Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie jakością
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Katarzyna Szczepańska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZAJAK
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50h (2 ECTS): 18h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 17h (zapoznanie się z literaturą) + 6h (przygotowanie się do kolokwiów) + 6h (przygotowanie się do testu wiedzy)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 18h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania organizacjami oraz produkcją i usługami, ma umiejętności samokształcenia, ma doświadczenia z pracą zespołową.
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę zakresie determinant rozwoju normatywnego zarządzania jakością oraz jego wykorzystania w przedsiębiorstwach, - potrafił zidentyfikować ograniczenia skuteczności i efektywności normatywnych systemów zarządzania jakością, - potrafił współpracować w rozwiązywaniu zadań problemowych.
Treści kształcenia:
1) Geneza i ewolucja zarządzania jakością. 2) Normalizacja w zarządzaniu jakością. 3) Dyrektywy Nowego Podejścia. 4) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 5) Wymagania znormalizowanych systemów zarządzania. 6) Wytyczne w normatywnym zarządzaniu jakością. 7) Metody TQM w normatywnych systemach zarządzania. 8) Sprawdzian kompetencji społecznych. 9) Test wiedzy.
Metody oceny:
Ocena formatywna – ocena poprawności ćwiczeń wykonywanych przez studentów podczas wykładu (częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu). Ocena sumatywna – przeprowadzenie dwóch kolokwiów w formie prezentacji rozwiązania zadania na zaliczenie. Ocena końcowa z przedmiotu – przedmiot uznaje się za zliczony, jeśli student zaliczył oba kolokwia oraz uzyskał co najmniej 51% punktów z testu wiedzy.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa:[1] Szczepańska K.: Podstawy zarządzania jakością. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca:[1] Urbaniak M.: Kierunki doskonalenia systemów zarządzania jakością. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010. [2] Borys T., Rogala P. (red.): Doskonalenie sformalizowanych systemów zarządzania. Difin, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZAJAK_W01
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problematyki normalizacji
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZAJAK_W02
ma wiedzę dotyczącą wybranych systemów zarządzania jakością
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZAJAK_W03
ma wiedzę dotyczącą wybranych standardów zarządzania jakością
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZAJAK_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski
Weryfikacja: przygotowanie się do kolokwiów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZAJAK_U02
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, a także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZAJAK_U03
potrafi wykorzystać struktury językowe w formie prezentacji, wnioskowania, streszczenia, analizowania, dyskusji
Weryfikacja: wyniki prezentacji rozwiązania zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZAJAK_K01
ma doświadczenia w pracy zespołowej
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZAJAK_K02
rozumie potrzebę właściwych zachowań interpersonalnych i przestrzega etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: zgodne z wymaganiami wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: