- Nazwa przedmiotu:
- Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Zarządzanie strategiczne
- Kod przedmiotu:
- 2P1Z7
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS)
12h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 30h ( przygotowania do zajęć) + 20h (4 analizy cząstkowe x 5 godzin) + 12h (przygotowanie projektu końcowego)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS
12h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
12h (4 analizy cząstkowe x 5 godzin) + 12h (przygotowanie projektu końcowego) = 24h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia i podstawy marketingu
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał wiedzę z zakresu analiz strategicznych umożliwiających po-zycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku i w sektorze, roli analizy stra-tegicznej w tworzeniu przewagi konkurencyjnej organizacji na rynku lokalnym i globalnym, znaczenia narzędzi i metod stosowanych przy prognozowaniu zjawisk w otoczeniu, oddziaływania otoczenia na przedsiębiorstwo i dlaczego zarządzanie strategiczne jest skuteczne w procesach dostosowawczych do zmian,
- potrafił przygotować w firmie podstawowe analizy strategiczne, doko-nać krytycznej oceny szans i zagrożeń w otoczeniu i słabych i mocnych stron organizacji oraz zaproponować rozwiązania problemów, przepro-wadzić oceny skuteczności strategii przedsiębiorstwa, przygotować pro-jekt wybranych metod analizy strategicznej i przedstawić je na forum publicznym.
- potrafił współpracować w grupach projektowych, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywać swoją wiedzę przy użyciu różnych środków przekazu informacji, być gotowym do ne-gocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu trudnych dla organizacji problemów.
- Treści kształcenia:
- 1) Analiza strategiczna przedsiębiorstwa – definicje, założenia podsta-wowe. 2) Paradygmaty w zarządzaniu strategicznym: racjonalistyczny, ewolucyjny, procesualny. 3) Metody analizy makrootoczenia organiza-cji: technologicznego, ekonomicznego, demograficznego, społecznego (scenariusze makrootoczenia organizacji, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, metody FORESIGHT). 4) Metody oceny pozycji strategicznej i konkurencyjnej przedsiębiorstwa ( budowanie strategii wobec dostaw-ców i klientów, grupy strategiczne i pozycjonowanie organizacji w sek-torze, kluczowe czynniki sukcesu jako metoda oceny pozycji strategicz-nej przedsiębiorstwa w sektorze). 5) Prognozowanie generowania nadwyżki finansowej na podstawie cyklu życia produktu i technologii. 6) Sposoby oceny potencjału strategicznego przedsiębiorstwa (metody portfelowe i sposoby ich zastosowania, bilans strategiczny). 7) Łańcuch tworzenia wartości (łańcuch wartości a źródła przewagi konkurencyjnej, doskonałość operacyjna, dopasowanie do potrzeb indywidualnego klienta, przywództwo produktowe). 8) Kompleksowa ocena uwarunkowań do działania organizacji w otoczeniu i jej potencjału strategicznego – opracowanie analizy SWOT. 9) Określenie strategii ogólnej organizacji i strategii funkcjonalnych oraz celów strategicznych.
- Metody oceny:
- Na zajęciach oceniany jest sposób przygotowania projektu. Opracowane analizy są dyskutowane w grupach. Oceniana jest wartość merytoryczna prac projektowych, ich poprawność metodyczna i unikatowość. Istnieje możliwość poprawienia pracy. Ostateczna ocena wynika z rozmowy zaliczeniowej z członkami zespołów realizujących zadania cząstkowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsię-biorstwa (wyd. IV). PWE, Warszawa, 2014, Rozdziały 2, 3, 4, 5 i ze-staw ćwiczeń w załącznikach. [2] Gierszewska G., Olszewska B., Sko-nieczny J.: Zarządzanie strategiczne dla inżynierów. PWE, Warszawa 2013, Rozdziały 2, 3, 5, 6, 7.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 2P1Z7_W01
- ma elementarną wiedzę w zakresie metod analizy strate-gicznej otoczenia bliskiego i dalszego oraz oceny potencja-łu strategicznego organizacji
Weryfikacja: poprawność merytoryczna i metodyczna opracowanych analiz dotyczących otoczenia oraz wnętrza organizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 2P1Z7_U01
- potrafi wykorzystać zestaw narzędzi analitycznych pozwa-lających na ocenę sytuacji ekonomiczno-finansowej przed-siębiorstw w aktualnych warunkach rynkowych
Weryfikacja: umiejętność wnioskowania i wyboru adekwatnych do da-nej firmy metod przygotowania projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 2P1Z7_K01
- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: dzielenie się wiedzą w grupie projektowej, skuteczna współpraca przy rozwiązywaniu problemów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 2P1Z7_K02
- student potrafi przekazać informacje o osiągnięciach zarzą-dzania i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały i potrafi myśleć i działać w sposób przedsię-biorczy student potrafi przekazać informacje o osiągnięciach zarzą-dzania i różnych aspektach zawodu w sposób powszechnie zrozumiały i potrafi myśleć i działać w sposób przedsię-biorczy
Weryfikacja: przekonywanie do swojego zdania i konstruktywne dysku-towanie w grupie co do ostatecznego kształtu projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: