Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje betonowe 1
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Krzysztof Kamiński /adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
BS1A_29
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30; Ćwiczenia 15; Projekt 15; Przygotowanie się do zajęć 5h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 14h; Opracowanie wyników 20h; Napisanie sprawozdania 7h; Przygotowanie do zaliczenia 15h; Przygotowanie do kolokwium 4h; Razem 125h = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 30h; Ćwiczenia - 15h; Projekty - 15h; Razem 60h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt 15h; Przygotowanie się do zajęć 5h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 2h; Opracowanie wyników 18h; Napisanie sprawozdania 5h; Przygotowanie do zaliczenia 5h; Razem 50h = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wytrzymałość materiałów, Podstawy projektowania konstrukcji
Limit liczby studentów:
Wykład: max- 90; Ćwiczenia: 15 - 30;Projekty: 10 - 15.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta umiejętności: dokonania identyfikacji przypadku elementarnego zadania wymiarowania konstrukcji żelbetowej i zastosowania w praktyce biegłego posługiwania się wiedzą dotyczącą podstawowych założeń stosowania aktualnie obowiązującej normy konstrukcyjnej oraz podstawowymi algorytmami obliczania prostych elementów żelbetowych wykorzystania wiedzy w zakresie obliczania i konstruowania elementów żelbetowych, umożliwiające rozwiązywanie prostych zadań związanych w elementarnymi przypadkami obciążeń konstrukcji
Treści kształcenia:
W1-Podstawowe koncepcje konstrukcji z betonu – rys historyczny, zastosowanie. W2- Beton – właściwości fizyczne i mechaniczne, statystyczne ujęcie wytrzymałości, klasa betonu. W3- Stal klasy, gatunki stali zbrojeniowej, statystyczne ujęcie wytrzymałości. W4- Zasady współpracy betonu i stali, przyczepność i zakotwienie zbrojenia. W5- Metody wymiarowanie konstrukcji z betonu. Fazy pracy żelbetowego elementu zginanego. W6- Wymiarowanie zginanych elementów z betonu. Wymiarowanie zginanych elementów żelbetowych pojedynczo i podwójnie zbrojonych. W7- Projektowanie strefy ścinanej – naprężenia główne, rozciąganie, zarysowanie, wymiarowanie, konstruowanie. W8- Podstawy teoretyczne wymiarowania i konstruowania mimośrodowo obciążonych ściskanych elementów żelbetowych. W9- Stany graniczne użytkowalności. Stan graniczny ugięć. W10- Stany graniczne użytkowalności. Stany graniczne pojawienia i rozwarcia rys. W11- Zasady konstruowania elementów żelbetowych. Projektowanie elementów rozciąganych. W12- Skręcanie, docisk i przebicie w żelbecie – informacje ogólne. W13- Konstrukcje zespolone. Obliczanie i konstruowanie W14- Dylatacje w żelbecie. Przekrycia płytowo-żebrowe, obliczenia i konstruowanie. W15- Wybrane wiadomości o konstrukcjach inżynierskich z betonu: budynki szkieletowe, hale przemysłowe, ściany oporowe, tarcze. C1-Przykład obliczenia zginanego elementu betonowego C2-Przykład obliczenia zginanego elementu żelbetowego pojedynczo zbrojonego C3-Przykład obliczenia zginanego elementu żelbetowego podwójnie zbrojonego C4-Przykład obliczenia zginanego elementu żelbetowego o kształcie teowym C5-Przykład obliczenia ścinanego elementu żelbetowego pod obciązeniem równomiernym C6-Przykład obliczenia ścinanego elementu żelbetowego pod obciązeniem skupionym C7-Przykład obliczenia ugięcia zginanego elementu żelbetowego o kształcie prostokątnym C8-Przykład obliczenia ugięcia zginanego elementu żelbetowego o kształcie teowym C9-Przykład obliczenia zarysowania zginanego elementu żelbetowego C10-Przykład obliczenia słupa ściskanego z MM C11-Przykład obliczenia słupa ściskanego z DM C12-Przykład obliczenia nośności słupa ściskanego C13-Przykład obliczenia stopy schodkowej C14-Przykład obliczenia elementu zespolonego C15-Przykład obliczenia elementu rozciąganego P1 - P15. Obliczenia zginanego elementu betonowego Obliczenia zginanego elementu żelbetowego pojedynczo zbrojonego Obliczenia zginanego elementu żelbetowego podwójnie zbrojonego Obliczenia zginanego elementu żelbetowego o kształcie teowym Rozplanowanie elementów konstrukcyjnych stropu płytowo-zebrowego Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe płyty Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe żebra Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe podciągu Wykonywanie obwiedni momentów i nosnosci zbrojenia w podciągu Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe słupa Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe stopy żelbetowej Wykonywanie rysunków konstrukcyjnych Wykonywanie rysunków konstrukcyjnych Wykonywanie rysunków konstrukcyjnych Złożenie i obrona projektu
