- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie systemów transportu i spedycji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Waldemar Izdebski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z2 - Systemy produkcyjne i logistyczne
- Kod przedmiotu:
- 6P2Z2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie organizacji systemów produkcyjnych oraz podstawowych koncepcji i metod zarządzania produkcją.
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy, oceny oraz tworzenia programów poprawy produktywności w przedsiębiorstwie w oparciu o koncepcje, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu ,
- potrafił pozyskiwać informacje na temat produktywności, analizować je i wykorzystywać wiedzę zdobytą w toku studiów do wskazania sposobów poprawy produktywności systemów produkcyjnych
- rozumiał przyczyny niskiej produktywności systemów produkcyjnych, które prowadzą do poważnych strat finansowych i społecznych
- Treści kształcenia:
- 1) Pojęcie produktywności. Znaczenie produktywności. Międzynarodowy kontekst produktywności. 2) Czynniki wpływające na produktywność. 3) Ocena produktywności. Mierniki produktywności. Benchmarking. Projekt 1. Opracować statystykę produktywności dla wybranego zagadnienia.4) System oceny produktywności w przedsiębiorstwie Mierniki produktywności dla stanowisk pracy i komórek I stopnia. Projekt 2. Opracować mierniki produktywności dla wybranego stanowiska.
5) Kaizen- podstawowa koncepcja poprawy produktywności. Organizacja poprawy produktywności w przedsiębiorstwie. 6) Programy poprawy produktywności. Koncepcje zarządzania ukierunkowane na poprawę produktywności (Lean Manufacturing, TOC, TQM, TPM, Six Sigma, BPR). Esej na temat związany z problematyką produktywności systemów produkcyjnych. 7) Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktywności. Ćwiczenie 1. Diagram Ishikawy. 8) Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktywności - cd. Ćwiczenie 2. Diagram Pareto. 9) Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktyw-ności - cd. Ćwiczenie 3. Diagram Konfliktu. 10) Omówienie prac zali-czeniowych i zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć oraz interaktywna forma prowadzenia zajęć audytoryjnych.
Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, terminowość wykonania oraz redakcja projektów i eseju, a ponadto wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym.
Przedmiot jest zaliczony jeśli projekty oraz esej są zaliczone na ocenę co najmniej 3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Pojęcie produktywności. Znaczenie produktywności. Międzynarodowy kontekst produktywności. 2) Czynniki wpływające na produktywność. 3) Ocena produktywności. Mierniki produktywności. Benchmarking. Projekt 1. Opracować statystykę produktywności dla wybranego zagadnienia.4) System oceny produktywności w przedsiębiorstwie Mierniki produktywności dla stanowisk pracy i komórek I stopnia. Projekt 2. Opracować mierniki produktywności dla wybranego stanowiska.
5) Kaizen- podstawowa koncepcja poprawy produktywności. Organizacja poprawy produktywności w przedsiębiorstwie. 6) Programy poprawy produktywności. Koncepcje zarządzania ukierunkowane na poprawę produktywności (Lean Manufacturing, TOC, TQM, TPM, Six Sigma, BPR). Esej na temat związany z problematyką produktywności systemów produkcyjnych. 7) Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktywności. Ćwiczenie 1. Diagram Ishikawy. 8) Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktywności - cd. Ćwiczenie 2. Diagram Pareto. 9) Metody i techniki wykorzystywane dla poprawy produktyw-ności - cd. Ćwiczenie 3. Diagram Konfliktu. 10) Omówienie prac zali-czeniowych i zaliczenie przedmiotu.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 6P2Z2_W01
- ma elementarną wiedze z zakresy: procesów transportowo-spedycyjnych.
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 6P2Z2_W02
- posiada uporządkowana wiedzę z zakresu rynku, podaży i popytu, cen oraz form usług transportowych
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 6P2Z2_W03
- posiada szczegółową wiedze z zakresu: projektowania procesów transportu i spedycji, wyznaczania kosztów i analizy ekonomicznej procesów transportu i spedycji .
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 6P2Z2_U01
- posiada szczegółowe umiejętności z zakresu: projektowania systemów transportu i spedycji
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 6P2Z2_ U02
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł z zakresu projektowania systemów transportu i spedycji do celów praktycznych
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 6P2Z2_U03
- potrafi zastosować wiedzę teoretyczna z zakresu projektowania systemów transportu i spedycji do celów praktycznych
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 6P2Z2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 6P2Z2_K02
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania z zakresu projektowania systemów transportu i spedycji
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu i praca w grupach podczas wykonywania prac ćwiczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 6P2Z2_K03
- rozumie ograniczenia: wynikające z aktualnego poziomu rozwoju procesów logistycznych, wynikające z możliwości rozwoju systemów transportu i spedycji
Weryfikacja: pisemne zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: