Nazwa przedmiotu:
Projektowanie obiektowe
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Krzysztof Kaczmarski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0244
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie 1 – strukturalne Programowanie 2 – obiektowe Programowanie 3 – zaawansowane
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. / grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych zasad projektowania obiektowego i poprawnego stosowania wzorców projektowych.
Treści kształcenia:
Program wykładu: Pojęcia podstawowe obiektowego projektowania: klasy, metody, dziedziczenie, polimorfizm, przeciążanie, uogólnianie, uszczegóławianie, przykłady prostych schematów UML. Porównanie standardowych metod programowania obiektowego z metodami programowania strukturalnego. Pojęcia zaawansowane obiektowego programowania: meta-klasy, wątki, niuanse schematów UML. Wzorce projektowe. Program laboratoriów: Laboratoria obejmują wprowadzenie do modelowania w UML przy pomocy diagramów use-case, diagramów klas, diagramów stanów i diagramów aktywności. Laboratoria obejmują prezentację podstawowych wzorców projektowych ze szczególnym naciskiem na wskazanie zalet i wad wykorzystania wzorców. Część laboratoriów będzie obejmowała porównanie rozwiązania wykorzystującego omawiany wzorzec i rozwiązania bez wzorca.
Metody oceny:
Ocena wykonywanych przez studenta zadań podczas laboratorium. Laboratoria podzielone są na ćwiczeniowe i punktowane. Ocena końcowa wyliczana jest na podstawie punktów zdobytych podczas punktowanych laboratoriów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. G. Booch, Object-oriented analysis and design with applications, 1994. 2. E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, 1994. 3. Cay S. Horstmann, Mastering object-oriented design in C++. John Wiley, 1995. 4. J. Martin, J. J. Odell, Podstawy Metod Obiektowych. Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 1997. 5. R. J. Muller, Bazy Danych język UML w modelowaniu danych. Mikom, 2000. 6. J. Robertson, S. Robertson, Pełna analiza systemowa. WNT, 1999. 7. J. Rumbaugh, M. Blaha, W. Premerlani, W. Lorensen, Object-Oriented Modelling and Design. 1991. 8. K. Subieta, Obiektowość w projektowaniu i bazach danych. Akadem. Oficyna Wyd. PLJ, 1998.
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna język UML i sposoby stosowania go w praktyce do obiektowej analizy problemu informatycznego, w tym diagramy przypadków użycia, klas, zdarzeń, stanów i aktywności
Weryfikacja: ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt W02
Zna podstawowe obiektowe wzorce projektowe
Weryfikacja: ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi stworzyć model systemu w języku UML obejmujący wymagania użytkownika oraz projekt rozwiązania
Weryfikacja: ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U28
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16, T1A_U14
Efekt U02
Potrafi wykorzystać wzorce projektowe do poprawienia jakości aplikacji
Weryfikacja: ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23, K_U27, K_U28, K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16