- Nazwa przedmiotu:
- Zrównoważone materiały budowlane
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Woyciechowski, Dr inż., Karol Kowalski, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZROMAT
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS:
obecność na wykładach (w tym wizytacje techniczne w specjalistycznych placówkach naukowych)15 godz., obecność na laboratoriach 6 godz., obecność na ćwiczeniach projektowych 9 godz., opracowanie raportów z badań 5 godz., przygotowania zadania projektowego i jego prezentacji 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: obecność na wykładach 15 godz., obecność na laboratoriach 6 godz., obecność na ćwiczeniach projektowych 9 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: obecność na laboratoriach 6 godz., obecność na ćwiczeniach projektowych 9 godz., opracowanie raportów z badań 5 godz., przygotowanie zadania projektowego i jego prezentacji 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium90h
- Projekt9h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu Chemii Budowlanej, Materiałów budowlanych 1 i 2, Fizyki Budowli.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rolą materiałów budowlanych w kształtowaniu energoefektywności obiektu budowlanego; student nabywa umiejętności szacowania efektywności energetycznej w cyklu życia obiektu i poznaje zasady stosowania materiałów zrównoważonych.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY: 1.Zrównoważone budownictwo- przesłanki i potrzeby materiałowe. <br>2. Podstawowe pojęcia; termodynamiczne podstawy zrównoważonego obiektu budowlanego. <br>3. Pojęcie exergii, sposoby jej wyrażania. <br>4. Analiza exergetyczna jako element oszacowania cyklu życia obiektu. <br>5. Przykłady obliczeń wskaźnika energii. <br>6. wpływ materiałów budowlanych na człowieka i budownictwo. <br>7.Zasady minimalizacji obciążenia środowiska w procesie budowlanym. <br>8. Zagospodarowanie odpadów przemysłowych na cele budowlane, recyklizacja, powtórne użycie. <br>9. Użyteczność materiałowa; kryteria doboru materiału zrównoważonego. <br>10. Kompatybilność materiałowa; trwałość materiału i obiektu. <br>11. materiały do napraw i utrzymania budowli. <br>12/13. Materiały termoizolacyjne tradycyjne i specjalne. <br>14. Projektowania materiałowe kompozytów budowlanych w aspekcie energoefektywności.<br>15. Kierunki rozwoju budowlanych materiałów zrównoważonych; rozwiązania specjalne.<br>LABORATORIA: 1. Wizytacja stanowisk badawczych do oceny użyteczności elementów termoizolacyjnych w ITB.<br>2.Wizytacja stanowisk badawczych emisji substancji szkodliwych, m.in. zagrożenia azbestem.<br> ĆWICZENIA:1. Szacowanie energii i exergii różnych wyrobów budowlanych – szacowanie efektywności energetycznej.<br> 2. Prezentacje studentów na zadane tematy.
- Metody oceny:
- Zajęcia kończą się egzaminem testowym. Końcową ocenę z przedmiotu studenci otrzymują na podstawie wyniku egzaminu testowego i prezentacji semestralnej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Czarnecki L., Kaproń M. Zrównoważone budownictwo jako zadanie badawcze. Materiały Konferencji KILIW PAN i PZITB Krynica 2008 <br>[2] Wierzbicki S. Budownictwo zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Materiały Konferencji KILIW PAN i PZITB Krynica 2008 <br>[3] Cywiński Z. Zrównoważony rozwój a historia i dziedzictwo budownictwa Pisma PG 7/2007<br>[4] Panek A. Metody oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych Biblioteka Monitoring Środowiska, Warszawa 2002 <br>[5] Trinius E. Sustainability of Construction Works, CEN TC 350 <br>[6] Piasecki M., Prejzner H. Ograniczenie negatywnego oddziaływania budynku na środowisko w świetle postanowień europejskich. Materiały Konferencji KILIW PAN i PZITB Krynica 2008 <br>[7] Osiecka E. Materiały budowlane. Właściwości techniczne i zdrowotne. Wyd. Of. Wyd. PW, Warszawa 2002
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZROMATW1
- Zna zasady zrównoważonego rozwoju i ich znaczenie dla doboru materiałów i rozwiązań technicznych obiektu budowlanego;
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W11, K1_W16, K1_W20, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZROMATU1
- Umie ocenić materiał budowlany z punktu widzenia zasad zrównoważonego rozwoju, potrafi dobrać materiał optymalny dla danego zastosowania
Weryfikacja: sprawdzenie prawidłowości wykonania badań laboraoryjnych, ocena prezentacji problemowej przedstawionej na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U18, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZROMATK1
- Rozumie znaczenie budownictwa w zrównoważonym rozwoju, w tym w poszanowaniu zasobów i środowiska naturalnego
Weryfikacja: sprawdzenie rozumienia pojęć z zakresu zrównoważonego rozwoju i ich odniesienia do materiałów budowlanych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02