- Nazwa przedmiotu:
- Metody rozwiązywania konfliktów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michael Jaksa
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Przedsiębiorstwo na rynkach międzynarodowych
- Kod przedmiotu:
- 7P2Z7
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h (3 ECTS):
12h (ćwiczenia) + 44h (przygotowanie się do zajęć) + 1h (konsultacje) + 14h (zapoznanie się z literaturą)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS:
12h (ćwiczenia) + 44h (przygotowanie się do zajęć) = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia180h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu przyczyn konfliktów w organizacji i metod ich rozwiązywania,
- potrafił rozpoznawać czynniki powstawania konfliktów oraz analizować przebieg konfliktów, pod kątem skutecznego rozwiązywania,
- potrafił zastosować efektywne metody komunikacji w sytuacji konfliktu, styl konfliktu oraz przeprowadzić negocjacje
- Treści kształcenia:
- 1) Wpływ konfliktu na pracę menedżera. Źródła konfliktów w organizacji. Negatywne i pozytywne skutki konfliktu na organizację i pracownika. 2) Definicje konfliktów. Analiza elementów konfliktu. Proces komunikacji międzyludzkiej. Błędy w komunikacji jako przyczyna powstawania konfliktów. 3) Proces komunikacji międzyludzkiej. Błędy w komunikacji jako przyczyna powstawania konfliktów. 4) Podstawowe techniki komunikacji ułatwiające rozwiązywanie konfliktów. 5) Przebieg konfliktu. Cykl konfliktu i sposoby wychodzenia z niego. 6) Składniki konfliktu. Koło konfliktu. 7) Metody rozwiązywania konfliktów. 8) Współzawodnictwo, dopasowanie, kooperacja, kompromis i unikanie – najczęstsze style rozwiązywania konfliktów.
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. 2. oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ocena końcowa z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa: [1] Chełpa S., Witkowski T.: Psychologia konfliktów. Unus 1999. [2] Cloke K., Goldsmith J.: Jak rozwiązywać konflikty w pracy. Wyd. Amber, Warszawa 2001. [3] Edelmann R. J.:Konflikty w pracy. GWP, Gdańsk 2005. [4] Fritche R., Leary M.: Konflikty w przedsiębiorstwie. Wyd. PETIT, Warszawa 1999.
Uzupełniająca: [1] Lieberman D. J.: Sztuka rozwiązywania konfliktów. GWP, Gdańsk 2005. [2] Haeske U.: Konflikty w życiu zawodowym. Wyd. Jedność, Kielce 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 7P2Z7_W01
- posiada podstawową wiedzę z zakresu przyczyn konfliktów w organizacji i metod ich rozwiązywania
Weryfikacja: odpowiedź ustna w trakcie wykonywanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 7P2Z7_U01
- potrafił rozpoznawać czynniki powstawania konfliktów oraz analizować przebieg konfliktów, pod kątem skutecznego rozwiązywania
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z7_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z7_U03
- potrafił zastosować efektywne metody komunikacji w sytuacji konfliktu, styl konfliktu oraz przeprowadzić negocjacje
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 7P2Z7_K01
- rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 7P2Z7_K02
- ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: