- Nazwa przedmiotu:
- Prawa czlowieka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jacek Połowianiuk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie referatu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Bez wymagań.
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Prawa człowieka to najczęściej podnoszone dziś zagadnienie w wielu dyskursach społecznych, w tym także w politycznych, prawnych, obyczajowych, religijnych, a nawet rodzinnych. Stanowią one zbiór doniosłych uregulowań, które służą jednostce według określonej koncepcji filozoficznej i odnoszą się do jej pozycji w państwie, jak też służą jej w świetle norm prawa wewnątrzkrajowego, międzynarodowego czy ponadnarodowego.
Wykłady z zakresu praw człowieka mają na celu przede wszystkim zapoznanie słuchaczy z ich historią oraz stanem dzisiejszym. Nie jest konieczne, aby student dysponował szczegółową czy bogatą wiedzą prawniczą. Przeciwnie, wykład pozwoli mu na zapoznanie się w stopniu wystarczającym z prawidłową argumentacją dotyczącą norm prawnych, zwanych prawami człowieka. Podczas zajęć zostaną omówione szczegółowe zagadnienia związane z tymi normami. Słuchacz zapozna się z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi stojącymi na straży przestrzegania praw człowieka. Zwrócona zostanie uwaga na problematykę praw człowieka w wewnętrznym polskim porządku prawnym, w ochronie praw mniejszości kulturalnych czy narodowych.
Tak skonstruowany wykład pozwoli każdemu studentowi, przede wszystkim będącemu na innym niż humanistycznym kierunku studiów, na łatwe przyswojenie sobie wiedzy z tak dziś popularnego działu praw jakim są prawa człowieka.
- Treści kształcenia:
- Treści programowe:
1. Współczesne systemy praw człowieka. Geneza i podstawowe pojęcia;
2. Uniwersalne systemy ochrony praw człowieka;
3. Regionalne systemy ochrony praw człowieka;
4. Europejski regionalny system ochrony praw człowieka. Rada Europy i Unia Europejska;
5. Prawo do życia, zakaz tortur, prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego;
6. Prawo do rzetelnego procesu sądowego, do prywatności, do wolności słowa, sumienia i wyznania;
7. Prawo do zawierania związków małżeńskich, zakaz dyskryminacji;
8. Analiza dokumentów i orzeczeń Rady Europy w świetle Europejskiego KPCZ;
9. Analiza dokumentów UE i orzeczeń TSUE;
10. Konstytucyjne ujęcie praw człowieka w Polsce;
11. Analiza orzeczeń TK, SN, etc.;
12. Znaczenie organizacji pozarządowych w systemie ochrony praw człowieka;
13. Wybrane organizacje pozarządowe;
14. Prezentacja wybranych organizacji pozarządowych;
15. Indywidualna egzekucja praw. Działania praktyczne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie w formie referatu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] B. Banaszak, A. Bisztyga, K. Complak, M. Jabłoński, R. Wieruszewski, K. Wójtowicz, System ochrony praw człowieka, Zakamycze 2005.
[2] M. Chmaj (red), Wolności i prawa człowieka w konstytucji RP, Warszawa 2008.
[3] J. Hołda, Z. Hołda, D. Ostrowska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.
[4.] M. A. Nowicki, Wokół konwencji europejskie. Krótki komentarz do EKPCZ, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
[1] H. Bajorek-Ziaja, Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz skarga do Trybunału Sprawiedliwości UE, Lexis-Nexis, Warszawa 2010.
[2] M. Freemean, Prawa Człowieka, Warszawa 2010.
[3] G. Michałowska, Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i Unii Europejskiej, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY1W1
- Ma podstawową wiedzę z wybranej dziedziny humanistycznej.
Weryfikacja: Referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY1K1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06