Nazwa przedmiotu:
Psychologiczne aspekty subkultur młodzieżowych
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Kowalczyk-Grzenkowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_PASM
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz. W tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 15 godz., przygotowanie prezentacji - 15 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii i psychologii społecznej.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi subkultur młodzieżowych a także przedstawienie współczesnych teorii wyjaśniających powstanie tych subkultur. Charakterystyka najbardziej znanych subkultur młodzieżowych w Polsce.
Treści kształcenia:
1. Objaśnienie podstawowych pojęć dotyczących omawianej problematyki – kultury, subkultury, kontrkultury, kultury alternatywnej i kultury masowej. 2. Definicja grupy społecznej, grupy pierwotnej i wtórnej. Proces socjalizacji a subkultury. 3. Młodzież we współczesnym świecie – młodzież jako grupa społeczna, młodzież a zjawisko anomii społecznej. 4. Przyczyny tworzenia subkultur młodzieżowych – technologiczno-elektroniczne, artystyczne i polityczne. 5. Zaburzenia funkcjonowania społecznego jako czynnik wpływający na przynależność do subkultur młodzieżowych – patologia społeczna, nieprzystosowanie społeczne, niedostosowanie społeczne. 6. Teorie dotyczące powstania subkultur młodzieżowych: teoria konfliktu kultur, teoria buntu i negacji, teoria transmisji kulturowej, teoria zróżnicowanych możliwości, teoria neutralizacji. 7. Inne czynniki wpływające na tworzenie subkultur młodzieżowych – dystans międzypokoleniowy, system wartości, zmniejszenie roli grup pierwotnych. 8. Charakterystyka i przykłady najważniejszych przykładów subkultur młodzieżowych – subkultury buntu społeczno-obyczajowego: bikiniarze, hipisi, poppersi, punki. 9. Subkultury ucieczki i izolacji – gitowcy, skinheadzi, 10. Subkultury religijno-terapeutyczne – sataniści, Ruch Świadomości Kryszny, rastafarianie. 11. Subkultury ekologiczno-pacyfistyczne: np. Ruch „Wolność i Pokój” 12. Subkultury kreatywne – hakerzy, graficiarze. 13. Prezentacja najciekawszych badań dotyczących subkultur młodzieżowych w Polsce 14. Zaliczenie przedmiotu
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach , Końcowa ocena jest średnią oceną z prezentacji i testu zaliczeniowego. Ocena z testu Student, który zaliczył przedmiot: 3.0 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranej subkultury; miał 50% poprawnych odpowiedzi w teście . 3.5 - przygotował prezentację zawierającą podstawowe informacje na temat wybranej subkultury ; miał 60% poprawnych odpowiedzi w teście. 4.0 - przygotował prezentację zawierającą poszerzone informacje na temat wybranej subkultury; miał 70% poprawnych odpowiedzi w teście 4.5 - przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranej subkultury; miał 80% poprawnych odpowiedzi w teście 5.0 przygotował prezentację zawierającą szczególnie interesujące informacje na temat wybranej subkultury; miał ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Filipiak M.: Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999. Wrzesień W.: Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, 2013 Filipiak M.: Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Tyczyn 2001. Piotrowski P.: Subkultury młodzieżowe, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: Piróg T.: Młodzież w Polsce, 2006 Ułasik F.: Subkultury młodzieżowe i ich mutacje w Polsce Prejs B.: Subkultury młodzieżowe. Bunt nie przemija, 2010
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
1. Student ma wiedzę na temat największych polskich subkultur młodzieżowych.
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach .
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_02
2. Posiada wiedzę na temat podstawowych mechanizmów tworzenia i funkcjonowania subkultur we współczesnym świecie.
Weryfikacja: -- przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_03
3. Zna przyczyny powstawania subkultur młodzieżowych
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury, - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
1. Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze polskie subkultury młodzieżowe.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_02
2. Potrafi analizować przyczyny uczestnictwa młodzieży w subkulturach.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_03
3. Potrafi przeprowadzić klasyfikację ruchów subkulturowych.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student ma zdolność skutecznego komunikowania oraz pracy w zespole.
Weryfikacja: - przygotowanie prezentacji na temat wybranej subkultury - pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03