Nazwa przedmiotu:
Problemy cywilizacji Zachodu
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Jan Zubelewicz, prof. PW
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY1
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 20 godz., praca własna studenta 30 godz. w tym: 5 godz. przygotowanie się do wykładów, 25 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 20 godz. = 1 ECTS: wykład 20 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest charakterystyka współczesnej cywilizacji Zachodu. Opisane będą i przeanalizowane czynniki scalające i rozkładowe tej cywilizacji.
Treści kształcenia:
<ol> <li>Źródła cywilizacji Zachodu: filozofia grecka, judaizm, wczesne chrześcijaństwo, prawo rzymskie. <li>Fundamenty cywilizacji Zachodu: chrześcijaństwo, idea wspólnotowości, nauki przyrodniczo-techniczne, niektóre zasady prawa rzymskiego. Nadbudowa cywilizacji: demokracja i technologia. <li>Pęknięcie w cywilizacji Zachodu: strona zachowawcza i strona postępowa. <li>Technologia i nauka – zmienna niezależna przeobrażeń dziejowych, wg Stanisława Lema. <li>Rola społeczna inteligencji technicznej. <li>Rozwój technologiczny i/a kultura duchowa. Biotechnologia. <li>Wspólnota i ksenofobia. Poziomy ksenofobii. O ksenofobii i ojkofilii. <li>Podstawa demokracji: oparcie się na chwiejnej równowadze między władzą świecką i duchową. <li>Demokracja zwykła (represyjna obyczajowo, tolerancyjna politycznie) i demokracja liberalna (tolerancyjna obyczajowo, represyjna politycznie). O roli „politycznej poprawności”. <li>Aktywizm prawniczy. Traktowanie władzy sądowniczej jako nowej władzy duchowej. Słowo „godność” w propagandzie naszego czasu. <li>Desakralizacja świata. Czy chrześcijaństwo staje się marginesową religią? <li>Chrześcijaństwo a inne religie. Islam i judaizm a chrześcijaństwo. <li>Przyczyny wybuchu „Arabskiej wiosny” w latach 2010-2013. Problem uchodźców czy problem najeźdźców z Azji i Afryki? </ol>
Metody oceny:
Zaliczenie – sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] R. Buchanan, Śmierć Zachodu, Wrocław 2005 (wybrany fragment);<br> [2] Z. Musiał, B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota, Komorów 2010 (wybrany fragment;<br> [3] B. Wolniewicz, O Polsce i życiu, Komorów 2011 (wybrany fragment);<br> [4] J. Zubelewicz, Czynniki rozkładowe w cywilizacji Zachodu, w: J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, s. 25-28.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWY1W1
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWY1K1
Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06