Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe III
Koordynator przedmiotu:
Józef Czernecki, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONME3
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 20godz. Ćwiczenia projektowe - 25godz. Praca indywidualna przy wykonywaniu projektu - 20godz. Konsultacje i obrona projektu - 8godz. Przygotowanie do egzaminu - 20godz. Uczestnictwo w egzaminie - 2godz. Razem 95godz. = 4 ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 20godz. Ćwiczenia projektowe - 25godz. Konsultacje i obrona projektu - 8godz. Uczestnictwo w egzaminie - 2godz. Razem - 55godz. = 2 ETCS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe - 25godz. Praca indywidualna przy wykonywaniu projektu - 35godz. Konsultacje i obrona projektu - 8godz. Uczestnictwo w egzaminie - 2godz. Razem - 70godz. = 3 ETCS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład20h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt25h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe 2, Mechanika Konstrukcji 2
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: <br>- zasad kształtowania i projektowania stalowych konstrukcji szkieletowych budynków wielokondygnacyjnych;<br> - niestężone i stężone układy o węzłach sztywnych; <br> - zasad projektowania węzłów z połączeniami doczołowymi; <br> - ogólnych zasad kształtowania konstrukcji stalowych przekryć o dużych rozpiętościach, konstrukcji inżynierskich smukłych, konstrukcji; <br> - ogólnych zasad wykonawstwa, montażu, utrzymania i modernizacji konstrukcji stalowych; <br>- zasad kształtowania i projektowania elewacji aluminiowo-szklanych oraz ich powiązania z konstrukcją nośną budynku.
Treści kształcenia:
1. Podręczniki i normy przedmiotowe.<br> 2. Charakterystyka budynków wielokondygnacyjnych.<br> 3. Sposoby zapewnienia przestrzennej stateczności i sztywności budynków, układy stężające, systemy statyczno-konstrukcyjne.<br> 4. Zasady określania oddziaływań i rozdziału sił na układy nośne ramowe i stężające.<br> 5. Metody analizy: dokładne i uproszczone.<br> 6. Kształtowanie i projektowanie konstrukcji stalowych budynków wielokondygnacyjnych o węzłach sztywnych.<br> 7. Węzły z połączeniami doczołowymi.<br> 8. Kształtowanie i projektowanie układów stężeń.<br> 9. Kształtowanie zasadniczych elementów. Niestateczność giętno-skrętna słupów i rygli - uwzględnienie warunków brzegowych.<br> 10. Systemy elewacji aluminiowo-szklanych, sposoby powiązania z konstrukcją nośną budynku.<br> 11. Przekrycia o dużych rozpiętościach: przestrzenne ramowe i kratowe, łuki pełnościenne i kratowe, dachy wiszące.<br> 12. Przekrycia strukturalne prętowe.<br> 13. Stalowe wieże, maszty i kominy - typy i rozwiązania konstrukcyjne.<br> 14. Wykonawstwo warsztatowe konstrukcji metalowych.<br> 15. Montaż konstrukcji metalowych.<br> 16. Utrzymanie, trwałość i modernizacja konstrukcji metalowych.<br> Projekt budynku szkieletowego wielokondygnacyjnego o stalowej konstrukcji ramowej z węzłami sztywnymi.
Metody oceny:
Zaliczenie wykonanego projektu zasadniczych elementów nośnych konstrukcji nośnej budynku wraz z połączeniami i rysunkami konstrukcyjnymi na ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych.<br> Zdanie egzaminu pisemnego, w sesji egzaminacyjnej, na ocenę co najmniej dostateczną. <br>Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ważoną ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego (40%)i egzaminu (60%).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] ŁUBIŃSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000, Część II, Arkady, Warszawa 2004;<br> [2] BRÓDKA J., KOZŁOWSKI A.: Stalowe budynki szkieletowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2003;<br> [3] ZIÓŁKO J., WŁODARCZYK W., MENDERA Z., WŁODARCZYK S.: Stalowe konstrukcje specjalne. Arkady, Warszawa 1995;<br> [4] ZIÓŁKO J., ORLIK G.: Montaż konstrukcji stalowych. Arkady, Warszawa 1980;<br> [5] ZIÓŁKO J.: Utrzymanie i modernizacja konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa 1991;<br> [6] Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010;<br> [7] Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2;<br> [8] Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011;<br> [9] Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010;<br> [10] Bogucki W. Żyburtowicz M.: Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, W-wa;<br> [11] PN-EN 1993-1-1 - Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz. 1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków;<br> [12] PN-EN 1993-1-8 Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8 Projektowanie węzłów.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONME3W1
Ma wiedzę dotyczącą projektowania elementów konstrukcji szkieletowych budynków wysokich.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Efekt KONME3W2
Zna zasady zebrania obciążeń przypadających na poszczególne elementy układów szkieletowych w budynkach wysokich.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
Efekt KONME3W3
Zna zasady przedstawiania wyników projektowania w postaci graficznej.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONME3U1
Potrafi zaprojektować elementy budynku o konstrukcji szkieletowej.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U05, K1_U07, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME3U2
Potrafi zaprojektować węzły występujące w konstrukcjach stalowych szkieletowych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu i jego obrona. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME3U3
Potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementów, węzłów oraz wykazy stali dla zaprojektowanych elementów.
Weryfikacja: Wykonanie rysunków do projektu i jego obrona.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONME3K1
Studiuje materiały wykładowe oraz literaturę uzupełniającą z danego zagadnienia.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt KONME3K2
W trakcie wykonywania ćwiczeń projektowych, poszukuje prawidłowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz poprawnego przedstawienia wyników w postaci graficznej.
Weryfikacja: obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07