Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo publiczne
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
BEZPU
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100h (4 ECTS): 42h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 13x3h (etapy projektowania) + 16h (przygotowania do zaliczenia)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS: 42h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 44h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS: 13x3h (etapy projektowania) + 16h (przygotowania do zaliczenia) = 55h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład630h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o zasadach organizacji i zarządzania, zwłaszcza z zakresu analizy organizacyjnej i analizy finansowej. Umiejętność zaawansowanego posługiwania się edytorem tekstu oraz wyszukiwania źródeł pozaliteraturowych. Kompetencje społeczne z zakresu współpracy w zespole projektowym oraz grupowych technik kreatywnego poszukiwania rozwiązań.
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu analizy ryzyka działalności publicznej oraz zasad organizowania przez administrację publiczną procesu panowania nad tym ryzykiem, - potrafił: zidentyfikować typowe rodzaje ryzyka w działalności pu-blicznej oraz wyrażające je zagrożenia, ustalić przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki zagrożeń, oszacować stopień poszczególnych zagrożeń, wskazać generalne sposoby zabezpieczeń i zaprojektować scenariusz reagowania. - potrafił: pracować w zespole, konstruktywnie dyskutować nad możliwymi kierunkami analiz i rozwiązań zabezpieczających oraz reagowania
Treści kształcenia:
Wykład (z elementami projektowania): Piramida wartości. Dobre rządzenie. Działalność i działanie. Niepewność i ryzyko. Foresight. Metoda EFQM. Analiza interesariuszy. Klasyfikacja ryzyka operacyjnego. Zarządzanie ryzykiem. Struktura organizacyjna zarządzania ryzykiem. Dobór zespołu kryzysowego. Badanie potencjału zespołu kryzysowego. Wzorce dobrych praktyk. Prawo i podmioty uprawnione. Infrastruktura krytyczna Państwa i jej operatorzy. Analiza BIA. Identyfikacja zagrożeń. Szacowanie zagrożeń. Efekt domina. Bezpieczeństwo zasobowe organizacji. Plany reagowania. Scenariusz kryzysowy. Metody kreatywnego myślenia w poszukiwaniu rozwiązań antykryzysowych.
Metody oceny:
Ocena formatywna: częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładów, 3 proste eseje do wykonania w domu omawiane na kolejnych zajęciach. Na każdych zajęciach powstaje etap końcowego projektu, etapowy fragment jest dyskutowany i weryfikowany oraz korygowany aż do końca cyklu zajęć. Ocena sumatywna: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania, do zaliczenia wymagane jest pozytywne opracowanie wszystkich zagadnień, każde oceniane w skali 2-5; osobno oceniana jest wartość merytoryczna projektu i jego redakcja, ocena w skali 2-5. Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot zostaje zaliczony jeżeli obie oceny składowe są >=3, ocena końcowa jest średnią tych ocen o ile nie różnią się bardziej niż o 1, w przeciwnym wypadku ocena końcowa jest równa ocenie niższej podwyższonej o 0,5.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Sienkiewicz-Małyjurek K., Krynojewski F.: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Zarządzanie bezpieczeństwem. Difin 2010. [2] Skomra W.: Zarządzanie kryzysowe – praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy. Presscom 2010. [3] Kosieradzka A. (red.): Metody kreatywnego myślenia w organizacji i zarządzaniu. edu-Libri 2013. [4] Borodako K.: Foresight w zarządzaniu strategicznym. C.H. Beck, Warszawa 2009.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt BEZPU_W01
posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy ryzyka działalności publicznej i w zarządzaniu kryzysowym
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06''
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06
Efekt BEZPU_W02
posiada podstawową wiedzę z zakresu zasad organizowania zarządzania kryzysowego na poziomie administracji publicznej
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06''
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06
Efekt BEZPU_W03
posiada podstawową wiedzę o technikach grupowych pobudzania twórczego myślenia
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach wykładowych złożone z 6 zagadnień problemowych do opisania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06''
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt BEZPU_U01
potrafi zidentyfikować typowe rodzaje ryzyka w działalności publicznej i zarządzaniu kryzysowym oraz wyrażające je zagrożenia, ustalić przyczyny, mechanizm spełniania się i potencjalne skutki zagrożeń, oszacować stopień poszczególnych zagrożeń
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego towarzyszącego wykładom
Powiązane efekty kierunkowe: k_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05
Efekt BEZPU_U02
potrafi zaprojektować w ramach zarządzania kryzysowego scenariusz reagowania na wystąpienie zakłócenia (spełnienie się zagrożenia)
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego towarzyszącego wykładom
Powiązane efekty kierunkowe: k_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06
Efekt BEZPU_U03
potrafi zaprojektować sesję analizy foresight
Weryfikacja: ocena projektu ćwiczeniowego towarzyszącego wykładom
Powiązane efekty kierunkowe: k_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt BEZPU_K01
potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych towarzyszą-cych wykładom i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02
Efekt BEZPU_K02
potrafi koordynować pracę zespołu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych towarzyszą-cych wykładom i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06
Efekt BEZPU_K03
potrafi twórczo i konstruktywnie poszukiwać możliwych roz-wiązań
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach ćwiczeniowych towarzyszących wykładom i sposobu realizacji projektu ćwiczeniowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06