- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje drewniane I
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Gilewski, prof. dr hab. inż.; Arkadiusz Węglarz, dr inż.; Anna Al Sabouni-Zawadzka, mgr inż.;Jan Pełczyński, mgr. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONDRE
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 10h
ćwiczenia 10h
praca własna studenta nad wykonaniem projektów 25h
konsultacje 5h
= 50 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykłady 10 h
ćwiczenia 10 h
konsultacje 5 h
=25 h
1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia 10 h
praca własna nad wykonaniem projektu 25 h
= 35 h
1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy wytrzymałości materiałów – zasady pracy elementów konstrukcyjnych w podstawowych stanach naprężeń, elementy konstrukcyjne budowli i podstawy projektowania konstrukcji metodą stanów granicznych, kryteria analizy właściwości materiałów konstrukcyjnych, umiejętność sporządzania rysunkowej dokumentacji technicznej.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Znajomość cech strukturalnych drewna, zasad sortowania i podziału na klasy wytrzymałości w aspekcie właściwego wykorzystania w konstrukcjach oraz cech i możliwości wykorzystania materiałów drewnopochodnych. Znajomość zasad pracy i kształtowania złączy: ciesielskich, klejonych oraz złączy na łączniki mechaniczne, określania nośności i podatności złączy oraz rozmieszczania łączników. Umiejętność stosowania metody stanów granicznych w projektowaniu elementów jednolitych i złożonych oraz wykorzystania nabytych wiadomości w projektowaniu wiązarów prętowych i nowoczesnych budynków szkieletowych. Znajomość zasad kształtowania przegród i szczegółów konstrukcyjnych ze względu na czynniki korozji biologicznej i zagrożenie pożarem.
- Treści kształcenia:
- Cechy strukturalne drewna, wpływ anizotropii na właściwości fizyczne materiału. Drewno okrągłe i tarcica: asortyment wyrobów, wady wzrostu i obróbki, określanie podstawowych właściwości mechanicznych, zasady wizualnego i maszynowego sortowania drewna, klasy sortownicze i klasy wytrzymałości. Rodzaje i właściwości materiałów drewnopochodnych. Metoda stanów granicznych w projektowaniu konstrukcji drewnianych: projektowanie elementów jednolitych w podstawowych i złożonych stanach naprężeń. Złącza ciesielskie, klejone, złącza na podatne łączniki mechaniczne: nośność, podatność i zasady kształtowania złączy. Projektowanie elementów złożonych. Zasady projektowania prętowych konstrukcji drewnianych. Nowoczesne budownictwo szkieletowe: systemy konstrukcyjne, rozwiązania konstrukcyjne przegród, obciążenia, warunki stanów granicznych. Projektowanie konstrukcji z uwagi na czynniki korozji biologicznej i zagrożenie pożarem: przegrody i szczegóły konstrukcyjne.
- Metody oceny:
- Student wykonuje zestaw indywidualnych ćwiczeń projektowych dotyczących złączy i złożonych elementów konstrukcyjnych z drewna i materiałów drewnopochodnych. Ćwiczenia te są wykonywane w trakcie semestru, konsultowane i oceniane w czasie kolejnych terminów przejściowych. Dodatkowym elementem oceny jest krótki pisemny sprawdzian znajomości zagadnień z zakresu ćwiczeń przeprowadzany w końcowej fazie semestru. Wykłady są zaliczane w czasie terminów sesyjnych na podstawie wyników pisemnego zaliczenia wykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- -Zestaw materiałów do ćwiczeń opracowany przez Zespół -Nożyński W.: Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna. Wydawnictwa Szkolne Pedagogiczne, Warszawa 2000 -Mielczarek Z.: Budownictwo drewniane, Arkady 1994 -Neuhaus H.: Budownictwo drewniane, Polskie Wydawnictwo Techniczne, Rzeszów 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONDREW1
- Potrafi projektowac proste konstrukcje drewniane (belka, słup, kratownica)
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe wykłady
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONDREU1
- potrafi zaprojektować proste konstrukcje drewniane, zna własności mechaniczne drewna
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONDREK1
- potrafi znaleść odpowiednie dane w literaturze
Weryfikacja: Rozmowa w czasie obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07