- Nazwa przedmiotu:
- Systemy gromadzenia i przetwarzania danych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Małgorzata Waszkiewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Z3 - Gospodarka cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- 4P2Z3
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 24h (przygotowanie do ćwiczeń, praca z literaturą) + 10x3h (realizacja projektu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS:
20h (ćwiczenia) + 24h (przygotowanie do ćwiczeń, praca z literatu-rą) + 10x3h (realizacja projektu) = 54h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw zarządzania przedsiębiorstwem oraz zarządzania informacją. Umiejętność formułowania problemów i potrzeb w zakresie zarządzania zasobami informacyjnymi przedsiębiorstwa. Kompetencje w zakresie samodzielnej pracy ze źródłami literaturowymi.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu systemów gromadzenia i przetwarzania danych,
- potrafił przygotować założenia projektowe oraz zorganizować przedsięwzięcie projektowe dla systemu gromadzenia i przetwarzania danych,
- potrafił współuczestniczyć w pracach zespołu projektowo-wdrożeniowego systemu gromadzenia i przetwarzania danych.
- Treści kształcenia:
- 1) Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyj-ne. 2) Wprowadzenie do zagadnień gromadzenia i przetwarzania danych. 3) Utworzenie zespołów projektowych. Wydanie tematów projektowych i omówienie zasad realizacji projektów. 4) Modelowanie danych i przegląd modeli danych. 5) Relacyjne i relacyjno-obiektowe bazy danych. 6) Równoległe i rozproszone bazy danych. 7) Rozmyte bazy danych. 8) Dane strukturalne i semistrukturalne. 9) Języki zarządzania danymi. 10) Kolokwium nr 1. 11) Duże zbiory danych. Integracja danych. 12) Zarządzanie jakością danych. 13) Hurtownie i składnice danych. 14) Analiza i przetwarzanie danych. 15) Eksploracja danych. 16) Przegląd systemów gromadzenia i przetwarzania danych. 17) Projektowanie i implementacja systemu gromadzenia i przetwarzania danych. 18) Wdrażanie i eksploatacja systemu gromadzenia i przetwarzania danych. 19) Kolokwium nr 2. 20) Rozliczenie raportów projekto-wych.
- Metody oceny:
- Na ocenę przedmiotu składają się następujące elementy: dwa kolokwia sprawdzające wiedzę teoretyczną oraz realizacja projektu w zespołach 2-osobowych. Ocena przedmiotu składa się z następujących elementów: Ocena formatywna: na zajęciach dyskutowane jest i weryfikowane wykonanie kolejnych etapów projektów. Istnieje możliwość poprawienia wyników każdego z nich. Ocena sumatywna: oceniana jest punktowo wartość merytoryczna każdego z wykonanych elementów projektów (na zaliczenie konieczne jest uzyskanie min 26 pkt na 50 pkt max). Przeprowadzane są i oceniane punktowe dwa kolokwia (na zaliczenie konieczne jest uzyskanie min 26 pkt na 50 pkt max).
Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z każdej z dwóch części składowych oceny (projektu oraz kolokwiów) pod warunkiem zaliczenia każdej z nich.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Garcia-Molina, H., Ullman, J. D., & Widom, J.: Systemy baz danych. Kompletny podręcznik. Wydanie II. Helion, Gliwice, Warszawa 2011. [2] Myszkorowski, K., Zadrożny, S., & Szczepaniak, P. S.: Klasyczne i rozmyte bazy danych: modele, zapytania i podsumowania. Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2008. [3] Todman, C.: Projektowanie hurtowni danych Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami. Seria: Kanon informatyki. Helion, Gliwice, Warszawa 2011. [4] Januszewski A.: Funkcjonalność Informatycznych Systemów Zarządzania. T. 2. Systemy Business Intelligence. PWN, Warszawa 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 4P2Z3_W01
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu systemów gromadzenia i przetwarzania danych
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10
- Efekt 4P2Z3_W02
- ma elementarną wiedzę w zakresie rozwiązywania problemów zarządzania zasobami danych przedsiębiorstwa
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10
- Efekt 4P2Z3_W03
- ma elementarną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i wdrażania systemów gromadzenia i przetwarzania danych
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
W_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 4P2Z3_U01
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt 4P2Z3_U02
- potrafi konstruować struktury modeli danych, dopasowanych do potrzeb przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07
- Efekt 4P2Z3_U03
- potrafi dobrać technologię informatyczną do zarządzania określoną kategorią zasobów danych.
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
U_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 4P2Z3_K01
- wie, że w zarządzaniu wiedza i umiejętności szybko stają się przestarzałe. Rozumie zatem potrzebę aktualizacji tej wiedzy.
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt 4P2Z3_K02
- ma doświadczenia z pracą zespołową.
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt 4P2Z3_K03
- potrafi przekazać wiedzę z zakresu systemów gromadzenia i przetwarzania danych w sposób przystępny i powszechnie zrozumiały
Weryfikacja: kolokwia zaliczeniowe, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_2Z3
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07