- Nazwa przedmiotu:
- Psychospołeczne aspekty Internetu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_PAI
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 30 udział w zajęciach, 45 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych, ważnych zagadnień dotyczących psychologicznych i społecznych aspektów nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem Internetu i jego wpływu na codzienne ludzkie życie w XXI wieku. W toku semestru szczególną uwagę zwrócimy na specyfikę komunikowania za pośrednictwem sieci komputerowych (CMC), jak również na zagadnienia relacji jednostka-jednostka i jednostka grupa, w tym m.in. na oddziaływanie norm społecznych w sieci; na agresję i cyberprzemoc, których rewersem jest sieciowy altruizm i wsparcie, jak również na współczesne, powiązane z siecią uzależnienia. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia społecznego wymiaru nowych technologii, które ich otaczają i z których codziennie korzystają.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie. Czym jest a czym nie jest wirtualna rzeczywistość?
Nauki społeczne a nowe media. Internet jako przestrzeń komunikacyjna. Formy i funkcje CMC.
do przeczytania: J. Zając & K. Krejtz, Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej.
Normy prawne, moralne i obyczajowe w sieci. Co to znaczy być dobrym internautą? Jak postępuje „dobry internauta”?
do przeczytania: M. P. Pręgowski, Wzór osobowy internauty: czego oczekują od nas netykiety?
Internet jako alternatywna i komplementarna forma kontaktu międzyludzkiego.
do przeczytania: K. Henne, Kompetencja społeczna i inteligencja emocjonalna a zaangażowanie w Internet.
do obejrzenia (zajęcia): S. Broadbent, Jak internet umożliwia bliskości, TED talk.
Efekt zmniejszonych zahamowań w sieci i społeczne skutki anonimowości.
do przeczytania: J.C. Herz, Wędrówki po Internecie (fragment „Pssst”); J. Suler, The Online Disinhibition Effect.
Poglądy skrajne i radykalne online. Hipoteza głośnych mniejszości Serge’a Moscovici. Problem tzw. fake news.
do przeczytania w sali: L. McClure, How to tell fake news from real news.
do obejrzenia: D. Brown, How to choose your news, TED-Ed.
Wolność wypowiedzi w sieci a hejterstwo. Czym jest, a czym nie jest, cenzura? Mechanizmy obronne społeczności sieciowych.
do przeczytania: M. Juza, Hejterstwo w komunikacji internetowej.
do przeczytania w sali: tekst J. Żakowskiego oraz polemika z nim autorstwa P. Wujca i M. Olszewskiego.
Cyberprzemoc.
do przeczytania: M. Szpunar, Cyberbullying - nowe technologie jako narzędzia stosowania przemocy psychicznej.
do obejrzenia (zajęcia): M. Lewinsky, The price of shame, TED talk.
Skąpstwo poznawcze i stereotypizacja a Internet. Piętnowanie w sieci.
do przeczytania: M. P. Pręgowski, Piętnowanie w sieci. Specyfika internetu w kontekście koncepcji piętna Ervinga Goffmana.
Zagrożenia komunikacji prowadzonej za pośrednictwem nowych technologii. Mechanizm narkotyzującej dysfunkcji, multitasking (wielozadaniowość).
do obejrzenia (zajęcia): P. Cardini, Forget multitasking, try monotasking, TED talk.
Uzależnienie „od internetu” („od komórki” itp.) a uzależnienie od treści dostępnych za pośrednictwem nowych technologii.
do przeczytania: J.C. Herz, Wędrówki po Internecie (fragmenty „Sieciowa śmierć” i „Jedną nogą w świecie poza Siecią”).
Wizerunek w sieci: dlaczego warto o niego dbać i świadomie go kształtować.
Miłość i przyjaźń w sieci: specyfika CMC a związki uczuciowe.
do przeczytania: A. Ben Ze’ev, Miłość w sieci, s. 43-73.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) zaliczenie kolokwium końcowego; C) aktywna praca na zajęciach.
A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 13 z 15 zajęć. Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę każdego z zadań wyrównawczych prowadzący ustala bezpośrednio ze studentem, uwzględniając charakter danej nieobecności.
