Nazwa przedmiotu:
Mosty drewniane i kompozytowe
Koordynator przedmiotu:
Thakaa Alkhafaji, Dr inż., Wojciech Karwowski, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Mosty i Budowle Podziemne
Kod przedmiotu:
MODREW
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe - 24 h: - obecność na wykładach - 16 h, - obecność na zajęciach projektowych - 8 h. 2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 5 h. 3. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 12 h. 4. Wykonanie projektu - 12 h. 5. Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 7 h. Razem nakład pracy studenta - 60 h = 2 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny kontaktowe - 24 h: - obecność na wykładach - 16 h, - obecność na zajęciach projektowych - 8 h. Razem nakład pracy studenta - 24 h = 1 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. Godziny kontaktowe - 8 h: - obecność na zajęciach projektowych - 8 h. 2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 5 h. 3. Wykonanie projektu - 12 h. Razem nakład pracy studenta - 25 h = 1 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt8h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Tytuł inżyniera.
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy w zakresie teorii, projektowania, budowy i utrzymania mostów drewnianych i kompozytowych oraz umiejętności zastosowania do rozwiązywanie postawionych zadań związanych z realizacją procesu inwestycyjnego.
Treści kształcenia:
Wykład - część dotycząca Mostów Drewnianych <ol><li> Literatura i normy. <li>Rozwój mostów drewnianych w dziejach ludzkości. <li>Drewno jako materiał konstrukcyjny do budowy mostów. <li> Podpory drewniane. <li>Mosty z drewna litego. <li>Współczesne mosty drewniane. <li>Wyposażenie mostów drewnianych. <li>Podstawy analizy statyczno – wytrzymałościowej. <li>Metody budowy mostów drewnianych. <li>Utrzymanie mostów drewnianych. <li>Naprawa i wzmacnianie mostów drewnianych. <li>Trwałość mostów drewnianych.</ol>Wykład - część dotycząca Mostów Kompozytowych <ol><li>Literatura i normy. <li>Historia zastosowania kompozytów polimerowych. <li>Podział kompozytów polimerowych. <li>Właściwości kompozytów polimerowych oraz ich składników. <li>Metody produkcji kompozytów polimerowych <li>Pomosty kompozytowe - sandwicze. <li>Mosty hybrydowe – współpraca pomostów z dźwigarami. <li>Dźwigary belkowe oraz kratownicowe z elementów kompozytowych. <li>Połączenia. Podział i rodzaje. <li>Projektowanie kompozytowych dźwigarów kratownicowych. </ol>Ćwiczenia projektowe: Projekt koncepcyjny mostu drewnianego.
Metody oceny:
Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Egzamin:
tak
Literatura:
Część dotycząca Mostów Drewnianych <br> [1]. Biliszczuk J., Bień J., Maliszkiewicz P.: Mosty z drewna klejonego. WKiŁ. Warszawa 1988. <br> [2]. Czapski C.: Mosty drewniane. Wydane nakładem Fundacji A. i Z. Wasiutyńskich. Warszawa 2001. <br> [3]. Furtak K.: Mosty drewniane. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków 2002. <br> [4]. Jasieńko J.: Połączenia klejowe i inżynierskie w naprawie, konserwacji i wzmacnianiu zabytkowych konstrukcji drewnianych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. Wrocław 2003. <br> [5]. Mielcarek Z.: Konstrukcje drewniane. Arkady. Warszawa 1994.<br> [6]. Neuhaus H.: Budownictwo drewniane. Polskie Wydawnictwo Techniczne. Rzeszów 2004. <br> [7]. Szlęzak T.: Mosty małe. PWN. Warszawa 1985. <br> [8]. Zobel H., AlkhafajI T.: Mosty drewniane z przełomu XX i XXI wieku. WKiŁ. Warszawa 2006. <br> Część dotycząca Mostów Kompozytowych: w związku z brakiem polskojęzycznych monografii dotyczących powyższego tematu, Biblioteka Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej udostępnia zbiór artykułów dotyczących mostów kompozytowych autorstwa zespołu Zakładu Mostów oraz wybrane artykuły publikowane przez inne ośrodki naukowe.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl/~zm
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MODREWW1
Posiada wiedzę o drewnie konstrukcyjnym i jego zastosowaniu we współczesnych konstrukcjach mostowych w zakresie umożliwiającym zaprojektowanie prostego mostowego drogowego o schemacie belki swobodnie podpartej.
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W18_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
Efekt MODREWW2
Posiada wiedzę o kompozycie polimerowym wzmacnianym włóknami i jego zastosowaniu we współczesnych konstrukcjach mostowych z uwzględnieniem ich różnych elementów konstrukcyjnych – dźwigarów belkowych, kratownicowych, pomostów. Zna różne sposoby produkcji tych elementów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MODREWU1
Umie zaprojektować z drewna klejonego most drogowy o schemacie belki swobodnie podpartej.
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U23_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04
Efekt MODREWU2
Umie określić wymagania odnośnie kompozytu polimerowego wzmacnianego włóknami przy zastosowaniu tego materiału w różnych elementach mostowych. Potrafi uwzględnić jego wady i zalety w porównaniu z materiałami konwencjonalnymi przy analizowaniu ewentualnych zastosowań.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MODREWK1
Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02