Nazwa przedmiotu:
Informatyka i programowanie 2 (IW)
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Jacek Stasierski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
1110-ISISW-ISP-7408
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe: obecność na wykładach - 15h, obecność na ćwiczeniach komputerowych - 30h 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 4h 3. Przygotowanie szkiców modelu 3D, opracowanie modelu - 15h 4. Przygotowanie i uruchomienie kodu makr VBA - 15h 5. Przygotowanie do obrony projektów/zadań - 1h 6. Bieżące przygotowanie do ćwiczeń komp. - 4h 7. Przygotowanie do zaliczenia wykładów - 2h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty poprzedzające: 1. Podstawy informatyki 2. Geometria wykreślna i grafika inżynierska 3. Informatyka i programowanie
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności w zakresie modelowania trójwymiarowego i bryłowego, wizualizacji statycznych, opanowanie podstaw automatyzacji (programowania) typowych czynności w procesie projektowania.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Wprowadzenie do programowania w środowisku CAD (Lisp, VLisp, DCL, VBA) 2. Rozszerzenia możliwości adaptacyjnych systemów CAD: definiowanie rodzajów linii i wzorów kreskowań użytkownika, przygotowanie bibliotek symboli użytkownika, dołączanie funkcji użytkownika do menu programu 3. Wprowadzenie do programowania w środowisku aplikacji CAD (VBA): definiowanie funkcji i procedur użytkownika, rysunek CAD jako baza danych, definicja pojęcia klasa, obiekt – właściwości i metody, hermetyzacja, podstawowe typy obiektów rysunkowej bazy danych, tworzenie i dodawanie obiektów do rysunkowej bazy danych, wyłuskiwanie i edycja obiektów w rysunkowej bazie danych, struktura typowego programu - przykład zastosowania 4. Wprowadzenie do modelowania trójwymiarowego/bryłowego: układy odniesienia, typy odwzorowania, typowe obiekty trójwymiarowe (bryły, powierzchnie, siatki), modele powłokowe i krawędziowe, obracanie, wyciąganie, blokowanie, operacje logiczne 5. Zastosowanie materiałów i oświetlenia, wizualizacje fotorealistyczne (cieniowanie i powlekanie) 6. Wymiana danych z innymi aplikacjami (programy do tworzenia animacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych) Ćwiczenia komputerowe 1. Opracowanie założeń i osadzenie aplikacji VBA w środowisku AutoCAD-a, modyfikacja menu i podłączenie makra użytkownika, przygotowanie funkcji obsługi plików dyskowych (wczytywanie danych) 2. Zaprojektowanie i oprogramowanie okna dialogowego parametrów geometrycznych profilu/rozwinięcia, opracowanie funkcji definiującej symbole (bloki) oznaczeń stosowanych w rysunku 3. Opracowanie funkcji rysującej tabelkę i profil/rozwinięcie, uruchamianie i testowanie kodu 4. Modelowanie bryłowe – definiowanie prymitywów, budowanie brył, wycinanie otworów, operacje logiczne na bryłach, siatki 5. Przygotowanie elementów i montaż modelu hydroforu 6. Przygotowanie wizualizacji: cieniowanie i powlekanie, przypisywanie materiałów i kolorów, dobór oświetlenia 7. Zapisywanie obrazów w plikach dyskowych, przygotowanie wydruków obrazów
Metody oceny:
1. Wykład: kolokwium zaliczeniowe. 2. Ćwiczenia komputerowe: Obecność na ćwiczeniach. Przygotowanie trójwymiarowego modelu hydroforu wg indywidualnego tematu (szkicu koncepcyjnego), opracowanie programu do automatycznego generowania rozwinięcia lub profilu rurociągu/kanału, obrona projektu. 3. Ocena zintegrowana: 50% - ocena zaliczenia wykładu, 50% - ocena zaliczenia ćwiczeń komputerowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Pikoń A., AutoCAD 2014 PL, Wyd. HELION 2015 [2] Krzysiak Z., Modelowanie 3D w programie AutoCAD, Wyd. Nauka i Technika, 2016 [3] Treichel W., Visual Basic, Wyd. MIKOM 2003 [4] J.E.Clark, AutoCAD 2002 i 2004 Tworzenie makr w VBA, Wyd. HELION 2003
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada uporządkowaną wiedzę z grafiki inżynierskiej i geometrii wykreślnej dla potrzeb projektowania i odwzorowania trójwymiarowego obiektów budowlanych, urządzeń oraz sieci i instalacji
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03
Efekt W02
Posiada podstawową wiedzę w zakresie języków programowania obiektowego dla celów automatyzacji typowych czynności w procesach projektowania
Weryfikacja: zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi opracować i zaprezentować w odpowiedniej formie trójwymiarowy model budowli, instalacji i urządzenia mechanicznego zgodny z założeniami konstrukcyjnymi i standardami technicznymi
Weryfikacja: projekt indywidualny - model komputerowy
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14
Efekt U02
Potrafi czytać dokumentację techniczną, dokumentację programisty i użytkownika (także w języku obcym), wyszukiwać niezbędne informacje i prowadzić proces samokształcenia się, potrafi opracować założenia do aplikacji
Weryfikacja: aplikacja (makro) do automatyzacji wybranego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U13, IS_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt U03
Potrafi modelować proste układy urządzeń i sieci i instalacji Wod-Kan oraz elementy konstrukcji i urządzeń wodnych
Weryfikacja: projekt indywidualny
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę podążania za rozwojem techniki i technologii, ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: projekt i prezentacja wyników pracy
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Ma świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, dążenia do zapewnienia wysokiej jakości wyników pracy
Weryfikacja: projekt, forma i zakres prezentacji wyników pracy
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K03, IS_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K07