- Nazwa przedmiotu:
- Kreatywne rozwiązywanie problemów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Aleksandra Firek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KRP
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach: 30h
Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 15h
Przygotowanie do zajęć (praca własna): 10h
Przygotowanie do zaliczenia: 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest:
- zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów, ze szczególnym uwzględnieniem etapów procesu takich jak: identyfikowanie problemu, generowanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji;
- zapoznanie uczestników z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji;
- nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie, wraz z formułowaniem argumentów oraz pobudzeniem kreatywnego myślenia;
- zwiększenie efektywności w rozwiązywaniu problemów;
- nabycie przez studentów umiejętności stosowania odpowiedniej do zaistniałych okoliczności strategii rozwiązywania problemów.
- Treści kształcenia:
- 1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć
2. Istota twórczego myślenia.
3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne.
4. Myślenie lateralne (Edward de Bono).
5. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne.
6. Cechy osób kreatywnych. Trening kreatywności.
7. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving.
8. Techniki identyfikacji i analizowania problemów (Diagram Ishikawy, Model Speedboard, Drzewo Problemów, 5 W’s, 6 kapeluszy de Bono, Strategia Walta Disneya)
9. Techniki identyfikacji i analizowania problemów #2
10. Techniki poszukiwania rozwiązań: A. Techniki wyjścia od problemu np. metaplan, kwiat lotosu, Image-ination, B. Techniki omijania muru braku pomysłów np. łamanie założeń, mission impossible; C. Techniki „uderzenia z flanki” (SCAMPER)
11. Techniki poszukiwania rozwiązań #2
12. Metody oceny rozwiązań (technika ZWI, Macierz Now, Wow, How?, Test NUF, Tabela decyzyjna)
13. Podejmowanie decyzji
14. Grupowe podejmowanie decyzji
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń.
Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg:
- Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.0
- Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.5
- Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.0
- Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.5
- Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 5.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- - T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002,
- R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harward Business Essentials. Mt Biznes: 2005.
- K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Brak witryny www
- Uwagi:
- Brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student zna metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów i potrafi wskazać kluczowe założenia każdej z nich
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_02
- Student wie z jakich elementów składa się proces rozwiązywania problemu, w tym identyfikacja i analizowanie problemów, poszukiwanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_03
- Student zna podstawową terminologię z zakresu kreatywności i innowacyjności
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student umie dokonać wyboru adekwatnych do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metod i technik kreatywnego rozwiązywania problemów
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
- Efekt U_02
- Student potrafi dokonać krytycznej analizy procesu rozwiązywania problemu wraz z zaproponowaniem usprawnień
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_03
- Student zna i umie zidentyfikować wady i zalety poszczególnych technik rozwiązywania problemu
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania różnych rozwiązań problemu
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Student potrafi twórczo współpracować z innymi członkami grupy oraz kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07