Nazwa przedmiotu:
Remonty i naprawy obiektów budowlanych (TOB)
Koordynator przedmiotu:
doc. dr inż. /Marek Kapela/ docent
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla bloku dyplomowego
Kod przedmiotu:
BN1A_77
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 10h; Projekt 10h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 30h; Przygotowanie do zaliczenia 20h; Przygotowanie do kolokwium 30h; Wykonanie projektu 25h; Razem 125h = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10h; Projekty - 10h; Razem 20h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt 10h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20h; Przygotowanie do zaliczenia 20h; Wykonanie projektu 25h; Razem 75h = 3,0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Materiały budowlane, Budownictwo ogólne, Konstrukcje murowe, Konstrukcje żelbetowe, Konstrukcje stalowe
Limit liczby studentów:
Wykłady: min. 15; Projekty: 10 - 15.
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie z zasadami przeprowadzania remontów obiektów budowlanych oraz zasadami ich prawidłowej eksploatacji.
Treści kształcenia:
W1 - Podstawowe pojęcia z zakresu remontów, modernizacji i przebudowy obiektów: omówienie pojęć remont, naprawa i modernizacja; omówienie pojęcia trwałości. W2 - Utrzymanie obiektów budowlanych: obowiązki użytkownika wynikające z Prawa budowlanego; książka obiektu budowlanego. W3 - Dokumentacja techniczna remontów i przebudowy. W4 - Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w remontowanych budynkach: problemy techniczne napraw uszkodzonych izolacji, wybór metody naprawy, ograniczenia techniczne i technologiczne. W5 - Osuszanie budynków: omówienie metod osuszania budynków, kryteria wyboru metody osuszania, kryteria oceny efektywności osuszania budynków. W6 - Tynki renowacyjne: omówienie właściwości tynków, kryteria wyboru tynku renowacyjnego, ograniczenia technologiczne, zalecenia techniczne. W7 - Renowacja dachów i stropodachów. W8 - Naprawa i konserwacja elementów drewnianych (uzupełnianie ubytków, impregnacja, dezynfekcja i dezynsekcja). W9 - Naprawa i konserwacja konstrukcji murowych (uzupełnianie ubytków, oczyszczanie, odgrzybianie, impregnacja). W10 - Naprawa i konserwacja konstrukcji żelbetowych (mechanizm korozji, naprawa przy zastosowaniu PCC). W11 - Termorenowacja budynków: wady i zalety, kryteria doboru metody ocieplenia, aspekty ekonomiczne. W12 - Rozbiórki obiektów budowlanych: omówienie wybranych technik rozbiórkowych, kryteria doboru oraz ograniczenia technologiczne. Segregacja oraz utylizacja materiałów rozbiórkowych. W13 - Ocena stopnia zużycia elementów i obiektów budowlanych (trwałość elementów i obiektów, zużycie techniczne elementów i obiektów). W14 - Ekonomiczne kryteria remontów i przebudowy (opłacalność remontu i przebudowy). P - Projekt remontu, naprawy lub rozbiórki wybranego obiektu budowlanego. W zakres projektu wchodzi: wstępna ocena stanu technicznego istniejącego obiektu; ocena możliwości dokonania wybranych zmian w obiekcie; wybór koncepcji techniczno-technologicznej wykonania zmian; dokonanie niezbędnych obliczeń statyczno-wytrzymałościowych; wykonanie niezbędnych rysunków architektoniczno-budowlanych.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na ćwiczeniach projektowych oraz uzyskanie punktów od 8,5 do 15 w tym: za sprawdzian z wykładów od 5,5 do 10 pkt za wykonanie i obronę projektu 3 do 5 pkt. Przeliczenie punktów na oceny końcowe jest następujące: od 0.0 do 8.4 pkt - 2,0; od 8,5 do 9,5 pkt - 3,0; od 9,6 do 11 pkt – 3,5; od 11,1 do 12,5 pkt - 4,0; od 12,6 do 13,5 pkt - 4,5; od 13,6 do 15,0 pkt - 5,0;
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Thierry J., Zaleski S., Remonty budynków i wzmacnianie konstrukcji , Arkady 1982. 2. Mitzel A., Stachurski W., Suwalski J., Awarie konstrukcji betonowych i murowych, Arkady 1982. 3. Ściślewski Z.: Ochrona konstrukcji żelbetowych. Arkady 1999. 4. Poradnik: Remonty i modernizacja budynków mieszkalnych. Arkady. 1987. 5. Rokiel M.: Hydroizolacje w budownictwie Poradnik. Wybrane zagadnienia w praktyce. Wydawnictwo Medium 2009. 6. Artykuły w prasie fachowej.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_03
Ma wiedzę w zakresie selekcji i utylizacji materiałów rozbiórkowych.
Weryfikacja: Kolokwium (W12)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W01_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W03_01
Ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów budowlanych.
Weryfikacja: Kolokwium (W2, W8, W9, W10)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W06_01
Ma podstawową wiedzę o trwałości obiektów budowlanych i umie zidentyfikować różnice w okresach trwałości elementów i obiektów budowlanych.
Weryfikacja: Kolokwium (W1, W12)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W06_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt W06_02
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów budowlanych.
Weryfikacja: Kolokwium (W1, W12)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_W06_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U03_01
Potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie z zakresu budownictwa.
Weryfikacja: Kolokwium (W3), Zadanie projektowe (P)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt U13_01
Potrafi dokonać identyfikacji elementów składowych budynku i wybrać właściwe rozwiązania techniczne dla remontowanego budynku.
Weryfikacja: Kolokwium (W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11), Zadanie projektowe (P)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U13_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K02_02
Mając świadomość wpływu na środowisko stosowanych w remontach materiałów budowlanych, rozumie potrzebę "projektowania ze względu na trwałość", co w konsekwencji prowadzi do dłuższej eksploatacji, rzadszych remontów.
Weryfikacja: Kolokwium (W1, W2, W12, W13)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K02_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt K03_01
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03