- Nazwa przedmiotu:
- Wirtualizacja organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Olga Sobolewska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z3 - Gospodarka cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- 1P2Z3
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS): 
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 28h (studiowanie literatury uzupełniającej z podręczników) + 24h (praca w domu nad realizacją projektów) + 10h ( przygotowanie do kolokwium)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS: 
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 ECTS: 
24h (praca w domu nad realizacją projektów) + 10h ( przygotowanie do kolokwium) = 34h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność korzystania z wyszukiwarek i znajomość MS Office, wiadomości z zakresu organizacji i zarządzania oraz funkcjonowania systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w gospodarce.
- Limit liczby studentów:
-  od 15 do 30 (ćwiczenia) 
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
-posiadał podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i analizy organizacji wirtualnych, 
- potrafił  pracować w tego typu organizacji oraz przeprowadzić jej analizę pod kątem skuteczności i efektywności 
- potrafił wskazać przewidywane kompetencje społeczne, które są związane z rolę organizacji sieciowych we współczesnym świecie i ich wpływ na funkcjonowanie  gospodarki jak i określić społeczne implikacje możliwości rozwoju tradycyjnych organizacji na drodze wirtualizacji
- Treści kształcenia:
- Wstęp. Społeczeństwo informacyjne a w tym : pojęcie społeczeństwa informacyjnego i przesłanki jego powstania, Internet jako medium komunikacji społeczeństwa informacyjnego oraz infrastruktura organizacji sieciowych. Dalsze zajęcia to budowa projektu organizacji wirtualnej  a tym realizacja takich zadań jak:
1) Charakterystyka organizacji wirtualnej a w tym modele organizacji wirtualnej, rola organizacji wirtualnej w organizacji, wady i zalety organizacji wirtualnej, miejsce organizacji wirtualnej w społeczeństwie informacyjnym. 2) Struktury organizacji wirtualnej i projektowanie strategii organizacji wirtualnej oraz 	granice i zakres przestrzeni wirtualnej.  3) System informacyjny organizacji wirtualnej a w tym charakterystyka systemu informacyjnego wirtualnej organizacji, środowisko informacyjne organizacji wirtualnych, komunikacja w organizacji wirtualnej. 4) Efekty i bariery funkcjonowania przedsiębiorstwa wirtualnego, analiza porównawcza przedsiębiorstw wirtualnych w Polsce i na świecie. 5) Projekt zarządzania przedsiębiorstwem wirtualnym oraz zarządzanie w przestrzeni wirtualnej.  6) Infrastruktura zarządzania w przedsiębiorstwie wirtualnym. 7) Zarządzanie zaufaniem oraz etyka w organizacjach wirtualnych dyskusja nad  głównymi aspektami budowania zaufania w organizacjach wirtualnych. 8) Zaliczenie projektu i dyskusja nad nim.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu, które są dyskutowane i weryfikowane na każdym z etapów jego realizacji – student ma możliwość poprawienia wyników każdego etapu. 
Ocena sumatywna: przeprowadzone jest kolokwium, oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wyniki prac implementacyjnych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Brzozowski M.: Organizacja wirtualna. PWE, Warszawa 2010. [2] Najda-Jaroszek M.: Organizacji wirtualna . Teoria i praktyka. Difin, Warszawa 2010. [3] Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M.: Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych. Difin, Warszawa 2007. [4] Kisielnicki J.:  Systemy informatyczne zarządzania. Placet, Warszawa 2013. [5] Warner M., Witzel M.: Zarządzanie organizacją wirtualną. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt 1P2Z3_W01
- 									posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i analizy organizacji wirtualnych dotyczącą: użyteczności różnych metod zarządzania  organizacją wirtualną,  skuteczności rozwiązań  w budowaniu potencjału wewnętrznego, metod stosowanych przy budowaniu relacji organizacji wirtualnych z otoczeniem, sposobów przeprowadzania zmian strukturalnych i organizacyjnych mających na celu strategie rozwoju organizacji przez wirtualizacje																			
 Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu organizacji wirtualnej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt 1P2Z3_U01
- 																potrafi  pracować w organizacji wirtualnej oraz przeprowadzić jej analizę pod kątem skuteczności i efektywności, posiadając jednocześnie umiejętność wyboru metod zarządzania przedsiębiorstwem wir-tualnym.																										
 Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu organizacji wirtualnej
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt 1P2Z3_K01
- 									posiada kompetencje w zakresie: gotowości do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu trudnych problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji, prezentacji swojego zdania dotyczącego sposobu rozwiązania problemu, przygotowania projektu wybranych metod zarządzania organizacją wirtualną i przedstawienia go na forum publicznym.																			
 Weryfikacja: ocena kolokwium i projektu organizacji wirtualnej,  dyskusje na zajęciach
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: