Nazwa przedmiotu:
Ochrona środowiska
Koordynator przedmiotu:
mgr inż./ Patrycja Młotkowska/ asystent
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IS1A_08
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 30; zapoznanie się z literaturą - 20; przygotowanie do kolokwium - 30, samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat - 20; RAZEM: 100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 30h = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Wykład - zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami: środowisko i jego elementy, zanieczyszczenia, zasoby przyrody, a następnie z zagadnieniami degradacji i ochrony litosfery, hydrosfery i atmosfery, przyczynami, skutkami i podstawowymi metodami zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska. Zapoznanie się ze stanem aktualnym jakości środowiska w Polsce w odniesieniu do zdrowia społeczeństwa, strategią i polityką państwa w zakresie ochrony środowiska, współpracą międzynarodową oraz zagadnieniami monitoringu środowiska. Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom umiejętności rozumienia procesów i zjawisk oraz interakcji zachodzących w środowisku, mogących mieć skutki w przyszłości, rozbudzenie świadomości ekologicznej, uświadomienia znaczenia antropopresji w skali globalnej i konieczności wspólnego działania wszystkich państw na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Treści kształcenia:
W1 - Wprowadzenie, cel i zakres przedmiotu. Definicja pojęć: " środowisko i jego elementy". W2 - Wpływ promieniowania słonecznego na ekosystemy, obieg materii i przepływ energii, wymiana ciepła, zajwiska dyfuzji i parowania w środowisku. W3 - Zasoby przyrody. Ochrona zasobów kopalin. Ochrona żywych zasobów przyrody. W4 - Zanieczyszczenie wód, zasady i sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem. W5 - Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, zasady i sposoby ochrony powietrza atmosferycznego. W6 - Degradacja gleb i ich ochrona. Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. W7 - Ochrona środowiska przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem. W8 - Stan środowiska naturalnego a zdrowie człowieka. Kontrola stanu środowiska naturalnego - monitoring, jego organizacja i realizacja. W9 - Główne cele polityki ekologicznej państwa (krótko- i długookresowe). W10 - Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego, informacja ekologiczna w kraju. Współpraca międzynarodowa w ochronie środowiska.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia wykładów w semestrze I jest uzyskanie pozytywnych ocen z 2 kolokwiów dotyczących tememtyki wykładów: kolokiwum I: W1 - W5; kolokwium II: W6 - W10. Podczas ocenienia poszczególnych sprawdzianów stosowana będzie następująca skala ocen: 91%-100% - 5,0 81%-90% - 4,5 71%-80% 4,0 61%-70% - 3,5 51%-60% - 3,0 0%-50% - 2,0 Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z poszczególnych kolokwiów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Zarzycki R., Imbirowicz M., Stelmachowski M.: Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa 2007. 2. Karaczun M.Z., Indeka L.G.: Ochrona środowiska. ARIES. Warszawa 1996. 3. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, W-wa, 1996. 4. Wiatr I.: Inżynieria ekologiczna. PTIE, Warszawa-Lublin, 1995. 5. Raport PIOŚ. Stan środowiska w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, W-wa, roczniki bieżące. 6. Sigmunt F., Zakrzewski: Podstawy toksykologii środowiska (tłumaczenie z j. angielskiego) PWN, W-wa, 1995. 7. O’Neill P.: Chemia środowiska. (tłumaczenie z języka angielskiego) PWN, Warszawa-Wrocław 1998.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_04
Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska niezbędną do rozwiązywania prostych problemów związanych z ochroną poszczególnych elementów środowiska naturalnego.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W02_01
Ma podstawową wiedzę w zakresie pojęć dotyczących środowiska, jego elementów i zasobów przyrody. Zna zagadnienia degradacji i ochrony litosfery, hydrosfery i atmosfery. Zna zasady i rodzaje monitoringu środowiska.Ma podstawową wiedzę w zakresie Polityki Ekologicznej Państwa a także współpracy międzynarodowej na polu ochrony i kształtowania środowiska.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W03_04
Ma wiedzę w zakresie oddziaływania zanieczyszczeń na zdrowie i życie człowieka. Zna zanieczyszczenia chemiczne działające kancerogennie, neurogennie czy mutagennie. Ma ogólną wiedzę dotyczącą żródeł tych zanieczyszczeń oraz spsobów ich usuwania.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W03_04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt W05_01
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą nowych rozwiązań stosowanych w ochronie środowiska.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł dotyczących monitoringu wód, gleb, atmosfery. Potrafi na podstawie wielkości wskaźników chemicznych i biologicznych ocenić stopień zanieczyszczenia środowiska.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę samokształcenia oraz rozszerzania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania i metody stosowane w ochronie środowiska
Weryfikacja: Udział w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_01
Ma świadomość i zrozumienie procesów i zjawisk oraz interakcji zachodzących w środowisku, mogących mieć skutki w przyszłości. Ma świadomość znaczenia antropopresji w skali kraju, regionu oraz globalnej i konieczności wspólnego działania wszystkich państw na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Weryfikacja: Udział w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02