- Nazwa przedmiotu:
- Architektura procesów w zarządzaniu jakością
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Iwona Głażewska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z5 - Kwalitologia i inżynieria jakości
- Kod przedmiotu:
- 3P1Z5
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h
12h (ćwiczenia) +6x3h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 2h (konsultacje) + 18 h (przygotowanie do kolokwium końcowego)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS
12h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) = 14h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 ECTS
6x3h (przygotowanie do ćwiczeń) + 25h (opracowanie projektu) + 2h (konsultacje) = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza podstawowa zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz doty-cząca podejścia procesowego w organizacjach.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę podstawową wiedzę z zakresu podejścia procesowego w organizacji oraz mapowania procesów, posiadał upo-rządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesowej organizacji ukierun-kowanej na wymagania klienta
- potrafił zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł, integrować ją, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie z zakresu podejścia procesowego w systemach zarządzania jakością, po-trafił zaprojektować prosty proces, oraz mapę procesów, używając wła-ściwych metod, technik i narzędzi
- potrafił pracować w zespole, rozumiał, że w zarządzaniu wiedza doty-cząca metod badań i oceny jakości wymaga ciągłej aktualizacji, znał przykłady i rozumiał przyczyny wadliwie działających systemów zarzą-dzania jakością
- Treści kształcenia:
- 1) Podejście procesowe do zarządzania organizacją: definicja procesu, rodzaje procesów, cykl życia procesu. 2) Procesowe podejście do pro-jektowania działań w organizacji – organizacje produkcyjne i usługowe. 4) Procesowe konwencje zarządzania. 5) Projektowanie procesów w or-ganizacji: identyfikacja procesów, modelowanie procesów, mapowanie procesów. Metoda SIPOC. 6) Doskonalenie procesów: pomiar wyników procesów. 7) Zrównoważona karta wyników w modelowaniu i zarzą-dzaniu procesami.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas kolejnych zajęć w ramach pracy grupowej;
Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierających test, opracowanie zadania projektowego; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu końcowego, projektu jak i ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,4 * ocena z ćwiczeń + 0,3* ocena z projektu + 0,3* ocena z testu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Grajewski P.: procesowe zarządzanie organizacją. PWE Warszawa 2012; [2] Szczepańska K.: Kompleksowe zarządzanie jakością. Prze-szłość i teraźniejszość. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszaw-skiej, Warszawa 2010. [3] Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykła-dami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; [4] Podejście procesowe w organizacjach. Praca zbiorowa pod red. S. Nowosielskiego. WUE Wrocław 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 3P1Z5_W02
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesowej organizacji ukierunkowanej na wymagania klienta
Weryfikacja: wykonanie projektu realizowanego w ramach przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt 3P1Z5_W01
- ma podstawową wiedzę z zakresu mapowania procesów
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w ramach zajęć oraz zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 3P1Z5_U01
- potrafi zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł, in-tegrować ją, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnio-ski i formułować opinie z zakresu podejścia procesowego w systemach zarządzania jakością,
Weryfikacja: weryfikacja ćwiczeń wykonywanych w ramach przedmiotu oraz ocena testu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07
- Efekt 3P1Z5_U02
- potrafi zaprojektować prosty proces, oraz mapę procesów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: weryfikacja wykonywanego w ramach grupy projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 3P1Z5_K01
- rozumie, że w zarządzaniu wiedza dotycząca metod badań i oceny jakości wymaga ciągłej aktualizacji
Weryfikacja: ocena aktualności informacji zawartych w projekcie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06
- Efekt 3P1Z5_K02
- ma doświadczenia z pracą zespołową przy realizacji projek-tu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji projektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06
- Efekt 3P1Z5_K03
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów zarządzania jakością.
Weryfikacja: ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06