- Nazwa przedmiotu:
- Postępowania administracyjne szczególne i uproszczone
- Koordynator przedmiotu:
- dr Robert Kędziora
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A12_PASU
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 40 godz., w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz. Łączny nakład pracy studenta - 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS, co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS, co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu ustrojowego i materialnego prawa administracyjnego.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot stanowi rozwinięcie i uzupełnienie zagadnień, z którymi studenci zapoznają się wstępnie w ramach obowiązkowego przedmiotu Postępowanie administracyjne. Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę szczególnych i uproszczonych procedur prawnych prowadzonych przez organy administracji publicznej.
Studenci mają możliwość zapoznania się systemem procesowego prawa administracyjnego poprzez analizę różnorodnych typów postępowań administracyjnych, celów poszczególnych procedur oraz konstruujących je czynności procesowych. Analiza ta jest prowadzona na podstawie obowiązujących i projektowanych rozwiązań normatywnych polskiego prawa.
- Treści kształcenia:
- 1. Pojęcie systemu administracyjnego prawa procesowego.
2. Zupełność i integralność systemu procesowego w administracji publicznej; zjawiska dekodyfikacji, dekompozycji i dezintegracji systemu prawa procesowego.
3. Pojęcie postępowania administracyjnego w szerokim i wąskim znaczeniu; cele i funkcje postępowania.
4. Konstrukcja ogólnego postępowania administracyjnego a koncepcja administracyjnej procedury szczególnej; pojęcie procedury autonomicznej i fragmentarycznej.
5. Prawne formy działania administracji publicznej a konstrukcja administracyjnego postępowania uproszczonego.
6. Systemowe i funkcjonalne relacje między administracyjnym postępowaniem ogólnym a procedurami szczególnymi i uproszczonymi; problem odpowiedniego stosowania przepisów prawa procesowego.
7. Postępowanie w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami administracji publicznej.
8. Pojęcie skargi powszechnej i wniosku; postępowanie w sprawach skarg i wniosków.
9. Postępowanie w sprawach petycji.
10. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń.
11. Zagadnienia konstrukcyjne autonomicznej procedury administracyjnej w sprawach podatkowych; konstrukcja postępowania w sprawach celnych.
12. Postępowanie przed konsulem jako administracyjne postępowanie szczególne.
13. Koncepcja administracyjnego postępowania typu hybrydowego; postępowanie w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów.
14. Postępowanie w sprawach z zakresu własności przemysłowej.
15. Podsumowanie zajęć; zaliczenie.
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: 1. aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, dyskusjach, referatach); 2. uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi i/lub testowymi.
Ocena za przedmiot:
Ocena - Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie/umie/potrafi:
3.0 - uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
3.5 - uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
4.0 - uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
4.5 - uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
5.0 - uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów z zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością i aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. R. Kędziora, Ogólne postępowanie administracyjne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2015.
2. B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
3. P. Kledzik, Postępowanie administracyjne w sprawie skarg i wniosków, Wrocław 2012.
4. P. Krzykowski, Wydawanie zaświadczeń w polskim prawie administracyjnym; Olsztyn 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. B. Adamiak, J. Borkowski Krawczyk A., Skoczylas A., Prawo procesowe administracyjne [w:] System Prawa Administracyjnego, t. 9, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2014.
2. K. Celińska-Grzegorczyk, Postępowanie patentowe jako szczególne postępowanie administracyjne, Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię z zakresu pojęć i definicji dotyczących problematyki procesowego prawa administracyjnego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat systemowego usytuowania i celów szczególnych i uproszczonych postępowań administracyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
- Efekt W_03
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat czynności procesowych podejmowanych w toku szczególnych i uproszczonych postępowań administracyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi posługiwać się pojęciami prawnymi z zakresu procedur administracyjnych w celu analizy zjawisk prawnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać i weryfikować wiedzę oraz rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
- Efekt U_03
- Posiada umiejętność samodzielnego merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów, w tym stawiania tez, trafnego formułowania wniosków, tworzenia syntetycznych podsumowań i ocen wybranych problemów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie efektywnego stosowania instrumentów prawno-procesowych w administracji publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt K_03
- Potrafi odpowiednio i rzeczowo ocenić priorytety służące realizacji określonego lub narzuconego zadania, dba o terminową i efektywną realizację zadań.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07