- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo publiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- BEZPU
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100h (4 ECTS):
42h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) +
13x3h (etapy projektowania) + 16h (przygotowania do zaliczenia)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS:
42h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 44h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS:
13x3h (etapy projektowania) + 16h (przygotowania do zaliczenia) = 55h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład630h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o zasadach organizacji i zarządzania, zwłaszcza z zakresu analizy organizacyjnej i analizy finansowej.
Umiejętność zaawansowanego posługiwania się edytorem tekstu oraz wyszukiwania źródeł pozaliteraturowych.
Kompetencje społeczne z zakresu współpracy w zespole projektowym oraz grupowych technik kreatywnego poszukiwania rozwiązań.
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu analizy ryzyka działalności publicznej oraz zasad organizowania przez administrację publiczną procesu panowania nad tym ryzykiem,
- potrafił: zidentyfikować typowe rodzaje ryzyka w działalności pu-blicznej oraz wyrażające je zagrożenia, ustalić przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki zagrożeń, oszacować stopień poszczególnych zagrożeń, wskazać generalne sposoby zabezpieczeń i zaprojektować scenariusz reagowania.
- potrafił: pracować w zespole, konstruktywnie dyskutować nad możliwymi kierunkami analiz i rozwiązań zabezpieczających oraz reagowania
- Treści kształcenia:
- Wykład (z elementami projektowania): Piramida wartości. Dobre rządzenie. Działalność i działanie. Niepewność i ryzyko. Foresight. Metoda EFQM. Analiza interesariuszy. Klasyfikacja ryzyka operacyjnego. Zarządzanie ryzykiem. Struktura organizacyjna zarządzania ryzykiem. Dobór zespołu kryzysowego. Badanie potencjału zespołu kryzysowego. Wzorce dobrych praktyk. Prawo i podmioty uprawnione. Infrastruktura krytyczna Państwa i jej operatorzy. Analiza BIA. Identyfikacja zagrożeń. Szacowanie zagrożeń. Efekt domina. Bezpieczeństwo zasobowe organizacji. Plany reagowania. Scenariusz kryzysowy. Metody kreatywnego myślenia w poszukiwaniu rozwiązań antykryzysowych.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładów, 3 proste eseje do wykonania w domu omawiane na kolejnych zajęciach. Na każdych zajęciach powstaje etap końcowego projektu, etapowy fragment jest dyskutowany i weryfikowany oraz korygowany aż do końca cyklu zajęć.
Ocena sumatywna: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania, do zaliczenia wymagane jest pozytywne opracowanie wszystkich zagadnień, każde oceniane w skali 2-5; osobno oceniana jest wartość merytoryczna projektu i jego redakcja, ocena w skali 2-5.
Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot zostaje zaliczony jeżeli obie oceny składowe są >=3, ocena końcowa jest średnią tych ocen o ile nie różnią się bardziej niż o 1, w przeciwnym wypadku ocena końcowa jest równa ocenie niższej podwyższonej o 0,5.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Sienkiewicz-Małyjurek K., Krynojewski F.: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Zarządzanie bezpieczeństwem. Difin 2010. [2] Skomra W.: Zarządzanie kryzysowe – praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy. Presscom 2010. [3] Kosieradzka A. (red.): Metody kreatywnego myślenia w organizacji i zarządzaniu. edu-Libri 2013. [4] Borodako K.: Foresight w zarządzaniu strategicznym. C.H. Beck, Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BEZPU_W01
- posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy ryzyka działalności publicznej i w zarządzaniu kryzysowym
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06''
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
- Efekt BEZPU_W02
- posiada podstawową wiedzę z zakresu zasad organizowania zarządzania kryzysowego na poziomie administracji publicznej
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06''
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
- Efekt BEZPU_W03
- posiada podstawową wiedzę o technikach grupowych pobudzania twórczego myślenia
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06''
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BEZPU_U01
- potrafi zidentyfikować typowe rodzaje ryzyka w działalności publicznej i zarządzaniu kryzysowym oraz wyrażające je zagrożenia, ustalić przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki zagrożeń, oszacować stopień poszczególnych zagrożeń
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego towarzyszącego wykładom
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt BEZPU_U02
- potrafi zaprojektować w ramach zarządzania kryzysowego scenariusz reagowania na wystąpienie zakłócenia (spełnienie się zagrożenia)
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego towarzyszącego wykładom
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
- Efekt BEZPU_U03
- potrafi zaprojektować sesję analizy foresight
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego towarzyszącego wykładom
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BEZPU_K01
- potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych towarzyszą-cych wykładom i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02
- Efekt BEZPU_K02
- potrafi koordynować pracę zespołu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych towarzyszą-cych wykładom i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06
- Efekt BEZPU_K03
- potrafi twórczo i konstruktywnie poszukiwać możliwych roz-wiązań
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych towarzyszących wykładom i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06