- Nazwa przedmiotu:
- Psychologiczne aspekty subkultur młodzieżowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_PASM
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz. W tym: obecność na ćwiczeniach
- 30 godz., konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 15 godz.,
przygotowanie prezentacji - 15 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii i psychologii społecznej.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi subkultur młodzieżowych a także przedstawienie współczesnych teorii wyjaśniających powstanie tych subkultur. Charakterystyka najbardziej znanych subkultur młodzieżowych w Polsce.
- Treści kształcenia:
- 1. Objaśnienie podstawowych pojęć dotyczących omawianej problematyki – kultury, subkultury, kontrkultury, kultury alternatywnej i kultury masowej.
2. Definicja grupy społecznej, grupy pierwotnej i wtórnej. Proces socjalizacji a subkultury.
3. Młodzież we współczesnym świecie – młodzież jako grupa społeczna, młodzież a zjawisko anomii społecznej.
4. Przyczyny tworzenia subkultur młodzieżowych – technologiczno-elektroniczne, artystyczne i polityczne.
5. Zaburzenia funkcjonowania społecznego jako czynnik wpływający na przynależność do subkultur młodzieżowych – patologia społeczna, nieprzystosowanie społeczne, niedostosowanie społeczne.
6. Teorie dotyczące powstania subkultur młodzieżowych: teoria konfliktu kultur, teoria buntu i negacji, teoria transmisji kulturowej, teoria zróżnicowanych możliwości, teoria neutralizacji.
7. Inne czynniki wpływające na tworzenie subkultur młodzieżowych – dystans międzypokoleniowy, system wartości, zmniejszenie roli grup pierwotnych.
8. Charakterystyka i przykłady najważniejszych przykładów subkultur młodzieżowych – subkultury buntu społeczno-obyczajowego: bikiniarze, hipisi, poppersi, punki.
9. Subkultury ucieczki i izolacji – gitowcy, skinheadzi,
10. Subkultury religijno-terapeutyczne – sataniści, Ruch Świadomości Kryszny, rastafarianie.
11. Subkultury ekologiczno-pacyfistyczne: np. Ruch „Wolność i Pokój”
12. Subkultury kreatywne – hakerzy, graficiarze.
13. Prezentacja najciekawszych badań dotyczących subkultur młodzieżowych w Polsce
14. Zaliczenie przedmiotu
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
- przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury,
- pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach ,
Końcowa ocena jest średnią oceną z prezentacji i testu zaliczeniowego.
Ocena z testu
Student, który zaliczył przedmiot:
3.0 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranej subkultury; miał 50% poprawnych odpowiedzi w teście .
3.5 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranej subkultury ; miał 60% poprawnych odpowiedzi w teście.
4.0 - przygotował prezentację zawierającą poszerzone informacje na temat wybranej subkultury; miał 70% poprawnych odpowiedzi w teście
4.5 - przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranej subkultury; miał 80% poprawnych odpowiedzi w teście
5.0 przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranej subkultury; miał ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Filipiak M.: Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999.
Wrzesień W.: Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, 2013
Filipiak M.: Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Tyczyn 2001.
Piotrowski P.: Subkultury młodzieżowe, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
Piróg T.: Młodzież w Polsce, 2006
Ułasik F.: Subkultury młodzieżowe i ich mutacje w Polsce
Prejs B.: Subkultury młodzieżowe. Bunt nie przemija, 2010
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- 1. Student ma wiedzę na temat największych polskich subkultur młodzieżowych.
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury,
- pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach .
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- 2. Posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów tworzenia i funkcjonowania subkultur we współczesnym świecie.
Weryfikacja: -- przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- 3. Zna przyczyny powstawania subkultur młodzieżowych
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- 1. Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze polskie subkultury młodzieżowe.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_02
- 2. Potrafi analizować przyczyny uczestnictwa młodzieży w subkulturach.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- 3. Potrafi przeprowadzić klasyfikację ruchów subkulturowych.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student ma zdolność skutecznego komunikowania oraz pracy w zespole.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03