Nazwa przedmiotu:
Protokół dyplomatyczny/ Etiquette of Diplomacy
Koordynator przedmiotu:
doc. dr Marek Kisilowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
PDYP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godzin ćwiczeń, 15 godzin praca własna studenta. Razem: 45 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - 30 godzin ćwiczeń.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
24
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej protokołu dyplomatycznego, podstawowych pojęć prawa międzynarodowego i norm zachowania przyjętych w stosunkach oficjalnych i międzynarodowych. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium, uzupełniane analizą przypadków i aktów prawnych, prezentacjami, warsztatami i pokazami oraz dyskusjami umożliwiającymi uczestnikom zajęć podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami na temat stosowania obecnie protokołu dyplomatycznego i etykiety w kontaktach międzynarodowych, urzędowych i gospodarczych. Ze względu na dostępność eksponatów zajęcia są prowadzone w grupach 30-osobowych.
Treści kształcenia:
1. Przedstawienie zakresu przedmiotu. Wskazanie rozkładu materiału na poszczególne etapy nauczani zapoznanie studentów z wymogami, zasadami zaliczania i bibliografią przedmiotu. Zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące stosunków międzynarodowych. Pojęcie protokołu dyplomatycznego - 2h. 2. Historyczny rozwój form dyplomatycznych. Źródła i historia protokołu dyplomatycznego. Kongres wiedeński i jego wpływ na kształtowanie się zasad protokołu dyplomatycznego. Protokół dyplomatyczny w dobie obecnej. Organizacja protokołu dyplomatycznego. Obecnie obowiązujące akty prawne - 2h. 3. Przywileje i immunitety. Przedstawicielstwo dyplomatyczne. Rangi szefów misji dyplomatycznej. Pojęcie precedencji. Zasady ustalania pierwszeństwa pomiędzy państwami i ich przedstawicielami. Precedencja w korpusie dyplomatycznym. Precedencja najwyższych godności w państwie. Precedencja państw w organizacjach międzynarodowych - 2h. 4. Ceremoniały. Ceremonia powitania głowy obcego państwa. Ceremonie dyplomatyczne, akredytacje szefa misji. Ceremonie państwowe.Organizacja uroczystości publicznych.Żałoba narodowa - 2h. 5. Podstawy heraldyki i weksylologii. Znaki i symbole państwowe, samorządowe, organizacyjne i korporacyjne. Polski protokół flagowy. Zasady używania symboli państwowych. Pierwszeństwo symboli. Ordery i odznaczenia RP - 2h. 6. Organa państwa działające za granicą. Stałe misje dyplomatyczne, funkcje dyplomatyczne. Urzędy konsularne, funkcje konsularne, konsul honorowy. Attachaty wojskowe. Stałe misje przy organizacjach międzynarodowych. Przedstawicielstwa gospodarcze, kulturalne Misje specjalne. Misje wojskowe - 2h. 7. Korespondencja urzędowa i dyplomatyczna. Forma i styl korespondencji urzędowej. Forma i styl korespondencji dyplomatycznej. Pisma ceremonialne w korespondencji dyplomatycznej. Noty dyplomatyczne. Tytulatura w korespondencji i w rozmowie. Nazewnictwo państw i tytułowanie ich przedstawicieli. Netykieta - 2h. 8. Normy regulujące współżycie. Zachowanie w różnych sytuacjach. Powitanie, prezentacja, pożegnanie. Kontakty oficjalne. Kontakty towarzyskie - 2h. 9. Wizytówki, druki informacyjne. Rodzaje wizytówek. Forma i wygląd wizytówki. Wizytówka jako forma kontaktu, używane określenia i skróty. Używanie wizytówek we współczesnym świecie. Zaproszenia. Formy, wymogi, używane określenia i skróty - 2h. 10. Ubiór. Wskazania elegancji. Typy ubiorów. Typy strojów w biznesie. Dodatki - 2h. 11. Sprawdzian pisemny - 2h. 12. Wizyty. Znaczenie wizyt w stosunkach międzynarodowych. Typy wizyt. Przygotowanie wizyty. Przebieg wizyty. Zasady organizacji spotkań dwustronnych i wielostronnych - 2h. 13. Przyjęcia. Wstępne przygotowanie przyjęcia. Typy przyjęć. Typy stołów. Rozsadzanie przy stole. Wybór win. Ograniczenia żywieniowe - 2h. 14. Przy stole. Nakrycia. Sztućce. Zasady zachowania przy stole. Kolejność i dobór dań - 2h. 15. Sprawdzian ustny - 2h.
Metody oceny:
Sprawdzian pisemny i ustny, zaangażowanie na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Orłowski T., Protokół dyplomatyczny. Między tradycją a nowoczesnością. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2015. 2. Sutor J., Prawo dyplomatyczne i konsularne. LexisNexis, Warszawa 2012 3. Barcz J., Libera B., Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2007 4. Ikanowicz C., Piekarski J. W., Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje. SGH, Warszawa 2009.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PDYP_W01
Student ma wiedzę z zakresu ceremoniałów i etykiety oraz kształtowania poprawnych stosunków międzyludzkich pozwalającą na swobodnego poruszania się zarówno w życiu codziennym, jak i w świecie biznesu, tak w kontaktach krajowych, jak i międzynarodowych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i ustny, zaangażowanie w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PDYP_U01
Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg procesów i podejmowanych działań w relacjach międzyludzkich w sferze krajowej i międzynarodowej. Posiada umiejętność budowania zaufania, autorytetu i dyscypliny przy jednoczesnych zjednywaniu podwładnych, zdobywaniu szacunku wśród współpracowników i uznania wśród kierownictwa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i ustny, zaangażowanie w trakcie zajęć warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U02, IM_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PDYP_K01
Umie uczestniczyć w kształtowaniu działań międzynarodowych i oficjalnych przy zachowaniu obowiązujących zasad ceremoniału i etykiety. Ma świadomość znaczenia znajomości zasad ceremoniałów i etykiety oraz wynikających z niej korzyści w życiu społecznym, zawodowym, w kraju i zagranicą.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i ustny, zaangażowanie w trakcie zajęć warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: