- Nazwa przedmiotu:
- Techniki komputerowe
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Stanisław Skotnicki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Informatyka
- Kod przedmiotu:
- 1150-MB000-IZP-0105
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 50., w tym:
a) wykład - 16 godz.;
b) laboratorium- 16 godz.;
c) konsultacje - 18 godz.
2. Praca własna studenta – 75 godzin, w tym:
a) 50 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do ćwiczeń laboratoryjnych, studia literaturowe,
b) 25 godz. – przygotowywanie się studenta do 2 kolokwiów .
3) RAZEM – 125 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych 50, w tym:
a) wykład - 16 godz.;
b) laboratorium - 16 godz.;
c) konsultacje - 18 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS - 70 godz., w tym:
1) ćwiczenia laboratoryjne – 16 godz.;
2) 54 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie z podstawowymi technikami komputerowymi (metody i narzędzia) wspomagającymi prace inżynierskie.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Historia technologii komputerowych.
2. Elementy teorii przetwarzania informacji, systemy komputerowe, systemy operacyjne.
3. Wprowadzenie do komputerowego wspomagania prac inżynierskich.
4. Możliwości systemów CAD.
5. Modelowanie geometryczne.
6. Możliwości systemów CAE.
7. Modelowanie problemów inżynierskich.
8. Algorytmiczne języki programowania. Podstawy. Część I. Elementy.
9. Algorytmiczne języki programowania. Podstawy. Część II. Przykłady konstrukcji programistycznych.
10. Algorytmiczne języki programowania. Problemy kompleksowe.
11. Programowanie obiektowe, podstawowe koncepcje. Języki deklaratywne, podstawowe koncepcje.
12. Bazy danych, podstawowe koncepcje. Część I.
13. Bazy danych, podstawowe koncepcje. Część II.
14.Podstawowe cechy algorytmów. Formy zapisu algorytmów. Elementarne przykłady. Zmienne. Typy danych i ich reprezentacja. Operatory arytmetyczne, relacyjne i logiczne.
15. Instrukcja warunkowa, instrukcja cyklu. Podstawowe algorytmy obliczeniowe.
16. Algorytmy symulacyjne.
17. Algorytmy generujące.
18. Algorytmy oparte na operacjach geometrycznych.
19. Algorytmy zadania selekcji.
20. Algorytmy matematyczne.
21. Algorytmy numeryczne.
22. Algorytmy sortujące.
23. Struktury danych: lista.
24. Algorytmy iteracyjne.
Laboratorium:
1. Visual Basic Wstawianie obiektów, zmiana ich właściwości, oprogramowanie zdarzeń
2. Visual Basic Instrukcje warunkowe, operatory logiczne.
3. Visual BasicObliczenia arytmetyczne, tworzenie zmiennych, funkcje biblioteczne
4. Visual Basic Tworzenie i wykorzystanie procedur
5. Visual BasicTworzenie i wykorzystanie funkcji
6. Visual BasicAnimacja wektorowa
7. Visual Basic Instrukcje cyklu (FOR NEXT)
8. Visual Basic Instrukcje cyklu (DO WHILE)
9.Visual Basic Odczyt i zapis plików 10.Podstawowe cechy algorytmów. Formy zapisu algorytmów. Elementarne przykłady. Zmienne. Typy danych i ich reprezentacja. Operatory arytmetyczne, relacyjne i logiczne.
11. Instrukcja warunkowa, instrukcja cyklu. Podstawowe algorytmy obliczeniowe.
12. Algorytmy symulacyjne.
13. Algorytmy generujące.
14. Algorytmy oparte na operacjach geometrycznych.
15. Algorytmy zadania selekcji.
16. Algorytmy matematyczne.
17. Algorytmy numeryczne.
18. Algorytmy sortujące.
19. Struktury danych: lista.
20. Algorytmy iteracyjne.
- Metody oceny:
- Wykład oceniany jest za pomocą dwóch sprawdzianów. Obydwa sprawdziany muszą mieć oceny pozytywne. Ocena za wykład jest średnią ocen ze sprawdzianów.
Każde ćwiczenie laboratorium jest oceniane (ocenie podlega wykonywanie zadania przez studenta w ramach danego ćwiczenia). Wszystkie oceny muszą być pozytywne. Ocena za laboratorium jest średnią ocen ze wszystkich ćwiczeń.
Ocena za przedmiot jest średnią ocen za wykład i laboratorium..
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J. Wróbel (redaktor) Technika komputerowa dla mechaników – laboratorium, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004.
2. Pokojski Jerzy, Bonarowski Janusz, Jusis Jacek, Algorytmy. Podręcznik wydany przez Politechnikę Warszawską, ETI, 2011, stron: 144.
3. Pokojski Jerzy, Bonarowski Janusz, Jusis Jacek, Języki programowania. Podręcznik wydany przez Politechnikę Warszawską, ETI, 2011, stron 198.
4. Kernighan B.W., Ritchie D.M.: Język C. WNT, 1987 (i późniejsze wydania).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150- MB000-IZP-0105_W01
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju metod komputerowych.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W07, KMiBM_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, InzA_W04, T1A_W09, InzA_W04
- Efekt 1150- MB000-IZP-0105_W02
- Posiada podstawową wiedzę na temat komputerowego wspomagania prac inżynierskich.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W07, KMiBM_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, InzA_W04, T1A_W09, InzA_W04
- Efekt 1150- MB000-IZP-0105_W03
- Posiada podstawową wiedzę na temat programowania algorytmicznego i procesu tworzenia algorytmów.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W01, KMiBM_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, InzA_W04
- Efekt 1150- MB000-IZP-0105_W04
- Posiada elementarną wiedzę na temat baz danych, systemów doradczych i modelowania obiektowego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W07, KMiBM_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, InzA_W04, T1A_W09, InzA_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150- MB000-IZP-0105_U01
- Potrafi budować podstawowe algorytmy i programy komputerowe oparte na elementach programowania algorytmicznego.
Weryfikacja: Ocena zadania wykonanego podczas ćwiczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U10, KMiBM_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U02, T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150- MB000-IZP-0105_K01
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: Ocena zadania wykonanego podczas ćwiczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, InzA_K02