- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ryszard Rafalski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PRZED
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS): 
14h (wykład) +14h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 7x4h (opracowanie rozwiązania zadań) + 8h ( przygotowanie do zaliczenia wykładu) + 10h (przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń) 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS: 
14h (wykład) +14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 31h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS: 
7x4h (opracowanie rozwiązania zadań) + 10h (przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń) = 38h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład210h
- Ćwiczenia210h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu prawa gospodarczego, metod organizacji i zarządzania, rachunkowości finansowej i zarządczej.
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład);  od 15 do 30 (ćwiczenia)  
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i warunków rozwoju przedsiębiorczości,
- potrafił przygotować, opracować i ocenić biznesplan w działalności gospodarczej .
- potrafił ocenić i rozumieć przyczyny złego wyboru metod wyzwalania kreatywności zorientowanej na rynek.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Wprowadzenie, podstawowe definicje, filozofia przedsiębior-czości, znaczenie przedsiębiorczości, wyzwania, wobec których stoi zarzą-dzanie, rozwój strategii a przedsiębiorczość, innowacje i przedsiębiorczość. 2) Inteligencja emocjonalna w rozwoju przedsiębiorczości. 3) Geneza i wa-runki rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość i innowacyjność jako koncepcja pozyskania czynników rozwojowych. 4)  Plan marketingowy i biznesplan. 5) Koncepcja aktywizacji przedsiębiorczości, studia przypad-ków. Przedsiębiorczość jako proces poszukiwania szans. 6) Ewolucja po-dejścia do innowacji i przedsiębiorczości, przedsiębiorczość i innowacyj-ność terytorialna. Ekoprzedsiębiorczość – zrównoważony rozwój. 7) Organizacja własnej działalności gospodarczej i rozwój kreatywności zo-rientowanej na rynek. Kolokwium zaliczeniowe.
Ćwiczenia: Biznes plan działalności gospodarczej.
1) Profil i zakres projektu przedsięwzięcia, zamierzenia na przyszłość, cele i zasady działania. 2) Założenia planu strategicznego. 3) Plan techniczny (produktów, usługi, technologii). 4) Plan marketingowy. 5) Plan 
organizacyjny. 6) Plan finansowy. 7) Podsumowanie i wnioski, stresz-czenie projektu przedsięwzięcia. Zaliczenie ćwiczeń.
- Metody oceny:
- Wykład: Ocena formatywna - ocena poprawności wykonania zadań   przez studentów podczas ćwiczeń, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna  -  przeprowadzenie zaliczenia pisemnego wykładu a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z zaliczenia wykładu w zakresie 2-5; do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny > = 3,0.
Ćwiczenia: Ocena formatywna - na zajęciach  weryfikuje się wykonanie zadań; elementy zadań są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie.
Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna zadań, samodzielność rozwiązanych przez studentów zadań i wniosków; ocena zadań w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z każdego zadania ocena oceny > = 3,0.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu jak i  ćwiczeń jest  > = 3,0; Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,4 *ocena ćwiczeń + 0,6* ocena z wykładu (zaliczenie).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bielecki W.T.: Wirtualna przedsiębiorczość [w] L. Zacher (red): Wirtualizacja: problemy, wyzwania, skutki. Poltext, Warszawa 2013. [2] Drucker P.F.: Innowacyjność i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992. [3] Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina, Poznań 1998. [4] Jasiński A.H.: Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Difin, Warszawa 2006. [5] Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna. PWN Warszawa 2000. [6] Makieła Z. : Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna. C.H. Beck, Warszawa 2013. [7] Makieła Z.: Krok ku przedsiębiorczości. Nowa Era, Warszawa 2012. [8] Meller R.B., Coulton G., Bifulco A., Meller A., Fisher A.: Przedsiębiorczość. PWE Warszawa 2011. [9] Praca zbiorowa: Biznes t.1: Zarządzanie firmą. PWN Warszawa 2007.  [10] Praca zbiorowa: Biznes t.4: Finanse. PWN, Warszawa 2007. 
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt PRZED_W01
- 				ma uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnych orientacji i koncepcji zarządzania – orientacji na klienta, orientacji na jakość, orientacji na innowacje, orientacji na wynik finansowy										
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i  ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01, K_W11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_W01, S2A_W05
- Efekt PRZED_W02
- 				ma uporządkowaną wiedzę z zarządzania procesami, orientacji funkcjonalnej i procesowej w zarządzaniu organizacją
(działalnością gospodarczą), metodyki zarządzania procesami gospodarczymi
										
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i  ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt PRZED_U01
- 																				potrafi ocenić przydatność rutynowych metod  i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania menedżerskiego, typowego dla studiowania kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia																						
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        k_U07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U02
- Efekt PRZED_U02
- 						potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu narzędzi analitycznych, pozwalających ocenić i wspomagać zachowanie się przedsiębiorstwa (podmiotu gospodarczego) w aktualnych warunkach rynkowych								
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        k_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U06
- Efekt PRZED_U03
- 								potrafi określić konsekwencje filozoficzne w technice oraz relacjach osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w dziedzinie przedsiębiorczości						
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        k_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt PRZED_K01
- 						potrafi ocenić i rozumieć przyczyny złego wyboru metod wyzwalania kreatywności zorientowanej na rynek.								
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i  ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_K06
- Efekt PRZED_K02
- 						potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów produkcyjno-wdrożeniowych  oraz społecznych								
 Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2A_K05