Nazwa przedmiotu:
Statystyka matematyczna 1
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. Przemysław Grzegorzewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
M1SM1
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe – 75 godz., w tym wykład – 30 godz., ćwiczenia – 30 godz., laboratorium – 15 godz. Prace domowe oraz przygotowanie do ćwiczeń i laboratoriów – 60 godz. Zapoznanie się z literaturą – 15 godz. Konsultacje – 5 godz. Przygotowanie do egzaminu i egzamin – 25 godz. Razem – 180 godz. = 6 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład – 30 godz. Ćwiczenia – 30 godz. Laboratorium – 15 godz. Konsultacje – 5 godz. Egzamin – 2 godz. Razem – 82 godz. = 3 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia – 30 godz. Laboratorium – 15 godz. Konsultacje – 5 godz. Razem – 50 godz. = 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Analiza matematyczna, rachunek prawdopodobieństwa
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawami wnioskowania statystycznego i statystycznej analizy danych.
Treści kształcenia:
1. Statystyka opisowa i podstawy eksploracji danych. 2. Podstawy wnioskowania statystycznego. 3. Estymacja punktowa. 4. Estymacja przedziałowa. 5. Weryfikacja hipotez. 6. Badanie zależności miedzy cechami.
Metody oceny:
Uczestnictwo w ćwiczeniach i laboratoriach jest obowiązkowe. Podczas ćwiczeń mają miejsce dwa kolokwia pisemne (w połowie i na koniec semestru) – każde oceniane w zakresie 0-20 punktów. Zaliczenie ćwiczeń od 16 punktów. Egzamin składa się z dwóch części – pisemnej (zadania praktyczne) i ustnej (teoria). Do egzaminu ustnego dopuszczone są te osoby, które zdały egzamin pisemny. Ocena końcowa jest określana na podstawie oceny z egzaminu pisemnego oraz wyniku egzaminu ustnego.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1]  M. Krzyśko „Statystyka matematyczna”, Wyd. UAM, Poznań 1996. [2]  J. Koronacki, J. Mielniczuk, „Statystyka”, WNT, Warszawa 2001. [3]  J. Bartoszewicz, „Wykłady ze statystyki matematycznej”, PWN, Warszawa 1989. [4]  P. Grzegorzewski, K. Bobecka, A. Dembińska, J. Pusz, „Rachunek prawdopodobieństwa        i statystyka”, WSISiZ, Warszawa 2002. [5]  W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski, „Rachunek        prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach”, PWN, Warszawa 1998;        Część II - Statystyka matematyczna. [6]  R. Zieliński, „Siedem wykładów wprowadzających do statystyki matematycznej”, PWN,        Warszawa 1990 (Biblioteka Matematyczna 72).
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SM1_W01
Zna pojęcie modelu statystycznego, podstawowe twierdzenie statystyki matematycznej oraz pojęcie dostateczności.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SM1_W02
Zna podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii estymacji (nieobciążoność, efektywność, zgodność, nierówność Cramera-Rao) oraz metody konstruowania estymatorów.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SM1_W03
Zna podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii weryfikacji hipotez (lemat Neymana-Pearsona, twierdzenie Karlina-Rubina).
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SM1_U01
Potrafi przeprowadzić wstępną analizę danych z wykorzystaniem właściwych metod analitycznych i graficznych oraz interpretować otrzymane wyniki.
Weryfikacja: Kolokwia i aktywność na laboratoriach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SM1_U02
Umie konstruować estymatory oraz oceniać ich jakość (nieobciążoność, efektywność i zgodność).
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SM1_U03
Potrafi konstruować i wyznaczać przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SM1_U04
Potrafi weryfikować hipotezy dotyczące podstawowych parametrów rozkładu, zgodności oraz niezależności. Umie konstruować testy jednostajnie najmocniejsze.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SM1_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K01, M1_K05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt SM1_K02
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt SM1_K03
Potrafi współdziałać i pracować w zespole przyjmując w nim różne role.
Weryfikacja: Aktywność na laboratoriach
Powiązane efekty kierunkowe: M1_K02
Powiązane efekty obszarowe: