- Nazwa przedmiotu:
- Pojazdy
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Hubert Sar
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MT000-IZP-0305
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 25, w tym:
a) wykład -10 godz.;
b) laboratorium- 10 godz.;
c) konsultacje ws. wykładu - 1 godz.;
d) konsultacje ws. laboratorium - 4 godz.;
2) Praca własna studenta – 50 godzin, w tym:
a) 25 godz. – bieżące przygotowywanie się do laboratorium i wykładów (analiza literatury),
b) 25 godz. - przygotowywanie się do 2 kolokwiów ,
3) RAZEM – suma godzin pracy własnej i godzin kontaktowych = 75.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 25, w tym:
a) wykład -10 godz.;
b) laboratorium-10 godz.;
c) konsultacje ws. wykładu - 1 godz.;
d) konsultacje ws. laboratorium - 4 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym:
a) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin;
b) sporządzenie sprawozdania z laboratorium - 10 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu mechaniki ogólnej oraz teorii drgań układów mechanicznych.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teorii ruchu samochodów oraz ogólnej wiedzy o ich budowie Umiejętność zastosowania praw fizyki do opisu ruchu samochodu. Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Klasyfikacja samochodów. Modele współpracy koła elastycznego ze sztywną nawierzchnią. Koła ogumione pojazdów drogowych. Konstrukcja i własności opon.
2. Równanie ruchu postępowego samochodu. Opory ruchu samochodu. Opór toczenia, opór powietrza, opór wzniesienia, opór bezwładności. Siła i moc oporów ruchu.
3. Źródła napędu. Rodzaje silników, charakterystyki. Bilans sił i mocy. Dopasowanie charakterystyki silnika do potrzeb napędu samochodu. Wykres rozpędzania.
4. Równanie ruchu opóźnionego. Przebieg procesu zatrzymywania samochodu. Czasy reakcji kierowcy. Jazda w kolumnie
5. Wymagania stawiane w procesie hamowania. Skuteczność hamowania. Zmiany obciążeń osi. Stateczność hamowania. Wykres jednostkowych sił hamowania. Rozdział sił hamowania między osie
6. Kinematyka ruchu krzywoliniowego. Zależności geometryczne w ruchu krzywoliniowym. Ocena zwrotności. Zjawisko bocznego znoszenia opon.
7. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Równanie ruchu krzywoliniowego. Związek między kątem skrętu kół a prędkością kątową. Pod- i nadsterowność
8. Testy oceny kierowalności. Ruch ustalony. Ruch nieustalony
9. Stateczność. Prędkość krytyczna. Wywracanie na bok
10. Model do opisu drgań pionowych. Rozprzęganie drgań przedniej i tylnej części pojazdu. Charakterystyki amplitudowo-częstotliwościowe.
11. Oddziaływanie nierówności drogi. Widma nierówności drogi. Oddziaływanie drgań na człowieka. Wymagania dotyczące komfortu i bezpieczeństwa
Laboratorium:
1. Opory ruchu samochodu, charakterystyka dynamiczna
2. Badanie drgań pionowych pojazdu podczas jazdy
3. Badanie układu kierowniczego
4. Stanowiskowe badanie hamulców
- Metody oceny:
- Wykład - dwa kolokwia.
Laboratorium – zaliczenie każdego ze sprawozdań oraz indywidualna ocena każdego studenta. Ocena końcowa z laboratorium jest wyznaczana jako średnia arytmetyczna z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Wszystkie ćwiczenia laboratoryjne muszą być zaliczone co najmniej na ocenę dostateczną.
Zaliczenie przedmiotu jest na podstawie zaliczenia na ocenę pozytywną zarówno wykładu jak i laboratorium, a ocena końcowa jest wyliczana jako średnia ważona tych ocen, przy czym większą wagę ma ocena z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Arczyński S. Teoria ruchu samochodu. OWPW Warszawa. (różne roczniki wydań).
2. Arczyński S. Mechanika ruchu samochodu. WNT Warszawa (zamiennik do pozycji nr 1), różne roczniki wydawania.
3. Reński A. Bezpieczeństwo czynne samochodu: zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. OWPW Warszawa 2011.
4. Reński A. Budowa samochodów : układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. OWPW Warszawa (różne roczniki wydawania), zamiennik do pozycji nr 3.
5. Kamiński E., Pokorski J. Dynamika zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. WKiŁ Warszawa 1983.
6. Prochowski L. Mechanika ruchu. WKiŁ Warszawa (różne roczniki wydawania).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_W1
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu mechaniki ruchu pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium), sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego zakończone indywidualną oceną każdego ze studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W12, KMchtr_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W02, InzA_W02
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_W02
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z fizyki, obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w układach napędowych oraz elementach konstrukcyjnych maszyn i pojazdów
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium), sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego zakończone indywidualną oceną każdego ze studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W03, KMchtr_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_W03
- Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości dynamicznych, metod opracowywania wyników pomiarów i ich interpretacji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium), sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego zakończone indywidualną oceną każdego ze studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_U01
- Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, fizyczne i informatyczne do analizy i oceny działania układów mechanicznych wykorzystując w tym celu również symulacje komputerowe.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium), sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego zakończone indywidualną oceną każdego ze studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U01, KMchtr_U07, KMchtr_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_U02
- Potrafi określić zapotrzebowanie mocy pojazdu i potrafi dobrać komponenty dla układów napędowych i dokonać analizy ich funkcjonowania.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium).
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_U03
- Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę specjalistyczną w badaniu i analizie zjawisk występujących w budowie i eksploatacji pojazdów.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium). Sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego zakończone indywidualną oceną każdego ze studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_K01
- Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym problemów bezpieczeństwa ruchu samochodu i jego oddziaływania na środowisko.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne (kolokwium)
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, InzA_K01
- Efekt 1150-MT000-IZP-0305_K02
- Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego wykonane w grupie zakończone indywidualną oceną każdego ze studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04