- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria systemów w budownictwie: podejście holistyczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. R. Robert Gajewski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie ma.
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przedstawienie w sposób holistyczny problematyki systemów w inżynierii lądowej.
- Treści kształcenia:
- 1: Systemy inżynieryjne i ich ewolucja. 2: Podstawowe pojęcia w inżynierii systemów. 3: Cele i zadania systemów Inżynierii Lądowej. 4: Zadania w ramach fazy rozwoju systemów. 5: Prawdopodobieństwo. 6: Statystyki. 7: Modelowanie. 8: Symulacja. 9: Optymalizacja. 10: Analiza kosztów. 11: Analiza ekonomiczna. 12: Analiza wielokryterialna. 13: Ryzyko i niezawodność. 14: Dynamika systemu. 15: Analiza rzeczywistych opcji. 16: Analiza decyzji. 17: Narzędzia analizy sieciowej. 18: Analiza kolejkowania. 19: Faza oceny potrzeb. 20: Planowanie systemu. 21: Projektowanie systemu. 22: Budowa systemu. 23: Operacje systemowe. 24: Monitorowanie systemu. 25: System Utrzymanie (konserwacja i rehabilitacja). 26: Koniec cyklu życia systemu. 27: Zagrożenia, ryzyka i odporność systemów. 28:
Zrównoważony rozwój. 29: Etyka i problemy prawne w rozwoju systemów w inżynierii lądowej.
- Metody oceny:
- Aktywność podczas zajęć.
Samodzielne opracowanie i przygotowanie prezentacji na zadany temat związany z problematyką wykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Blanchard B.S., Fabrycky W.J., Systems Engineering and Analysis, Prentice Hall, new Jersey, 1990
2. Cempel C., Teoria i inżynieria systemów ‐ zasady i zastosowania myślenia systemowego, ITE, Radom 2008,
3. Robertson J. i S., Pełna analiza systemowa WNT, Warszawa, 1999
4. Sienkiewicz P., Analiza systemowa ‐ podstawy i zastosowania, Bellona, Warszawa 1994
5. Łunarski ., Inżynieria systemów i analiza systemowa, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010.
6. Paul Beyon‐Davies, Inżynieria Systemów informacyjnych, WNT.
Netografia
Cempel C., Teoria i inżynieria systemów: zasady i zastosowania myślenia systemowego, http://neur.am.put.poznan.pl/is_2005/index.htm
Cempel C., Teoria i inżynieria systemów, http://neur.am.put.poznan.pl/is/index.htm
Ostwald M., Inżynieria systemów, http://www.sms.am.put.poznan.pl/?site=skrypty
Inżynieria systemów technicznych http://wydawnictwo.panova.pl/pliki/Monografie/1_In%C5%BCynieria_Systemow_Technicznych.pdf
NASA System Engineering Handbook http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20080008301.pdf
Systems Engineering Body of Knowledge http://sebokwiki.org/wiki/Guide_to_the_Systems_Engineering_Body_of_Knowledge_(SEBoK)
- Witryna www przedmiotu:
- http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=129
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY1W1
- Ma podstawową wiedzę z wybranej dziedziny humanistycznej.
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY1K1
- Samodzielnie poszerza i uzupełnia wiedzę.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06