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt PRI_W04
- Znajomość podstawowych pojęć związanych z cyklem życia oprogramowania
Weryfikacja: Ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PRI_U01
- Reprezentowanie algorytmów w formie schematów blokowych / diagramów aktywności
Weryfikacja: Ćwiczenia, zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt PRI_U02
- Kodowanie algorytmów z zastosowaniem języka C, projektowanie, kodowanie, uruchamianie i testowanie prostych programów aplikacyjnych (tryb tekstowy) z zastosowaniem języka C
Weryfikacja: Zadania olaboratoryjne, kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16