Nazwa przedmiotu:
Podstawy mostownictwa
Koordynator przedmiotu:
Prof. zw. dr hab. inż. Henryk Zobel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
POMOST
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 80 godz. = 3 ECTS: obecność na wykładach 30 godz., obecność na zajęciach projektowych 30 godz., wykonanie projektu 10 godz., przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 62 godz. = 2,5 ECTS: wykłady 30 godz., zajęcia projektowe 30 godz., egzamin 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: zajęcia projektowe 30 godz., wykonanie projektu 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Zdobyć podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie projektowania, budowy i utrzymania mostów.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Literatura i normy. 2. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mostownictwie. 3. Klasyfikacja mostów. <br>4. Materiały stosowane do budowy mostów. 5. Obciążenia działające na most.<br> 6. Podstawowe pojęcia z hydrauliki i hydrologii stosowane w mostownictwie. 7. Podpory i posadowienie mostów.<br> 8. Rodzaje mostów stalowych. 9. Pomosty zespolone. 10. Pomosty ortotropowe. 11. Pełnościenne mosty belkowe. 12. Mosty kratownicowe. 13. Stalowe mosty łukowe.<br> 14. Uszkodzenia, naprawa i modernizacja mostów stalowych. <br>15. Rodzaje mostów betonowych 16. Betonowe mosty płytowe. 17. Betonowe mosty belkowe. 18. Mosty ramowe. 19. Betonowe mosty łukowe. 20. Uszkodzenia, naprawa i modernizacja mostów betonowych.<br> 21. Mosty zintegrowane. 22. Mosty podwieszone. <br>23. Wyposażenie mostów. 24. System przeglądów mostów. 25. Zasady utrzymania mostów.<br> Ćwiczenia projektowe: projekt koncepcyjny mostu z pomostem zespolonym.
Metody oceny:
Egzamin oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] CZUDEK H., RADOMSKI W.: Podstawy mostownictwa. PWN, Warszawa. 1983.<br> [2] CZUDEK H.: Podstawy mostownictwa metalowego. Warszawa 1997. <br> [3] MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Budowa i utrzymanie mostów. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2001. <br> [4] MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2009.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl/~zm
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt POMOSTW1
Zna definicje podstawowych pojęć związanych z konstrukcjami mostowymi. Zna podział mostów wraz z omówieniem kryteriów podziału (materiały, geometria itp.) oraz wybrane rodzaje mostów. Zna podstawowe zasady projektowania, budowy oraz utrzymanie mostów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05, K1_W07, K1_W08, K1_W11, K1_W20, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt POMOSTU1
Potrafi wykonać projekt koncepcyjny zespolonego mostu drogowego o schemacie belki swobodnie podpartej z dźwigarem blachownicowym i pomostem żelbetowym. Egzamin pisemny i ustny
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U07, K1_U12, K1_U20, K1_U01, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Obecnośc na zajęciach oraz wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K06, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02