Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe specjalne
Koordynator przedmiotu:
Józef Czernecki, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONMES
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 24godz. Ćwiczenia projektowe - 24godz. Praca indywidualna przy wykonywaniu projektu - 40godz. Konsultacje i obrona projektu - 7godz. Studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do egzaminu - 30godz. Razem 100 godz. = 4 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 24godz. Cwiczenia projektowe - 24godz. Konsultacje i obrona projektu - 7godz. Razem 55godz. = 2 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe - 24godz. Wykonanie projektu - 40godz. Konsultacje i obrona - 7godz. Razem 71godz. = 3 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład24h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt24h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu przedmiotów Konstrukcje Metalowe I, II i III programu studiów I stopnia.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z charakterystyką podstawowych konstrukcji z blachy i konstrukcji prętowych oraz kształcenie umiejętności samodzielnej analizy założeń do projektu, wykonania obliczeń i rysunków
Treści kształcenia:
Wykłady: I. Stalowe konstrukcje z blach: zbiorniki, silosy, zasobniki. 1. Ogólna charakterystyka konstrukcji z blach. Typy konstrukcji, podział w zależności od przeznaczenia. 2. Specyfika obciążeń w zależności od typu konstrukcji. Rodzaje obciążeń oraz schematy statyczne. Analiza statyczna oraz wymiarowanie poszczególnych elementów konstrukcji. 3. Technologia przygotowania blach do montażu w wytwórni. Sposoby montażu konstrukcji z blach. 4. Szczegóły rozwiązań konstrukcyjnych. II. Stalowe konstrukcje prętowe: wieże, maszty, słupy energetycznych linii przesyłowych. 1. Podział konstrukcji w zależności od przeznaczenia. Specyfika konstrukcji prętowych o dużych wysokościach (smukłościach). Rozwiązania konstrukcyjne, stosowane materiały. 2. Obciążenia konstrukcji oraz przyjmowane schematy obciążeń. Schematy konstrukcji przyjmowane do analizy statycznej. Wymiarowanie zasadniczych elementów w zależności od typu konstrukcji. Wymogi normowe dla elementów składowych i całej i konstrukcji. 3. Wykonanie elementów wysyłkowych w wytwórni, zabezpieczenie przed korozją. Montaż konstrukcji prętowych o dużych wysokościach. 4. Szczegóły rozwiązań konstrukcyjnych. Kotwienie konstrukcji do fundamentów. Ćwiczenia projektowe: W ramach ćwiczeń projektowych przewidziano projekt zbiornika walcowego z dachem stałym, posadowionego na gruncie. Projekt powinien zawierać obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów płaszcza i dachu zbiornika, a także wykonanie rysunków wykonawczych projektowanych elementów.
Metody oceny:
Zdanie egzaminu pisemnego z zakresu stanowiącego przedmiot wykładów. Wykonanie i obrona projektu zbiornika stalowego. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią z ocen uzyskanych z ćwiczeń projektowych (40%) i egzaminu (60%).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. ŁUBIŃSKI M., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe. Część II, Arkady, Warszawa 2004. 2. ZIÓŁKO J., WŁODARCZYK W., MENDERA Z., WŁODARCZYK S.: Stalowe konstrukcje specjalne, Arkady, Warszawa 1995. 3. ZIÓŁKO J.: Zbiorniki metalowe na ciecze i gazy, (Wyd. 2), Arkady, Warszawa 1986, 4. ZIÓŁKO J., ORLIK G.: Montaż konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa 1980. 5. RYKALUK K.: Konstrukcje stalowe. Kominy, wieże, maszty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2007. 6. BOGUCKI W., ŻYBURTOWICZ M.: Tablice do projektowania konstrukcji stalowych, Arkady,Warszawa 1996.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONMESW1
Zna podstawy zagadnień dotyczących kształtowania konstrukcji projektowanych z blach stalowych.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W12_KBI, K2_W14_KBI, K2_W16_KBI, K2_W15_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
Efekt KONMESW2
Ma wiedzę dotyczącą kształtowania konstrukcji prętowych i przyjmowania schematów statycznych oraz zebrania obciążeń.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Efekt KONMESW3
Zna normy oraz przepisy dotyczące projektowania zbiorników walcowych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu , zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt KONMESW4
Potrafi korzystać z norm dotyczących projektowania zbiorników w zakresie niezbędnym do wymiarowania płaszcza zbiornika oraz elementów dachu stałego.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W12_KBI, K2_W14_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONMESU1
Potrafi zaprojektować płaszc i dach stały zbiornika walcowego na produkty ropopochodne.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04, K2_U12_KBI, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI, K2_U15_KBI, K2_U16_KBI, K2_U20_KBI, K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19
Efekt KONMESU2
Potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementów stalowych zbiornika walcowego ze stałym dachem.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U15_KBI, K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19
Efekt KONMESU3
Potrafi dokonać podziału konstrukcji stalowych wykonanych z blach oraz konstrukcji prętowych.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U12_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONMESK1
Potrafi studiować materiały z wykładów i uzupełniać wiedzę z innych materiałów źródłowych.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02
Efekt KONMESK2
Wykonując projekt potrafi poszukiwać poprawne rozwiązania w zakresie kształtowania i wymiarowania elementów konstrukcyjnych zbiornika.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07