Nazwa przedmiotu:
Utrzymanie dróg szynowych
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
UTDRSZ
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 10 godz. wykładu, 10 godz. ćwiczeń projektowych, 15 godz. wykonanie projektu, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu, 10 godz. przygotowanie do zaliczenia.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 25 godz. = 1 ECTS: 10 godz. wykładu, 10 godz. ćwiczeń projektowych, 5 godz. konsultacja i zaliczenie projektu.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 25 godz. = 1 ECTS: 10 godz. ćwiczeń projektowych, 15 godz. wykonanie projektu.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Drogi szynowe I
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowej wiedzy o utrzymaniu dróg szynowych (kolej, metro, tramwaj) w zakresie oceny stanu technicznego konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, a także o podstawowych technologiach robót torowych realizowanych w ramach utrzymania.
Treści kształcenia:
Wykłady (10 godz.) - dwa bloki tematyczne: A) Podstawy oceny stanu technicznego konstrukcji nawierzchni i podtorza oraz układu geometrycznego – 3 g. 1. Wielkości badane dla oceny stanu technicznego nawierzchni torowej i podtorza/podłoża dróg szynowych, metody i narzędzia pomiarowe. 2. Zasady oceny stanu technicznego nawierzchni za pomocą wskaźnika syntetycznego jakości „J” oraz wadliwości pięcioparametrowej „w”. 3. Podstawy systemów wspomagania decyzji w ocenie stanu i w utrzymaniu dróg szynowych (tory i rozjazdy). B) Podstawy organizacji i technologii napraw nawierzchni dróg szynowych – 7 g. 1. Zasady organizacyjne służb utrzymania infrastruktury torowej kolejowej, tramwajowej i metra i przepisy określające wymagania dla utrzymania infrastruktury dróg szynowych. 2. Podstawy technologii robót torowych (podtorzowych i nawierzchniowych) w podsypkowych konstrukcjach dróg szynowych: wymiana i wzmacnianie gruntu podtorza; przęsłowa, bezprzęsłowa i potokowa wymiana nawierzchni; oczyszczanie i stabilizacja podsypki, nasuwanie i podbijanie toru; spawanie, napawanie i reprofilacja szyn. 3. Technologie budowy i utrzymania rozjazdów oraz bezpodsypkowych konstrukcji dróg szynowych. Ćwiczenia (10 godzin) - wykonanie dwóch zadań projektowych: Zad. 1. Opracowanie oceny stanu technicznego nawierzchni i podtorza wskazanego fragmentu drogi szynowej (kolejowej lub torowiska tramwajowego) na podstawie dostarczonych wyników pomiarów i oględzin własnych. (3 godz). Zad. 2. Podstawy organizacji i technologii napraw nawierzchni i podtorza dróg szynowych Opracowanie fragmentu dokumentacji technicznej (STWiORB i założeń organizacyjno-technologicznych) dla planowanego remontu ustalonego odcinka drogi szynowej na podstawie wskazanych materiałów źródłowych. – (7 godz.)
Metody oceny:
Wykłady: Egzamin = test pisemny z pytaniami otwartymi. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0). Ćwiczenia: wykonanie 2 zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf 2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001. 3. Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze). 4. E. Skrzyński: Podtorze kolejowe. PKP PLK S.A. 2010 r. 5. B. Bogdaniuk, K. Towpik: Budowa, modernizacja i na-prawy dróg kolejowych. PKP PLK S.A. 2010 r. Normy i przepisy: 6. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz) 7. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt UTDRSZW1
Posiada podstawowa wiedzę dotyczącą oceny stanu technicznego dróg szynowych oraz stosowanych w tych drogach technologii i organizacji robót torowych.
Weryfikacja: Egzamin testowy i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W16, K1_W18, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt UTDRSZU1
Umie ocenić stan techniczny nawierzchni i podtorza drogi szynowej na podstawie dostarczonych wyników pomiarów i oględzin własnych.
Weryfikacja: Egzamin testowy i ocena zadań projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U11, K1_U14, K1_U16, K1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt UTDRSZK1
Umie pracować samodzielnie i w grupie, jest odpowiedzialny za swoja pracę.
Weryfikacja: Praca projektowa, aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K05, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02