Nazwa przedmiotu:
Hydrotechniczna pracownia projektowa
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
1110-ISIWO -MSP-3511
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
ćwiczenia projektowe - 40 godzin, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 godzin, przygotowanie programu i narzędzi do zajęć w terenie - 5 godzin, opracowanie danych pozyskanych w terenie - 15 godzin, przygotowanie projektu zespołowego - 40 godzin, inne: prace organizacyjne do zajęć terenowych - 10 godzin. Razem 110 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Budowle i konstrukcje inżynierskie, Budowle i urządzenia hydrotechniczne, Mechanika gruntów i fundamentowanie, Hydraulika stosowana, Budowle i zbiorniki wodne
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do twórczego i kreatywnego rozwiązywania różnego rodzaju problemów – natury projektowej, technologicznej, organizacyjnej i/lub badawczej – z zakresu budownictwa wodnego i inżynierii wodnej (hydrotechniki). Do osiągnięcia tego celu będzie wykorzystywana metoda dydaktyczna design thinking. Polega ona m.in. na pracy w małych, możliwie zróżnicowanych zespołach, w których wykorzystuje się zróżnicowanie kompetencji i osobowości członków zespołu. Zadaniem każdej z grup będzie zdefiniowanie i opis zadanego problemu, zaproponowanie rozwiązań i ich opracowanie na poziomie co najmniej koncepcji, dyskusja i wybór wielokryterialny jednego z wariantów rozwiązania oraz dopracowanie wybranego pomysłu do poziomu projektu studenckiego. Dzięki interaktywnej pracy w zespołach i zespołów z nauczycielem prowadzącym zajęcia studenci będą mieli okazję wykorzystać dotychczas zdobytą wiedzę i doświadczenia, poszerzyć je w kontakcie z potencjalnym beneficjentem opracowania i osiągnąć satysfakcję z rozwiązania praktycznego i użytecznego zadania. Ponadto podniosą swoje kompetencje interpersonalne (w kontakcie z interesariuszami zewnętrznymi) oraz umiejętność pracy w zespole.
Treści kształcenia:
Program zajęć projektowych: Wprowadzenie do problemu/zadania (w każdej z edycji przedmiotu przewiduje się inne zadanie sformułowane w kontakcie z beneficjentem projektu) Opracowanie programu i planu realizacji zadania. Działania organizacyjne. Przygotowania do zajęć terenowych. Przygotowanie ankiet, formularzy, planu wizji terenowych, zakresu danych do pozyskania itp. Prace w terenie (badania, wizje lokalne, zbieranie danych i ich wstępne opracowanie); działania te będą realizowane w porozumieniu z beneficjentem i przy jego wsparciu; przewiduje się jeden około tygodniowy wyjazd w teren Prace kameralne (opracowanie danych, koncepcji rozwiązań, analiza, dyskusja i wybór pomysłu do opracowania bardziej szczegółowego) Prezentacja wyników projektu (z udziałem beneficjenta i innych interesariuszy)
Metody oceny:
Ocena z zajęć będzie uzależniona od spełnienia warunków zaliczenia (patrz niżej) oraz opinii prowadzącego zajęcia na temat zaangażowania studenta w pracę zespołu, jego wkładu merytorycznego i organizacyjnego w rozwiązanie problemu. Warunki zaliczenia zajęć: Obecność na zajęciach terenowych i kameralnych, współudział w opracowaniu rozwiązania w postaci właściwej dla przedmiotu projektu, np. opracowanie pisemne, sprawozdanie, operat pomiarowy, dokumentacja fotograficzna, makieta, program komputerowy itp. Prezentacja wyników – w zespole.
Egzamin:
nie
Literatura:
Pozycje literatury będą wskazywane studentom na początku zajęć przez prowadzącego, zależnie od przedmiotu projektu w danej edycji przedmiotu.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Zajęcia mają charakter fakultatywny i będą oferowane do wyboru studentom w przypadku pozyskania zainteresowanego projektem beneficjenta oraz środków na realizację terenowej części zajęć. Przewiduje się, że przedmiot będzie realizowany w semestrze letnim, a zajęcia terenowe będą odbywać się w okresie lipiec-sierpień i potrwają od jednego do dwóch tygodni. Zakończenie zajęć nastąpi nie później niż do terminu zamknięcia jesiennej rejestracji studentów. Liczba miejsc oferowanych w danej edycji przedmiotu będzie limitowana merytoryczną zawartością realizowanego zadania oraz środkami pozyskanymi na jego wykonanie. Preferencje w kwalifikacji mogą mieć członkowie Koła Naukowego Inżynierii Wodnej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe metody badań i pomiarów terenowych stosowane w ocenie stanu obiektów hydrotechnicznych
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W02
Zna podstawowe metody badań i pomiarów terenowych stosowane w ocenie zjawisk i procesów występujących w inżynierii wodnej Zajęcia terenowe Ocena nauczyciela na podstawie zachowania studenta w trakcie zajęć terenowych.
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W03
Zna podstawowe krajowe i unijne akty prawne dotyczące analizowanych problemów – będących przedmiotem projektu
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
Efekt W04
Zna technologię i przebieg projektowania od wstępnych badań, poprzez ich uszczegółowienie, opracowanie koncepcji rozwiązania i projektu , w zakresach odpowiednich do przedmiotu ćwiczenia. Ćwiczenia projektowe Ocena nauczyciela na podstawie zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta w pracę zespołu.
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Dla postawionego problemu potrafi zaprojektować kampanię pomiarową i pozyskać niezbędne informacje
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U08, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
Efekt U02
Potrafi przeprowadzić pomiary i badania terenowe, opracować ich wyniki i zinterpretować w kontekście postawionego problemu Ćwiczenia projektowe Ocena nauczyciela na podstawie zachowania studenta w trakcie zajęć terenowych
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U05, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U11, T2A_U12, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
Efekt U03
Potrafi zaproponować koncepcję rozwiązania problemu, określić parametry rozwiązania i ocenić ich efektywność Ćwiczenia projektowe Ocena nauczyciela na podstawie zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta w pracę zespołu
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, T2A_U15, T2A_U18
Efekt U04
Potrafi opisać (zaprojektować), zaprezentować i obronić przyjętą koncepcję rozwiązania (własnego w zespole i/lub zespołowego w kontakcie z beneficjentem). Ćwiczenia projektowe Projekt zespołowy/końcowy. Obrona prezentowanych rozwiązań: wstępna przed nauczycielem i ocena nauczyciela na podstawie zaangażowania i efektów obrony w trakcie odbioru projektu przez beneficjenta
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Wykonując opracowanie zespołowe na bazie cząstkowych, indywidualnych opracowań członków zespołu zyskuje umiejętność pracy w zespole oraz świadomość odpowiedzialności za wyniki końcowego odbioru i oceny wspólnego opracowania przez beneficjenta. Kontakty z beneficjentem rozwijają kompetencje społeczne oraz umiejętność komunikowania się z odbiorcami o zróżnicowanym przygotowaniu fachowym.
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K04