- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy informatyki 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wiktor Treichel
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty kształcenia ogólnego
- Kod przedmiotu:
- 1110-IS000-ISP-2102
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Zapoznanie się z literaturą - 15 godz.
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja - 30 godz.
Zajęcia komputerowe - 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- N
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność opracowania algorytmu zagadnienia i posługiwanie się środowiskiem programistycznym w celu realizacji problemów praktycznych.
Zapoznanie studentów z podstawowymi strukturami języka programowania na przykładzie języka Visual Basic. Praca w zintegrowanym środowisku programistycznym. Opanowanie podstaw programowania w języku Visual Basic (wyrażenia matematyczne i logiczne, instrukcje warunkowe i pętle, komunikacja z użytkownikiem). Poznanie filozofii języków obiektowych. Powiązanie z Visual Basic for Applications w arkuszu kalkulacyjnym.
- Treści kształcenia:
- Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Basic, wprowadzenie podstawowych pojęć (obiekty, właściwości, metody, zdarzenia, ...).
Wykorzystanie różnych kontrolek, modyfikowanie ich właściwości.
Powiązanie obiektów z kodem programu, procedury obsługi zdarzeń.
Zbudowanie prostej aplikacji, która umożliwi wprowadzenie danych tekstowych oraz wyprowadzenie wyników.
Wyrażenia logiczne i instrukcje warunkowe, zagnieżdżone instrukcje warunkowe, instrukcje wyboru warunkowego select case.
Instrukcje cyklu o znanej liczbie kroków – pętle z licznikiem.
Instrukcje cyklu o nieznanej liczbie kroków – pętle warunkowe.
Zmienne tablicowe, działania na zmiennych tablicowych.
Zmienne tekstowe, działania na zmiennych tekstowych, wbudowane funkcje tekstowe.
Zastosowanie zmiennych tablicowych i tekstowych.
Wykorzystanie pętli wyliczanych oraz instrukcji warunkowych.
Integracja języka Visual Basic z arkuszem kalkulacyjnym. Wybrane zadania praktyczne realizowane w arkuszu kalkulacyjnym i języku Visual Basic.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia oceniane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów na poszczególnych etapach ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Treichel W., Visual Basic dla studentów - podstawy programowania w Visual Basic 2010, Wyd. SalmaPress, 2011
Sikorski W., Wykłady z podstaw informatyki, Wyd. SalmaPress, 2009
Sysło M., Algorytmy, WSiP, 2006
- Witryna www przedmiotu:
- https://moodle.is.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=32
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe pojęcia występujące w językach programowania zorientowanych obiektowo.
Weryfikacja: Kartkówki i kolokwia przeprowadzane w trakcie semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W02
- Zna podstawowe struktury języka programowania na przykładzie języka Visual Basic.
Weryfikacja: Kartkówki i kolokwia przeprowadzane w trakcie semestru.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność opracowania algorytmu zagadnienia i przełożenia go na kod źródłowy.
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U02
- Potrafi pracować w zintegrowanym środowisku programistycznym.
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U03
- Opanował podstawy programowania w języku Visual Basic (wyrażenia matematyczne i logiczne, instrukcje warunkowe i pętle, komunikacja z użytkownikiem).
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie bieżącej pracy oraz samodzielnie wykonywanych sprawdzianów podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Weryfikacja: Osiągnięcie efektów sprawdzane na podstawie oceny bieżącej pracy w zespołach dwuosobowych podczas ćwiczeń komputerowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04