B) Ćwiczenia kończą się kolokwium podsumowującym, które obejmuje wiedzę z zajęć i prezentowanych na nich materiałów, a także z zalecanej literatury. Kolokwium podsumowujące odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. z krótkimi zadaniami). Maksymalna liczba punktów do zdobycia na kolokwium to 55. Kolokwium odbywa się w dwóch terminach – właściwym i poprawkowym; osobom nieobecnym w pierwszym terminie bądź takim, które postanowią się poprawiać przysługuje skorzystanie z drugiego terminu. Dodatkowe możliwości zaliczenia przedmiotu są zarezerwowane dla wyjątkowych i dobrze udokumentowanych zdarzeń losowych.
C) Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Wszystkie te aktywności będą odnotowywane i punktowane w skali od 1 do 3 (1 pkt. za obecność; 1 pkt. za umiarkowany udział merytoryczny w zajęciach i znajomość lektur, ewentualnie uczestnictwo w ćwiczeniach na zajęciach; 2 pkt. za znaczący udział merytoryczny, połączony z dobrą znajomością lektur), przy czym przewidywana łączna, maksymalna liczba punktów do zdobycia to 35, ponieważ nie na każdych zajęciach będzie omawiana zadawana do domu lektura.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się punkty z kolokwium (maksymalnie 55) oraz punkty za aktywność i obecność na zajęciach (maksymalnie 35). Łącznie do zdobycia jest 90 punktów. Do uzyskania wpisu z oceną pozytywną konieczne jest spełnienie warunku brzegowego z punktu A.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ben-Ze’ev, Aaron. 2005. Miłość w sieci. Internet i emocje. Poznań: Rebis.
2. Henne, Kamil. 2003. Kompetencja społeczna i inteligencja emocjonalna a zaangażowanie w Internet. „Psychologia Jakości Życia”, 2003, tom 2 nr 1 (111-130).
3. Herz, J.C. Wędrówki po Internecie. Poznań: Zysk i s-ka.
4. Krejtz, Krzysztof & Zając, Jan M. 2007. Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, „Psychologia Społeczna” 2007, tom 2 3–4 (5) 191–200.
5. Juza, Marta. 2015. Hejterstwo w kaomunikacji internetowej: charakterystyka zjawiska, przyczyny i sposoby przeciwdziałania. „Profilaktyka społeczna i resocjalizacja”, nr 25, 28-50.
6. Olszewski, Michał & Wujec, Paweł. 2009. Cenzura nie łagodzi obyczajów w internecie, http://wyborcza.pl/1,75515,6910135,Cenzura_nie_lagodzi_obyczajow_w_internecie.html
7. Pręgowski, Michał Piotr. 2009. Wzór osobowy internauty: czego oczekują od nas netykiety?. „Studia Socjologiczne” 2(193)/2009, s. 109-130.
8. Pręgowski, Michał Piotr. 2010. Piętnowanie w sieci. Specyfika internetu w kontekście koncepcji piętna Ervinga Goffmana. [w:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), Com.unikowanie we współczesnym świecie, Kraków: Wydawnictwo Nomos.
9. Suler, John. 2005. The Basic Psychological Features of Cyberspace, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html
10. Suler, John. 2005. The Online Disinhibition Effect, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html
11. Szpunar, Magdalena. 2010. Cyberbullying - nowe technologie jako narzędzia stosowania przemocy psychicznej. [w:] J. Mucha (red.) Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Kraków: Nomos.
12. Żakowski, Jacek. 2009. Chamstwo hula w internecie, „Polityka” z dn. 10.08.2009.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student potrafi przywołać terminologię w zakresie socjologii i psychologii Internetu oraz społecznych aspektów nowych technologii.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie społecznych aspektów nowych technologii, ich historii i bieżących uwarunkowań.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
- Efekt W_03
- Student zna podstawowe problemy społeczne wynikające z niekorzystania oraz niekompetentnego korzystania z Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z obecnością nowych technologii w życiu współczesnego człowieka.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_02
- Student umie zrozumieć specyfikę psychologicznych aspektów online w porównaniu do offline.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_03
- Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie świadomego kreowania własnego wizerunku przez Internet, z ominięciem zagrożeń wynikających z nieznajomości specyfiki psychospołecznych aspektów Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student docenia znaczenie socjologii i psychologii Internetu jako dziedzin opisujących prawidłowości i nieprawidłowości związane z korzystaniem z sieci.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie socjologii i psychologii Internetu, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie nowych, bardzo dynamicznie zmieniających się technologii.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_03
- Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06