Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Galyna Kotsay / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
BS1A_05
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 15; Laboratorium 30h; Przygotowanie się do zajęć 12h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h; Napisanie sprawozdania 8h; Przygotowanie do egzaminu 18h; Obecność na egzaminie 2h; Razem 100h = 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 15h; Laboratoria - 30h; Razem 45h = 1,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Laboratorium 30h; Przygotowanie się do zajęć 12h; Napisanie sprawozdania 8h; Razem 50h = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Laboratoria: 8 - 12
Cel przedmiotu:
Wykształcenie umiejętności: doboru materiałów budowlanych, bezpiecznych technologii, dbałości o środowisko (stosowanie energooszczędnych materiałów, ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie), rozwiązywania problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami
Treści kształcenia:
W1-W2 Założenia, cele i program przedmiotu, zalecana literatura i inne źródła informacji, forma i warunki zaliczenia przedmiotu;Wzajemne zależności między budową chemiczną, strukturą fizyczną i właściwościami ciał stałych,cieczy i gazów; Wzajemne zależności między budową chemiczną, strukturą fizyczną i właściwościami ciał stałych,cieczy i gazów; W3 - Fizykochemia wody - rozpuszczalność substancji, dysocjacja i hydroliza, układy rozproszone o znaczeniu dla budownictwa/ W4 - Reakcje chemiczne - rodzaje, podstawy termodynamiki, kinetyki i statyki reakcji chemicznych. W5 - Podział materiałów budowlanych. W6 - 7 - Fizykochemiczne podstawy procesów wytwarzania i wiązania spoiw powietrznych . W 8-9 Fizykochemiczne podstawy procesów wytwarzania i wiązania spoiw hydraulicznych . W10 - Fizykochemia naturalnych materiałów kamiennych, ceramiki,szkło budowlane. W11 - Dodatki i domieszki modyfikujące w technologii mineralnych materiałów W12 - Fizykochemia metali budowlanych/ W13 - Fizykochemia organicznych materiałów budowlanych: tworzyw sztucznych, drewna i asfaltu W14 -Korozja mineralnych materiałów i metali budowlanych - objawy, metody zapobiegania W15 - Budownictwo a ochrona środowiska - wykorzystanie odpadów przemysłowych i odpadów budowlanych w produkcji materiałów budowlanych. L1 - Założenia, cele i program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym; L2 - Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne; L3 - Podstawy obliczeń chemicznych. Przeliczanie składu chemicznego na skład mineralogiczny cementu portlandzkiego; L4, L5 - Analiza jakościowa związków chemicznych; L6 - Woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja i hydroliza związków chemicznych; L7 - Kinetyka reakcji chemicznych; L8 - Analiza wody do celów budowlanych; L9 - Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego; L10 - Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia; L11 - Chemiczna modyfikacja betonów; L12 - Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa; L13 - Korozja elektrochemiczna stali i żelbetu – mechanizm, metody badania, zapobieganie; L14 - Zajęcie wyrównawcze; L15 - Zaliczenie.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie od 51 do 100 punktów za zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i zdanie egzaminu pisemnego lub ustnego. Sposób przeliczenia punktów na ocenę z przedmiotu podano w tablicy. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest: a) obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych i wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych; b) uzyskanie po 1 punkcie za przygotowanie do ćwiczeń; c) dla zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych potrzebnie uzyskać od 32 do 65 punktów. Na zajęciach wyrównawczych studenci mają możliwość wykonania nieodrobionych ćwiczeń. Oceny za ćwiczenia studenci mogą poprawiać w ciągu semestru oraz w sesji zimowej. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie od 15 do 35 punktów. Sposób przeliczenia punktów na ocenę z egzaminu podano w tablicy. Egzamin składa się z 23 pytań testu wyboru ( punktacja za pytanie: 1p - poprawna odpowiedź, 0p – błędna odpowiedź) i 4 pytań testu opisowego ( punktacja za pytanie: 3p -pełna odpowiedź, od 0,5 do 2,5p - niepełna odpowiedź i 0 – brak odpowiedzi). W sesji wyznaczone są dwa terminy zdawania egzaminu. Przeliczenia punktów na ocenę z egzaminu Liczba punktów Ocena (0 - 14p) 2 (15 - 20p) 3 (21 - 25p) 3,5 (26 - 29p) 4 (30 - 33p) 4,5 (34 - 35p) 5 Przeliczenia punktów na ocenę z przedmiotu Liczba punktów Ocena (0 - 50p) 2 (51 – 70p) 3 (71 – 80p) 3,5 (81 – 88p) 4 (89 – 95p) 4,5 (96 - 100p) 5
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Czarnecki L., Łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B. „Ćwiczenia laboratoryjne z che-mii budowlanej” Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999. 2. Bobrowski A., Gawlicki M., Jagosz A., Nocuń-Wczelik W. „Cement. Metody Badań. Wy-brane kierunki stosowania” Wydawnictwo AGH , Kraków 2010. 3. Szymura T. „ Chemia w inżynierii materiałów budowlanych”Lublin 2012. 4. Kurdowski W. „ Chemia cementu i betonu” Wydawnictwa Polski cement i Naukowe PWN 2010. 5. Cement-Wapno-Beton – Czasopismo poświęcone zagadnieniom przemysłu i fizykochemii materiałów wiążących i betonu. 6. Materiały Budowlane – Czasopismo poświęcone między innymi nowoczesnym wyrobom, i technologiom budowlanym oraz zasadom ich prawidłowego i bezpiecznego stosowania. 7. Ochrona przed korozją – Czasopismo poświecone zagadnieniom korozji materiałów, w tym materiałów budowlanych.
Witryna www przedmiotu:
http://portaliusz.pw.plock.pl/course/index.php?categoryid=7
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_03
Ma podstawową wiedzę z chemii, w tym z chemii budowlanej, wie jak formułować i rozwiązywać typowe proste zadania związane z chemią budowlaną.
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W05_01
Ma podstawową wiedzę w trendach rozwojowych w dziedzinie chemii budowlanej
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt W06_01
Ma podstawową wiedzę o ochronie środowiska w produkcji materiałów budowlanych i zagospodarowaniu odpadów budowlanych
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W06_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie nowych zastosowań chemii w budownictwie
Weryfikacja: Egzamin(W1-W15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U11_01
Ma umiejętności niezbędne do pracy z substancjami chemicznymi spotykanymi w budownictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt U15_01
Potrafi ocenić przydatność metod badawczych do rozwiązywania problemów chemicznych w budownictwie
Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Ma świadomość zmian dokonujących się w chemii budowlanej i potrzebę ich śledzenia
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_02
Ma świadomość konieczności ochrony środowiska w różny sposób
Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K02_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02