Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie projektami i innowacjami
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZARPI
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125h (5 ECTS): 18h (wykład) + 10h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 18h (przygotowanie do kolokwiów) + 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) + 22h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 8h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu) + 10h (przygotowanie do zaliczenia wykładu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS: 88h (wykład) +10h ( ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 31h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 ECTS: 10h ( ćwiczenia) + 6x5h (opracowanie 6 ćwiczeń) +22h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 8h (opracowanie raportu końcowego) + 6h (przygotowanie do obrony projektu) = 76h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie nauki o organizacji, ochrony własności intelektualnej, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania internetu oraz programów standardowych (typu project)
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał uporządkowaną wiedzę w zakresie organizacji projektów i metod zarządzania nimi, - znał metody projektowania innowacyjnych produktów i procesów, - potrafił: organizować procesy projektowania innowacji i wdrażać prace projektowe oraz nimi zarządzać, dokonać techniczno-ekonomicznej oceny przedsięwzięć innowacyjnych, wykorzystać informatyczne systemy wspomagające zarządzania projektami i systemy zarządzania innowacjami, - potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów, - rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie, - miał doświadczenia z pracą zespołową.
Treści kształcenia:
Tematyka wykładów i ćwiczeń: 1) Rodzaje projektów (przedsięwzięć), podstawowe parametry projektów. 2) Struktury organizacyjne przy organizacji projektów, dobór zespołu projektowego i podział pracy. 3) Metody zarządzania projektami, techniki sieciowe, harmonogramy projektów, wykresy Gantta, teoria ograniczeń w zarządzaniu zasobami projektów. 4) Planowanie kosztów i zarządzanie kosztami. 5) Ryzyko w projekcie, przyczyny, sposoby unikania i zapobiegania występowaniu ryzyka. 6) Wdrażanie prac projektowych i zarządzanie postępem prac. 7) Informatyczne systemy zarządzania projektami. 8) Organizacja procesów projektowania innowacji, czynniki stymulujące kreatywność i innowacyjność, gromadzenie pomysłów i generowanie rozwiązań. 9) Analiza wartości, techniki twórczego myślenia, wartościowanie – zastosowanie w wyborze optymalnych rozwiązań. 10) Polityka naukowo-techniczna wspierania działalności innowacyjnej. 11) Systemy zarządzania innowacjami. 12) Metody projektowania innowacyjnych produktów i procesów. 13) Techniczno-ekonomiczne oceny przedsięwzięć innowacyjnych.
Metody oceny:
Wykład: Ocena sumatywna - przeprowadzenie egzaminu pisemnego, do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Ćwiczenia: Ocena formatywna - na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń - elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Aktualne przepisy prawne oraz dokumentacja dostępna na stronach www ministerstw, banków oraz instytucji UE. [2] Bradlej K.: Podstawy metodyki Prince 2. Wyd. CRM, Warszawa 1999. [3] Branderburg H.: Zarządzanie projektami. Wyd. Politechnika Śląska, Gliwice 1999. [4] Dworczyk M., Szlasa R.: Zarządzanie innowacjami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001. [5] Janasz Wł. (red.): Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003. [6] Project Management. Efektywne zarządzanie przedsięwzięciami w przedsiębiorstwach. Praca zbiorowa: Wyd. WEKA, Warszawa 2001. [7] Żuber R.: Zarządzanie przedsięwzięciami. Of. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. [8] Żuber R.: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Wyd. Difin, Warszawa 2008. [9] Żuber R. i inni: Innovation and Knowledge Management. Difin, Warszawa 2012.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZARPI_W01
posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania projektami i innowacjami
Weryfikacja: ocena egzaminu, ocena wartości merytorycznej projektów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZARPI_W02
zna metody projektowania innowacyjnych produktów i procesów
Weryfikacja: ocena egzaminu , ocena wartości merytorycznej projek-tów i ich możliwości implementacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZARPI_U01
potrafi organizować procesy projektowania innowacji oraz wdrażać prace projektowe i nimi zarządzać
Weryfikacja: ocena wartości merytorycznej poszczególnych elementów projektu i ich możliwości implementa-cyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZARPI_U02
potrafi dokonać techniczno-ekonomicznej oceny przedsięwzięć innowacyjnych
Weryfikacja: ocena wartości merytorycznej poszczególnych elementów projektu i ich możliwości implementa-cyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZARPI_U03
potrafi wykorzystać informatyczne systemy wspomagające zarządzania projektami i systemy zarządzania innowacjami
Weryfikacja: ocena i sposób wykorzystania technologii informatycznej przyjętej do realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZARPI_K01
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów uwzględniających elementy innowacyjności
Weryfikacja: wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym, ocena uczestnictwa w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ZARPI_K02
ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach, wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: