- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie w środowisku graficznym
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr inż. Karol Walędzik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-IN000-ISP-0024
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Programowanie 1 – strukturalne
Programowanie 2 – obiektowe
Programowanie 3 – zaawansowane
- Limit liczby studentów:
- Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. / grupa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technologiami tworzenia aplikacji wykorzystujących graficzny interfejs użytkownika systemów MS Windows. Po ukończeniu kursu studenci powinni:
- posiadać wiedzę na temat ogólnego schematu działania aplikacji wykorzystujących okienkowy interfejs użytkownika,
- potrafić posłużyć się natywnym API systemu Microsoft Windows w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych,
- potrafić posłużyć się biblioteką Windows.Forms platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu MS Windows,
- potrafić posłużyć się biblioteką Windows Presentation Foundation platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu MS Windows.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
Windows API. Okna, komunikaty, czas, błędy. Struktury, mysz, klawiatura, wersje. GDI. Zasoby, okna dialogowe, kontrolki, skrolowanie.
Windows Forms: aplikacja, ustawienie, formularze, zdarzenia, okna dialogowe. GDI+. Kontenery, kontrolki, skrolowanie. Własne kontrolki, zasoby.
Windows Presentation Foundation: XAML, kontrolki, kontenery, architektura, zasoby, wiązanie danych, style, szablony, animacje, właściwości, komendy, animacje, grafika.
Aplikacje wielojęzyczne, zasady tworzenia dobrego GUI.
Program laboratorium:
Windows API i GDI – ćwiczenia, zad. 1. Windows Forms i GDI+ – zad. 2 i 3. Windows Presentation Foundation – ćwiczenia, zad. 4 i 5. Zadanie przekrojowe.
- Metody oceny:
- W toku semestru studenci mają możliwość realizacji 6 zadań, każdego składającego się z części laboratoryjnej wartej 8 punktów oraz domowej wartej 12 punktów. W ostatecznej punktacji uwzględniane jest 5 najwyżej punktowanych zadań.
Skala ocen: 51-60: 3.0; 61-70: 3.5; 71-80: 4.0; 81-90: 4.5; 91-100: 5.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ch. Petzold, Programowanie Windows.
2. A. Wiliams, Programowanie Windows 2000. Czarna księga.
3. D. S. Platt, Microsoft .NET - podstawy.
4. Ch. Petzold, Programowanie Microsoft Windows w języku C#.
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę ogólną oraz zna podstawowe techniki z zakresu tworzenia okienkowych graficznych interfejsów użytkownika na potrzeby komunikacji człowiek-komputer
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych dla systemów MS Windows
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
- Efekt W03
- Ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych i systemów operacyjnych
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W04
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu wykorzystania funkcjonalności systemu operacyjnego MS Windows
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Ma umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym MS Windows na poziomie API
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U15
- Efekt U02
- Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer i projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U16
- Efekt U03
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U30
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16