- Nazwa przedmiotu:
- Polityka rozwoju zrównoważonego (HES)
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Inż. Andrzej Kraszewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- podstawowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-OS000-MSP-1104
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Polityka rozwoju zrównoważonego powinna obejmować szerokie spektrum działań od indywidualnych zachowań konsumenta, poprzez kształtowanie polityki w mieście, gminie, powiecie i w regionie aż po polityki sektorowe państwa, Europy i świata. Przedmiot ukazuje w szerszym kontekście rozwoju zrównoważonego inżynierskie metody ochrony środowiska. Ma zarysować w jakim stopniu ochrona środowiska staje się ograniczeniem gospodarowania człowieka – w gospodarstwie indywidualnym i w skali państwa na przykładzie rozwoju systemów transportowych i energetycznych.
- Treści kształcenia:
- "Zrównoważony rozwój. Tło. Idea zrównoważonego rozwoju. Etyczne podstawy zrównoważonego rozwoju. Gospodarka naturalna.
Polityka dla zrównoważonego rozwoju. Stabilizowanie wzrostu populacji. Ochrona bioróżnorodności. Rolnictwo ekologiczne. Odnawialne źródła energii
Rozwiązania indywidualne: Konsumpcja na zrównoważonym poziomie. Ekologiczny dom. Stosowna technologia. Zrównoważony transport. Zrównoważone gospodarowanie zasobami wody. Zrównoważony biznes. Ślad ekologiczny.
Rozwiązania systemowe: Decoupling. Rozwój zrównoważony w przedsiębiorstwie, mieście i jednostkach samorządu terytorialnego. Rozwój zrównoważony w polityce ekologicznej państwa i w politykach sektorowych. Polityka rozwoju zrównoważonego Europy i świata.
Zrównoważony rozwój systemów transportowych i energetycznych w Polsce.
Ochrona środowiska a ograniczenia dobrostanu gospodarki światowej. Jaki będzie nowy ład na świecie?"
"Ćwiczenia rachunkowe: presja na środowisko konsumpcji indywidualnej w modelu tradycyjnym: bilans odpadów, zużycia wody, emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, zużycia energii elektrycznej.
Ćwiczenia rachunkowe: presja na środowisko konsumpcji indywidualnej w modelu zrównoważonym: bilans odpadów, zużycia wody, emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, zużycia energii elektrycznej.
Ćwiczenia rachunkowe: obliczanie śladu ekologicznego
Warianty udziału energetyki odnawialnej w bilansie energetycznym Polski.
Obliczanie emisji z pojazdów w mieście: model tradycyjny i model zrównoważony
Kolokwium zaliczeniowe – zadania rachunkowe"
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "Książka elektroniczna w witrynie przedmiotu.
Immanuel Wallerstein Koniec naszego świata. Artykuł w witrynie przedmiotu
Polityka ekologiczna państwa."
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę o skutkach działalności gospodarczej na środowisko przyrodnicze i społeczne w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Posiada wiedzę o roli rozwiązań politycznych we wdrażaniu rozwoju zrównoważonego i ich konsekwencje dla człowieka i środowisk
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umie rozpoznać i ocenić skutki działalności człowieka w skali lokalnej, regionalnej i globalnej w różnych skalach czasowych Umie ocenić rolę polityki ochrony środowiska na stan środowiska w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Zna rolę wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego, zwłaszcza w dłuższym horyzoncie czasowym Rozumie rolę edukacji ekologicznej we wdrażaniu zasad rozwoju zrównoważonego. Potrafi wykorzystać najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących skutków działań człowieka w środowisku
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Posiada kompetencje w oceniu skutków społecznych i gospodarczych działalności człowieka w różnych skalach przestrzennych i czasowych Rozumie rolę edukacji ekologicznej społeczeństwa w celu ukształtowania właściwej polityki promującej rozwój zrównoważony
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: