- Nazwa przedmiotu:
- Etyka zawodowa
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr Beata Śliwińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ETYZA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3ECTS):
28h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 30h (analizy literaturowe) + 14h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS:
28h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (konsultacje indywidualne) = 31h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład420h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę na temat oceny moralnej czynów, orientacji na człowieka, etyki w zarządzaniu, obszaru zainteresowań etyki, etyki jako elementu kultury organizacyjnej,
- potrafił ocenić etyczne aspekty funkcjonowania organizacji i prawidłowego działania pracownika,
- przestrzegał zasad etyki.
- Treści kształcenia:
- 1) Narodziny etyki. 2) Etyczna przestrzeń biznesu. 3) Biznes/ekonomia a etyka 4) Dylematy etyczne 5) Etyka we współczesnym biznesie. 6) Etyka a sukces biznesowy. 7) Zachowania nieetyczne w organizacji. 8) Zarządzanie zachowaniami nieetycznymi. 9) Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw (CSR).
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna: ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie prezentacji z zakresu etyki wg wybranego tematu (dla chętnych), test końcowy zaliczeniowy. Osoby, które wykażą się dużą aktywnością podczas zajęć, zwolnione są z pisania testu zaliczeniowego (wówczas, w zależności od aktywności na zajęciach otrzymują ocenę: 5,0; 4,5, lub 4,0 (studenci studiów niestacjonarnych zwolnieni również przy ocenie 3,5).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gasparski W.: Wykłady z etyki biznesu. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2007. [2] Klimek J.: Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań. Difin 2014. [3] Hope E.: Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Difin, Warszawa 2013. [4] Galata S.: Biznes w przestrzeni etycznej. Metody, motywy, konsekwencje. Difin, Warszawa 2007. [5] Smith N., Lenssen G.: Odpowiedzialność biznesu, Warszwa, 2009. Bugdol M.: Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa 2007. [6] W. Gasparski: Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. [7] W. Gasparski: Biznes, etyka, odpowiedzialność. PWN Warszawa 2012. [8] Jasiński L.: Ekonomia i etyka, WAM 2012. [9] C. J. Maxwell: Etyka. Studia Emka, Warszawa 2010. [10] Woroniecki J.: Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Lublin 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ETYZA_W01
- ma elementarną wiedzę w zakresie zagadnień dotyczących etyki, etyki w zarządzaniu, etyki jako elementu kultury organizacyjnej
Weryfikacja: ocena prac zaliczeniowych, udziału i aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ETYZA_U01
- potrafi ocenić etyczne aspekty funkcjonowania organizacji i prawidłowego działania pracownika w zarządzaniu
Weryfikacja: ocena prezentacji, udziału i aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ETYZA_K01
- rozumie i docenia potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki
Weryfikacja: ocena prezentacji, udziału i aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: