Nazwa przedmiotu:
Programowanie 2 - obiektowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ewa Pawelec
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0125
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie 1 – strukturalne
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. /grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka programowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni: - posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć objętych paradygmatem programowania obiektowego, - umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące proste obiekty odwzorowujące podstawowe pojęcia matematyczne (np. liczby zespolone, wektory, macierze), - umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące bardziej złożone obiekty odwzorowujące abstrakcyjne dynamiczne struktury danych (np. lista, kolejka, stos, drzewo), - umieć wykorzystywać pliki (strumienie) w samodzielnie realizowanych programach, - umieć samodzielnie realizować proste aplikacje użytkowe w postaci projektów jedno- i wieloplikowych, - umieć wykorzystywać elementy biblioteki standardowej języka (typy wzorcowe i algorytmy) w samodzielnie realizowanych programach, - umieć pracować w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) i wykorzystywać je do pisania, testowania, debuggowania i tworzenia wersji wynikowej aplikacji.
Treści kształcenia:
Programowanie obiektowe - podstawowe cechy. Specyficzne elementy języka C++: strumieniowe operacje I/O; przekazywanie argumentów przez referencje, typy referencyjne; argumenty domyślne; przeciążanie operatorów i funkcji; dynamiczne zarządzanie pamięcią. Definiowanie struktur i prostych klas. Konstruktory, destruktor. Zasięg składowych klasy. Tworzenie, usuwanie i inicjalizowanie obiektów. Własności metod składowych. Atrybuty: static, const. Wskaźnik this. Funkcje zaprzyjaźnione. Definiowanie i przeciążanie operatorów. Przeciążanie funkcji. Tablice obiektów. Operatory new, delete. Klasa z polem alokowanym dynamicznie. Klasa z polem obiektowym. Dziedziczenie, dziedziczenie wielobazowe. Polimorfizm i metody wirtualne. Metody czysto wirtualne i abstrakcyjny typ danych (ATD). Obsługa błędów. Obsługa wyjątków. Funktory. Konwersje, operatory konwersji i konwertery. Strumienie. Operacje na plikach. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji. Definiowanie i wykorzystanie szablonów klas. Klasa string. Elementy biblioteki STL (Standard Template Library): kontenery, iteratory, algorytmy. Wybrane elementy standardu C++11. C++ a inne języki programowania obiektowego.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania zaliczenia zajęć laboratoryjnych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia laboratoryjne obejmują wykonanie 13 zadań o różnym stopniu trudności, punktowanych w skali od 1 do 5 (maksymalnie). Ocena z laboratorium (ocena pracy semestralnej) jest ustalana przez prowadzących zajęcia na podstawie sumy ważonej ocen z wszystkich zadań. Nie przewiduje się możliwości poprawiania ocen z poszczególnych zadań.  
Egzamin:
nie
Literatura:
1. B. Stroustrup, Język C++, WNT, 2002. 2. B. Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, 2002. 3. J. Grębosz, Symfonia C++ standard, Edition, 2005. 4. N. M. Josuttis, C++ Biblioteka standardowa. Podręcznik programisty, Helion 2003.
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego i ich szczegółową egzemplifikację w wybranym języku programowania (C++)
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych realizowanych w języku C++
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W10, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12, K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt U02
Ma umiejętność pracy w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) , a w szczególności potrafi korzystać z dostępnych w nim narzędzi do przeprowadzania testów funkcjonalnych opracowanych aplikacji
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować indywidualnie oraz rozumie konieczność dostosowania się do standardów i dobrych praktyk programowania
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04