- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie projektami
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kinga Pawłowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_ZP
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 5 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym:
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,
przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia, ale mile widziana jest wiedza z zakresu socjologii organizacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Cel: Przekazanie studentom wiedzy o podstawowych pojęciach związanych z zarządzaniem projektami. Zaznajomienie z najważniejszymi koncepcjami oraz metodykami poświeconymi problematyce zarządzania projektami. Wykształcenie umiejętności samodzielnej analizy sytuacji i reagowania podczas pracy w projekcie.
Ćwiczenia pozwalają na zapoznanie się z najważniejszymi i koncepcjami z zakresu zarządzania projektami. Są też okazją do zaprezentowania studentom konkretnych narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu projektami.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do problematyki zarządzania projektami. Podstawowe pojęcia: projekt, zarządzanie projektami, program, portfel, parametry projektów, rodzaje projektów.
2. Środowisko projektowe – analiza i planowanie działań.
3. Model procesowy w zarządzaniu projektami. Grupy procesów w ramach zarządzania projektami. Cykl życia projektu. Wsparcie projektów. Cykl zarządzania projektem.
4. Przygotowanie projektu. Definiowanie oraz inicjowanie projektu. Podstawowe działania i użyteczne techniki /m.in. matryca logiczna/.
5. Zespół projektowy – jego organizacja, role, zakres obowiązków, kluczowe kompetencje.
6. Kierowanie zespołem projektowym – funkcje kierownika, rodzaje struktur zespołu projektowego.
7. Planowanie w projekcie.
8. Zarządzanie wykonaniem projektu.
9. Zamknięcie projektu.
10. Obszary wiedzy /tematy/ istotne w procesach zarządzania projektami.
11. Zarządzanie ryzykiem w projekcie.
12. Metodyki zarządzania projektami – podstawowe informacje.
13. Metodyki zarządzania projektami – przykład Prince2.
14. Struktura najważniejszych dokumentów przydatnych w procesach zarządzania projektami.
15. Zaliczenie zajęć
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, dyskusjach),
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał 7 punktów na 15 możliwych punktów na kolokwium
3.5 Uzyskał 8-9 punktów na 15 możliwych punktów na kolokwium
4.0 Uzyskał 10-11 punktów na 15 możliwych punktów na kolokwium
4.5 Uzyskał 12-13 punktów na15 możliwych punktów na kolokwium
5.0 Uzyskał 14-15 punktów na 15 możliwych punktów na kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Nowoczesne zarządzanie projektami, (red.) Michał Trocki, 2012.
2. Efektywne zarządzanie projektami: tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Robert K. Wysocki, 2013.
Literatura uzupełniająca:
1. Efektywne zarządzanie projektami: tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Robert K. Wysocki, 2013.
2. Prince 2- skuteczne zarządzanie projektami, 2014.
3. Metodyki zarządzania projektami, Michał Trocki, 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- nie dotyczy
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie czynników prawnych odnoszących się do zarządzania projektami.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi scharakteryzować strukturę wybranych dokumentów/narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu projektami, również w zarządzaniu projektami w administracji publicznej.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w ćwiczeniach oraz dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
- Efekt U_02
- Potrafi kierować zespołem oraz współpracować w zespole projektowym.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w ćwiczeniach oraz dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt U_03
- Potrafi rozpoznać i przeanalizować wpływ otoczenia na projekt oraz wpływ realizowanego projektu na otoczenie. Zna podstawowe narzędzia stosowane do analizy środowiska projektu.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Sprawdzian na końcu semestru. Udział w dyskusjach podczas zajęć poświęconych poszczególnym zagadnieniom oraz problemom pojawiającym się w zarządzaniu projektami.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07