Metody oceny:
1. Obecność na wykładach jest nieobowiązkowa. 2. Efekty uczenia się przypisane do wykładu będą weryfikowane podczas sprawdzianu końcowego składającego się z części pisemnej i ustnej. Minimalna liczba punktów na wynik pozytywny to 60%. 3. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianu końcowego, ćwiczeń projektowych i audytoryjnych. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z projektu (waga 0,2), audytorium (waga 0,2) i egzaminu (waga 0,6). 4. Ocena ze sprawdzianów przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac i dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z wykładów przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami. 5. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego sprawdzianów w terminie uzgodnionym ze Starostą roku. 6. Obecność na wszystkich zajęciach audytoryjnych jest obowiązkowa. Jedną usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach student może odrobić na zajęciach w innej grupie za zgoda prowadzącego. Należy wybrać starostę grupy. 7. Efekty uczenia się przypisane do ćw. audytoryjnych będą weryfikowane podczas trzech sprawdzianów pisemnych przeprowadzonych w trakcie semestru. 8. Student powtarza, z powodu niezadowalających wyników, całość zajęć audytoryjnych. 9. Na sprawdzianie, podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, każdy piszący powinien mieć kalkulator, długopis oraz kilka czystych arkuszy papieru formatu A4. Pozostałe materiały i przybory pomocnicze, szczególnie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne, są zabronione. 10. Obecność na wszystkich ćw. projektowych jest obowiązkowa. Jedną usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach student może odrobić na zajęciach w innej grupie za zgodą prowadzącego. 11. Formą sprawdzenia efektów kształcenia na ćw. projektowych jest obserwacja przez prowadzącego samodzielnej pracy studenta na zajęciach oraz obrona ustna projektu. Warunkiem przystąpienia do obrony jest wcześniejsze wykonanie, przekazanie prowadzącemu i zaakceptowanie przez prowadzącego projektu pisemnego najpóźniej w 15 tygodniu zajęć. 12. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach projektowych, przyjęcie przez prowadzącego projektu pisemnego i uzyskanie pozytywnej oceny z obrony ustnej. Ocena z przedmiotu jest średnią ocen z projektu i obrony ustnej. Student powtarza, z powodu niezadowalających wyników, całość zajęć projektowych. 13. Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji. 14. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione, chyba że prowadzący udzieli wyraźnej zgody. 15. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do ocenionego projektu w terminie uzgodnionym ze Starostą grupy.
Egzamin:
nie
Literatura:
1.Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych wg Eurokodu 2. Sekcja Konstrukcji Betonowych KILiW PAN, DWE. Wrocław 2006.   2. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe wg Eurokodu 2 i norm związanych. PWN Warszawa 2011
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W04_01
Ma wiedzę w zakresie obliczania i konstruowania elementów żelbetowych, umozliwiającą rozwiązywanie prostych zadań związanych w elementarnymi przypadkami obciązeń konstrukcji
Weryfikacja: Trzy kolokwia semestralne(C1-C12), Pisemne kolokwium opisowe (C1-C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U07_01
Wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do rysunków.
Weryfikacja: Projekt (P11-P13),
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt U12_01
Potrafi dokonać oceny ekonomicznej przy wyborze rozwiązania konstrukcyjnego.
Weryfikacja: Trzy kolokwia semestralne(C1-C12), Pisemne kolokwium opisowe (C1-C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U12_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt U14_01
Potrafi identyfikować schematy statyczne konstrukcji w celu jej wymiarowania.
Weryfikacja: Trzy kolokwia semestralne(C1-C12), Pisemne kolokwium opisowe (C1-C15); Projekt (P1-P15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U14_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14
Efekt U15_01
Potrafi ocenić przydatność w konkretnym zadaniu inżynierskim stosowanych w mechanice konstrukcji metod rozwiązywania układów sił i wyznaczania reakcji więzów. Potrafi wybrać właściwy sposób modelowania ustrojów prętowych
Weryfikacja: Projekt (P1-P15), Pisemne kolokwium opisowe (C1-C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_02
Rozumie potrzebę zdobycia uprawnień budowlanych umożliwiających samodzielną działalność inżynierską.
Weryfikacja: Pisemne kolokwium opisowe (C1-C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K01_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01